{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.286 visninger | Oprettet:

Batteri-mysteriet {{forumTopicSubject}}

Hej folkens...

Jeg har et spørgsmål til jer.

Jeg er ikke den heeeeelt store mekker, men jeg prøver mig frem så godt jeg kan ved at læse herinde. Nu er jeg dog stødt ind i et underligt problem.

Min XJ 650 fra '82, som i øvrigt er en dejlig maskine laver tricks på mig.

Der sker det, at jeg lader batteriet helt op på den, og de første 2-3 gange jeg vil starte den på el-starteren så springer den i gang uden problemer. Derefter vil den ikke starte mere på knappen, og jeg skal løbe den i gang. Den er virkelig nem at løbe i gang, men stadigvæk et lidt irriterende problem.

Jeg havde en mistanke om, at der var en forkert stelforbindelse et sted, som stod og tappede batteriet, så derfor har jeg den sidste uges tid forsøgt mig med, at tage + polen af batteriet hver gang jeg ikke kørte på den, men det hjælper ikke rigtig. Den vil stadig ikke starte på el-starteren.

Jeg begynder at tænke om det måske kan være statoren som er død og ikke lader batteriet når jeg kører? Hvordan kontrollerer jeg om det er det?

Håber I kan hjælpe mig, ellers er sidste udvej at køre den på værksted, men så går hele ideen med at købe en gammel mc og skrue på den selv, lidt af fløjten! smiley

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batteri-mysteriet
  • Al T
    Al T Online Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 26 Følgere: 23 Emner: 13 Svar: 93
    #1   7. aug 2014 Hvor gammelt er batteriet? Måske det bare er dødt, kapaciteten er faldet.

  • #2   7. aug 2014 Jeg har prøvet med to batterier. Et som var splinternyt fra thansen, og et som sad på mcen da jeg fik den. Det er lige før jeg synes at det som sad på i forvejen virker bedre, så jeg tror ikke det er pga det...

  • #3   7. aug 2014 Anskaf dig et multimeter og mål spændingen på batteriet, når det er nyopladet burde du måle et stykke over 12 V, og hvis det ikke bliver opladt når du køre burde spændingen falde og være under 12 V hvis du måler batteriet når den ikke kan starte.

    Det kan være du vil måle 11 V hvilket muligvis er tæt på de 12 V der skal bruges, men når et batteri bliver fladt stiger batteriets interne modstand og da man måler med et multimeter bliver batteriet kun belastet meget lidt (>1Meg ohm). Når du prøver at starte vil din startmotor trække en stor strøm som vil skabe et stort spændingsfald over denne interne modstand og dermed sænke spændingen på terminalerne.

    Der er sikkert andre måder at tjekke om den lader på, men det var det jeg ville have gjort...

    NB: Hvis du ikke har et multimeter og skal ud og købe et så anskaf dig et med autorange, det bliver man glad for i længden smiley


  • #4   7. aug 2014 Start maskinen og sæt et voltmeter på for at se om den lader. Den skal lade med imellem 13.5 og 14.5 v

  • #5   7. aug 2014 Super, tak for svar. Jeg måler i eftermiddag og vender tilbage med hvad den siger.

    Nu har jeg ikke lige forstand på voltmeter, men vil denne lille sag fra harald Nyborg godt kunne klare opgaven?

    http://www.harald-nyborg.dk/p2424/digital-multimeter


  • #6   7. aug 2014 Den kan godt klare opgaven og er også ok hvis man ikke skal lave noget seriøst og holder sig til lavere spændinger (sikkerheden i de helt billige multimetre kan være tvivlsom når man arbejder med høje spændinger). Så er du ude i at skulle bruge et multimeter 2 gange om året er det fint nok så længe det lever.

