Ny olie i front dæmpere! {{forumTopicSubject}}
God jul alle sammen - jeg har skildt min 2002 kawa zx6r 636'er ad, for at gå den igennem, male den om samt foretage nødvendigt service.
Blandt andet skal jeg have skiftet olie i dæmpere foran - selve opgaven med at foretage skiftet er jeg ikke så nervøs for, mine hænder er rigtigt skruet på(har rodet med biler i mange år) og jeg har min haynes manual til zx6r'en (men bør jeg have mere respekt for det, eller er det ok at kaste sig ud i, at skille dæmpere ad og foretage skift af olie, pakninger mv.?)
Hvis vi går ud fra at min ide om at det godt er noget jeg kan håndtere, hvad skal jeg så regne med at skifte, udover naturligvis olie'en?)(sidespørgsmål: kan man ikke få gasdæmpere til en mc som min, altså til foran, center støddæmperen under sædet er jo en gasdæmper, eller bruger man olie dæmpere foran, fordi en gasdæmper vil være for kontant?)
På nedenstående link er der et blueprint over de dele der hører sig til frontdæmperne- hvilke bør jeg bestille/forvente at skulle udskifte? Er det bare hele perlerækken, undtagen fjedre og cylinderen selv, eller?
http://www.kawasakipartshouse.com/oemparts/a/kaw/500b2626f8700223e478fdfb/front-fork
På forhånd tak! ????
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 30 Emner: 26 Svar: 656
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.289
mar 2009
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 29 Svar: 338
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
og ja, mål oliehøjde og ikke mængde .. hvis du ikke kan finde en video som vejleder dig ordenligt når du skal samle, kan du bare skrive, så skal du nok få vejledning ..
Omkring Gas forks : Der er flere Gas- systemer til MX cycler, bla. Ohlin og WP laver det system, men det er nok ret dyrt at får til din street bike ..Hele ideen med gas er at holde et ensartet modtryk på olien, så dæmperen virker ens under alle forhold og ikke skaber wacuum når den bevæger sig retur .. Sådan er det også med en bagdæmper ..
Selve gastrykkets modtryk, er så lille I forhold til trykket fra hjulet at gassen ikke har noget at gøre med hårdheden at selve affjedringen. De forgafler som kaldes twin chamber forks, fungere som 2 systemer. et lukket hydraulisk system, hvor man enten har gas eller en modtryks fjeder til at holde olien konstant og forhindre wacuum .. Ingen tvivl om at de gafler med Gas er bedre, men også noget dyrere ..
PT er det Nye sort, inden for MX affjedring at lave Air forks, hvor man ikke har nogen fjedre I affjedringen, og kun luft for at fjerne vægt fra forenden, så man kan nok forvente at der vil gå 3-5 år så kommer det på gadebikes også ..
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 200
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 30 Emner: 26 Svar: 656
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 41 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
Det er faktisk derfor man laver twin-chamber gafler, for at kunne ha´en affjedring som kan være "flydende" og følsom både under lav og høj "slaghastighed, uanset om der er stor eller lille G-påvirkning mens det sker !!
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 19 Emner: 49 Svar: 610
Så ved jeg godt at jeg også har værktøjet til en anden gang!
Apropro special værktøj, så anbefaler Kawasaki og Haynes manualen at man bruge to stk. værktøj fra Kawasaki, nemlig et "Service tool", Fork cylinder holder(57001-1406) samt en "steering stem wrench"(57001-1100), er det noget i har erfaring med, altså om det er nødvendigt, eller om det kun er noget tåbelige MC rookies som jeg kunne finde på at købe!?
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
Bare de ige er løse, så er det let at tage fra hinanden uden noget specielt værktøj .. De samme når de strammes ; pres med fjederen ned I inder benet mens du strammer, SÅ kører det for dig .. får du nogel problemer, skriver du bare
Ny olie i front dæmpere!