Defekt forbremse - CB550 {{forumTopicSubject}}
Hej MG
Jeg er ved at få grå hår over min forbremse på min gamle cykel.
Den dumpede på syn for manglende bremseevne, og defekt kaliber.
Vi har renset kaliberen, skiftet klodser, bremsevæske og udluftet systemet.
Det virker som om stemplet har svært ved at gå ind igen når man har trykket på bremsen, så den kan hænge lidt (Dette er dog blevet en del bedre efter vi har skiftet bremsevæske og udluftet). Men jeg kan hive bremsehåndtaget helt i bund hvis jeg hiver til. Det skal dette da ikke kunne?
Da vi rensede kaliberen, så vi at der var en lillebitte smule rust på selve stemplet, men som sagt virkelig virkelig lidt.
Er det nok til at den kaliberen bliver defekt, eller er det bremsemasteren den er gal med?
vh Jannick
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.478
nov 2008
Følgere: 9 MC-er: 7 Emner: 30 Svar: 274
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 16
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 16
sep 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Emner: 4 Svar: 532
nov 2008
Følgere: 9 MC-er: 7 Emner: 30 Svar: 274
En ny Master med greb koster 29£ hos Davidsilverspares så det er måske værd at overveje. Den ser ellers fin ud, vi blæste systemet igennem med kompressor.
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.478
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
De gamle gummisbremseslanger bør udskiftes - gerne tilnye med stålarmering
Og så er dyret med garanti ikke ordentligt udluftet - begynd helt oppe ved hovedcylinderen med en tommeltot, hvor slangen går på. Der pumpes, til der er tryk mod tommelen, så fastholdes trykket når tommelen fjernes og grebet ryger i bund. sæt tommelen på igen inden grebet slippes. Gentag nogle gange. så, når grebet er sluppet med tommelen på tre fire gange, skrues slangen på og de pumpes til der er en form for tryk. Der luftes nu ud på samme måde ved nærmeste samling - typisk foran caliperen- og så til sidat ve caliperens udluftningsskrue.
Det er allerlettest, hvis du kan få en til at hjælpe. Pas på at der undervejs ikke kommer luft med ind fra hovedcylinderen - så kan du begynde forfra. Hav en spand postevand og en klud klar ved MC-en under arbejdet, så kan spildt bremsevæske omgående fjernes fra lakerede dele.
Endelig - det her er tålmodighedsarbejde. Det kan godt tage en times tid, men I skal ikke holde pauser, når I først er begyndt!!!!
nov 2008
Følgere: 9 MC-er: 7 Emner: 30 Svar: 274
Jeg må prøve at lufte grundigt ud når de bliver monteret, og krydse fingre for det er der den ligger.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
Defekt forbremse - CB550