1.588 visninger
|
Oprettet:
trøv cbx 750 {{forumTopicSubject}}
hej mcgalleri
Efter ca 20 år fra de 2 hjulede har jeg købt en Honda cbx 750F fra 86 og med de 100+ på speedo
den er lidt trøv i mellem gas området 3-5000 omdr, der er blevet renset og synkroniseret karburator, det hjalp at den ikke dør på toppen ved bundgas men ikke ved accelration. tændrør er skiftet, mistænker lidt tændspoler men er der nogen bud? den starter perfekt og tomgang siger den som en singer symaskine af de bedste
Mvh
Mikael
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Hoveddyse: Ved fuld og næsten fuld gas
Nålens placering: Mellem mængde gas
Tomgangsdyse + luftskrue: Har en effekt uanset hvor meget gas du giver. Des mere gas man giver des mindre har disse at sige.
Oventående er en smule en forenkling, men det er ca sådan det er.
Symptomerne ved en for alt fed blanding(for meget benzin i forhold til luft) er at motoren "hakker" rimelig jævnt, men kører. Kaldes også at 8-takte, fordi cylinderne kun antænderne hver anden gang - dvs efter 8 takter.
Symptomerne ved en for alt mager blanding er ikke at den hakker jævnt men at den simpelthen bare dør(går helt ud) når du giver gas.
Det er dog ikke altid at blandingen er så meget forkert at du oplever ovenstående. Nogle gange kører den bare ikke så godt. Hvis du syntes at den er lidt "træg" ved mellemgas, så er det nok nålen du skal pille ved. Når du sætter den lille klips på nålen et hak ned, så løfter du nålen en smule. Dette giver mere benzin ved mellemgas.
Så jeg ville sætte klipsen et hak op. Det burde give en anelse mere mager blanding. Jeg forestiller mig at det ville hjælpe. Men det kan også være at det er omvendt og du skal sætte nålen et hak ned, for at få en federe blanding. Det er et spørgsmål om at eksperimentere.
Hvis du ikke gider eksperimentere, så kan du jo altid rulle maskinen hen til et værksted med et rullefelt og så kan de måle på dine udstødningsgasser og finde den rigtige indstilning af motoren. Men det koster en del tusinde - især på en motor med karuratorer - og især især med 4 karburatorer.
Derudover så er det jo en gammel motorcykel og som jeg forstår det, så har den kørte over 100.000km? Der er en god chance for at den bare er slidt. Slidte ventiler, slidte stempelringe, slidte cylindervægge, slidte stempler, slidte knastaksler, slidte lejer.
Selv med den helt rigtige indstilning af karburatorer, så er det ikke sikkert at det kommer til at køre perfekt. Derfor foreslår jeg at du selv prøver dig lidt frem med fx nålen, frem for at smide tusindvis af kroner efter en mekaniker med et rullefelt.
En totalrenovering kan koste mange, mange tusinde kroner. 10-20-30k er ikke usandsynligt alt efter hvor dybt du går.
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
Hvis kompressionstesten er god nok, ville jeg se efter, om knastakslerne er slidte, og om de hydrauliske ventilløftere er tætte. Det sidste er næppe så enkelt, men se i værkstedshåndbogen, hvordan du gør. Er ventilløfterne utætte, får du ikke åbnet ventilerne i fuld højde. Selv om det burde kunne mærkes i hele gasområdet, kunne du med fordel undersøge det IMHO.
jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
Jeg fik den billigt og den har allerede givet mig mange gode ture, så køre nok på den som den er nu så ser jeg hvad jeg finder på til vinter om den skal opduceres mere:-)
Tillægs spørgsmål hvis det er en cyl eller en ventil det er galt med så nytter det vel ikke noget og begynde at rode med nål i karburatorene??
RichardP> hvad betyder IMHO? beklager min uvidenhed
Takker mange gange for jeres svar
Mikael
jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det er jo meget tænkeligt at den står med diverse nullermænd og spindelvæv i. Hvis det er tilfældet, så giv den en gang frisk olie og filter, frisk bransin og så KØR
jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
og nej .. du får ikke problemet væk ved at justere Kab´s ... men hvis det bliver list værre når den bliver varm, er det næsten helt sikkert en udst-ventil
trøv cbx 750