907 visninger
|
Oprettet:
Skive bremser {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg har gået og overvejet at fremstille mine egne skiver til mit mc projekt.
Er der nogen der har erfaringer med det og ved hvad for metal de er lavet af og om man overhoved kan og må. Ved godt syns manden måske ikke er så glad for sådan noget men det kan vel ordnet tænker jeg.
Håber på godt svar.
Jonas
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 11 Svar: 184
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 245
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 53
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 53
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 9 Svar: 23
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 643
Skriv endelig hvis du finder et materiale der er afprøvet og godt til formålet
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 53
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 53
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 245
vis det bare var at laser skære sine skiver, mon ikke et laser firma strakt gik igan med at spytte skiver ud til ingen penge stykket....
Jeg ville ikke rode med det...
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 9 Svar: 23
Jeg ville lave det af det samme materiale som dem der sidder på. Er i lære som maskinarbejder. Så kan godt lidt i forskelligt stål.
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 56
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 9 Svar: 23
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
De er lavet af legeret stål og der er ofte også stor forskel på dem man køber i såkaldt aftermarket kvalitet. Nogle ruster mens andre bliver slidt hurtigere end klodserne....
Jeg ville gå efter en højtlegeret stål (dog umiddelbart ikke rustfri, da jeg ikke tror friktionen er helt god nok der) Men primært noget der er sejt og som tåler noget varme uden at slå sig og hårde i overfladen. Hvis I har en materiale specialist i firmaet kan du med fordel høre hvad han har af forslag.
Når du laver din tegning er det alfa og omega at du undgår skarpe hjørner, men hvis du er i lære som maskinarbejder ved du sikkert allerede hvor giftig skarpe hjørner er ifm kærvvirkning. For at lette dit arbejde og højne kvaliteten er det også en god idé at huske at køre til og fra i en radius, det giver et pænere start / stop punkt.
Det vil være en god idé at afspænde skiverne INDEN du sliber dem, ellers kan de ende med at blive skæve første gang du bremser dem varme.
Ovenstående gælder primært for faste skiver med flydende kalibre, det er lidt sværere at lave de flydende skiver, da det sætter større krav til tolerancer og efterbehandling med nitter osv.
Om det kan svare sig økonomisk? Nej - helt sikkert ikke!
Sikkert af samme grund de ikke sprøjter ud fra et hvert lille smedeværksted.
MEN man kan lave nogle fede unikke design, som ingen andre blot kan tage ned fra hylden. Om jeg selv kunne finde på det? Ja jeg regner da med at skiven på min TT600E skal være en ener på et tidspunkt!
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 56
bremser skal man ikke ændre på
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
Biler har faste skiver, og mange motorcykler har flydende skiver, flydende skiver betyder at du har et nav i midten, også slidfladen af skiven er "nittet" fast til navet i midten, så det har mulighed for at udvide sig lidt i nitteren når de bliver varme.
jul 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 542
Skive bremser