Batteri-mysteriet {{forumTopicSubject}}
Hej folkens...
Jeg har et spørgsmål til jer.
Jeg er ikke den heeeeelt store mekker, men jeg prøver mig frem så godt jeg kan ved at læse herinde. Nu er jeg dog stødt ind i et underligt problem.
Min XJ 650 fra '82, som i øvrigt er en dejlig maskine laver tricks på mig.
Der sker det, at jeg lader batteriet helt op på den, og de første 2-3 gange jeg vil starte den på el-starteren så springer den i gang uden problemer. Derefter vil den ikke starte mere på knappen, og jeg skal løbe den i gang. Den er virkelig nem at løbe i gang, men stadigvæk et lidt irriterende problem.
Jeg havde en mistanke om, at der var en forkert stelforbindelse et sted, som stod og tappede batteriet, så derfor har jeg den sidste uges tid forsøgt mig med, at tage + polen af batteriet hver gang jeg ikke kørte på den, men det hjælper ikke rigtig. Den vil stadig ikke starte på el-starteren.
Jeg begynder at tænke om det måske kan være statoren som er død og ikke lader batteriet når jeg kører? Hvordan kontrollerer jeg om det er det?
Håber I kan hjælpe mig, ellers er sidste udvej at køre den på værksted, men så går hele ideen med at købe en gammel mc og skrue på den selv, lidt af fløjten!
På forhånd tak
maj 2014
Følger: 26 Følgere: 23 Emner: 13 Svar: 93
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 24
mar 2014
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 108
Det kan være du vil måle 11 V hvilket muligvis er tæt på de 12 V der skal bruges, men når et batteri bliver fladt stiger batteriets interne modstand og da man måler med et multimeter bliver batteriet kun belastet meget lidt (>1Meg ohm). Når du prøver at starte vil din startmotor trække en stor strøm som vil skabe et stort spændingsfald over denne interne modstand og dermed sænke spændingen på terminalerne.
Der er sikkert andre måder at tjekke om den lader på, men det var det jeg ville have gjort...
NB: Hvis du ikke har et multimeter og skal ud og købe et så anskaf dig et med autorange, det bliver man glad for i længden
jul 2011
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Svar: 38
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 24
Nu har jeg ikke lige forstand på voltmeter, men vil denne lille sag fra harald Nyborg godt kunne klare opgaven?
http://www.harald-nyborg.dk/p2424/digital-multimeter
mar 2014
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 108
Hvis det var mig ville jeg nok smide 200-300kr og så få noget med bedre funktionalitet som fx det her: http://www.reichelt.com/Digital-Multimeters/UT-139B/3/index.html?&ACTION=3&LA=2&ARTICLE=135964&GROUPID=4058&artnr=UT+139B
maj 2014
Følger: 26 Følgere: 23 Emner: 13 Svar: 93
Det fra herald skrald kan ikke male modstand under 200 ohm, det kan du godt få brug for hvis du en dag for brug for at male på dine tændspoler.
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 24
Jeg har dog ikke tid til at vente på det andet bliver afsendt, så køber det billige i dag så jeg kan komme videre
Jeg håber der er en meget grundig brugsanvisning med, for hold da kæft der er mange måder at stille det lort på!
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 24
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 163
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 24
Lidt komisk, at det instrument jeg skal måle om mit batteri virker med, ikke selv har nogle batterier...
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 24
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 24
Slukket: 12.74V
Tændt: 12.4V
Hvad kan man så konkludere? Udover at det er noget gammelt lort:-)
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 814
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 24
Tak for dit indlæg Andreas, det er første gang jeg roder med sådan noget, så det er lidt forvirrende!
mar 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 169
sæt ampæremetret ind mellem batteri og cykel. Så er din måling = dit forbrug
Hvis ALT er slukket, så skal dit forbrug være 0
Hvis der er forbrug så er der afladning.
Forbrugeren findes ved at frakoble et område ad gangen, eks snup en sikring ad gangen. Har du mistanke til din generator, så snup den ved stikket. Forsvinder forbruget så har du sønderen
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 68
Jeg ville starte med at kikke om forbindelserne i styret er ok.
Så er der laderelæ og stator som det næste.
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
Batteri-mysteriet