{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.581 visninger | Oprettet:

mikael S
mikael S
Tilmeldt:
7. jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11

trøv cbx 750 {{forumTopicSubject}}

hej mcgalleri
Efter ca 20 år fra de 2 hjulede har jeg købt en Honda cbx 750F fra 86 og med de 100+ på speedo smiley
den er lidt trøv i mellem gas området 3-5000 omdr, der er blevet renset og synkroniseret karburator, det hjalp at den ikke dør på toppen ved bundgas men ikke ved accelration. tændrør er skiftet, mistænker lidt tændspoler men er der nogen bud? den starter perfekt og tomgang siger den som en singer symaskine af de bedste smiley
Mvh
Mikael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  trøv cbx 750
  • #1   27. jul 2014 Hvordan ser luftfilteret ud?

  • mikael S
    mikael S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #2   27. jul 2014 luftfilteret er nyt lige skiftet i dag smiley det hjalp heller ikke

  • #3   27. jul 2014 Der er en stor mængde overlap, men typisk har dierse dyser osv følgende betydning for blandingsforholdet:


    Hoveddyse: Ved fuld og næsten fuld gas
    Nålens placering: Mellem mængde gas
    Tomgangsdyse + luftskrue: Har en effekt uanset hvor meget gas du giver. Des mere gas man giver des mindre har disse at sige.

    Oventående er en smule en forenkling, men det er ca sådan det er.


    Symptomerne ved en for alt fed blanding(for meget benzin i forhold til luft) er at motoren "hakker" rimelig jævnt, men kører. Kaldes også at 8-takte, fordi cylinderne kun antænderne hver anden gang - dvs efter 8 takter.
    Symptomerne ved en for alt mager blanding er ikke at den hakker jævnt men at den simpelthen bare dør(går helt ud) når du giver gas.


    Det er dog ikke altid at blandingen er så meget forkert at du oplever ovenstående. Nogle gange kører den bare ikke så godt. Hvis du syntes at den er lidt "træg" ved mellemgas, så er det nok nålen du skal pille ved. Når du sætter den lille klips på nålen et hak ned, så løfter du nålen en smule. Dette giver mere benzin ved mellemgas.
    Så jeg ville sætte klipsen et hak op. Det burde give en anelse mere mager blanding. Jeg forestiller mig at det ville hjælpe. Men det kan også være at det er omvendt og du skal sætte nålen et hak ned, for at få en federe blanding. Det er et spørgsmål om at eksperimentere.


    Hvis du ikke gider eksperimentere, så kan du jo altid rulle maskinen hen til et værksted med et rullefelt og så kan de måle på dine udstødningsgasser og finde den rigtige indstilning af motoren. Men det koster en del tusinde - især på en motor med karuratorer - og især især med 4 karburatorer.


    Derudover så er det jo en gammel motorcykel og som jeg forstår det, så har den kørte over 100.000km? Der er en god chance for at den bare er slidt. Slidte ventiler, slidte stempelringe, slidte cylindervægge, slidte stempler, slidte knastaksler, slidte lejer.
    Selv med den helt rigtige indstilning af karburatorer, så er det ikke sikkert at det kommer til at køre perfekt. Derfor foreslår jeg at du selv prøver dig lidt frem med fx nålen, frem for at smide tusindvis af kroner efter en mekaniker med et rullefelt.

    En totalrenovering kan koste mange, mange tusinde kroner. 10-20-30k er ikke usandsynligt alt efter hvor dybt du går.


  • #4   27. jul 2014 har du fået lavet en kompressions test .. den kunne da ihvert fald fortælle lidt om, om alle cylinder er på toppen ...

  • #5   28. jul 2014 Tændspolerne bliver typisk ikke slidt langsomt, de går lige pludselig IMHO

    Hvis kompressionstesten er god nok, ville jeg se efter, om knastakslerne er slidte, og om de hydrauliske ventilløftere er tætte. Det sidste er næppe så enkelt, men se i værkstedshåndbogen, hvordan du gør. Er ventilløfterne utætte, får du ikke åbnet ventilerne i fuld højde. Selv om det burde kunne mærkes i hele gasområdet, kunne du med fordel undersøge det IMHO.


  • mikael S
    mikael S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #6   28. jul 2014 Hej igen fik tjekket tændspolerne i dag og de er ok fik samtidig lavet en kompressions test og den ene cyl halter så det er nok der fejlen ligger. Den køre fint både i tomgang og på toppen det er optrækket den mangler men gir man gas stille og roligt trækker den fint, det er bare raket starten den mangler smiley
    Jeg fik den billigt og den har allerede givet mig mange gode ture, så køre nok på den som den er nu så ser jeg hvad jeg finder på til vinter om den skal opduceres mere:-)
    Tillægs spørgsmål hvis det er en cyl eller en ventil det er galt med så nytter det vel ikke noget og begynde at rode med nål i karburatorene??
    RichardP> hvad betyder IMHO? beklager min uvidenhed
    Takker mange gange for jeres svar
    Mikael


  • mikael S
    mikael S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #7   28. jul 2014 lige et billede af Hondaen

    profilbillede
  • #8   28. jul 2014 Hvor længe siden er det at den ged har kørt sidst??

    Det er jo meget tænkeligt at den står med diverse nullermænd og spindelvæv i. Hvis det er tilfældet, så giv den en gang frisk olie og filter, frisk bransin og så KØR


  • mikael S
    mikael S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #9   28. jul 2014 Hej Knud den køre skam næsten dagligt:-) så edderkopper og nullermænd er væk. olie+filter skiftede jeg da jeg købte den så det smør`bar smiley og frisk "bransin" får den min. engang om ugen smiley


  • #10   28. jul 2014 du kan jo prøve bare at tage topdækslet af, og male frigang/spillerum ved ventilerne på den cylikder der mangler lidt tryk ... det kunne jo bare at du er heldig at det kun er en mindre justering... Normalt holder de Honda stempler ret mange km .. mit bud er at det er en udstødningsventil som ikke kan lukke helt ..

    og nej .. du får ikke problemet væk ved at justere Kab´s ... men hvis det bliver list værre når den bliver varm, er det næsten helt sikkert en udst-ventil


Kommentér på:
trøv cbx 750

Annonce