    Hvis det var mig ville jeg nok smide 200-300kr og så få noget med bedre funktionalitet som fx det her: http://www.reichelt.com/Digital-Multimeters/UT-139B/3/index.html?&ACTION=3&LA=2&ARTICLE=135964&GROUPID=4058&artnr=UT+139B


  • Al T
    Al T Online Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 26 Følgere: 23 Emner: 13 Svar: 93
    #7   7. aug 2014 Jeg ville også vælge det #6 linker til.

    Det fra herald skrald kan ikke male modstand under 200 ohm, det kan du godt få brug for hvis du en dag for brug for at male på dine tændspoler.


  • #8   7. aug 2014 Doktor T - det lyder jo sådan set meget fornuftigt at smide lidt flere penge i.

    Jeg har dog ikke tid til at vente på det andet bliver afsendt, så køber det billige i dag så jeg kan komme videre smiley

    Jeg håber der er en meget grundig brugsanvisning med, for hold da kæft der er mange måder at stille det lort på! smiley


  • #9   7. aug 2014 Okay Doktor T, jeg er klar til at måle, meeeen kan du evt lige bekræfte at jeg har sat den på det rigtige? Jeg aner intet om det her, og det er hvad jeg kunne læse mig til i manualen...

    profilbillede
  • #10   7. aug 2014 Den står korrekt til det du skal måle. Der burde bare være liv i displayet??

  • #11   7. aug 2014 Skide godt. Ja, men jeg mangler lige nogle batterier.

    Lidt komisk, at det instrument jeg skal måle om mit batteri virker med, ikke selv har nogle batterier...


  • #14   7. aug 2014 DL... Ehm, batterisko?

  • #15   7. aug 2014 Okay, nu har jeg målt på dyret.

    Slukket: 12.74V
    Tændt: 12.4V

    Hvad kan man så konkludere? Udover at det er noget gammelt lort:-)


  • #16   7. aug 2014 At den lader ikke! Og det er dit problem, der er linket til en guide der fortæller hvordan du måler videre for at finde fejlen, det er ikke så svært ??

  • #18   7. aug 2014 Tændt, så mener du vel motoren startet? Så vidt jeg husker og har hørt skulle du kunne måle 13-15 volt når motoren er tændt smiley har oplevet at en cykel ikke har ladt, fejlen var mørnet ledninger! Altså ny plus forbindelse

  • #19   7. aug 2014 Ja det var meget motoren tændt.

    Tak for dit indlæg Andreas, det er første gang jeg roder med sådan noget, så det er lidt forvirrende!


  • #21   7. aug 2014 Mål afladning.
    sæt ampæremetret ind mellem batteri og cykel. Så er din måling = dit forbrug
    Hvis ALT er slukket, så skal dit forbrug være 0

    Hvis der er forbrug så er der afladning.
    Forbrugeren findes ved at frakoble et område ad gangen, eks snup en sikring ad gangen. Har du mistanke til din generator, så snup den ved stikket. Forsvinder forbruget så har du sønderen


  • #22   7. aug 2014 Thomas A det er irrelevant, det er ikke afladning der er provlemet, hans cykel lader ikke. Og det er enten regulator, stator, rotor eller ensretter. Og det er ikke alle cykler der kører med elektromagnetisk rotor. Så hvis den ikke har sådan en kan den naturligvis udelukkes.

  • Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 68
    #23   7. aug 2014 På nogle cykler lader de i trin, via lyskontakten. Altså poslys lader lidt og med nærlys lader mere.
    Jeg ville starte med at kikke om forbindelserne i styret er ok.
    Så er der laderelæ og stator som det næste.


  • #24   7. aug 2014 i princippet kan du ikke bruge din spændingsmåling til andet end at konstatere der er noget galt. det er strømmen du skal have fat i (ampere)men spænding den skal gerne være omkring 14,4v imens den køre. du kan evt prøve og lave en ampere måling med et ordenlig amperemeter der kan tåle lidt mere end 10 ampere max. og måle hvor meget strøm den lader, men som andreas siger, regulator stator, rotor eller ensretter, hvis alle ledningforbindelser er iorden!

Kommentér på:
Batteri-mysteriet

Annonce