{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.223 visninger | Oprettet:

Kobberfedt til manifoldbolte {{forumTopicSubject}}

Hej MCG

Jeg har lige monteret min manifold på cyklen. Til at smørre boltene anvendte jeg kobberfedt grundet det høje varme. Spurgte min værksteds underviser til råds og han sagde at det var en fornuftig ide. Har efterfølgende studeret lidt forum indlæg, hvor nogen nærmest kalder det "selvmord" at benytte kobberfedt til sammensætning af stål og aluminium. Hvad er folk holdning?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kobberfedt til manifoldbolte
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
    #1   16. jul 2014 I dag benytter man alufedt eller "never seez", netop fordi kobberfedt nedbryder alu - om end meget langsomt...

• #2   16. jul 2014 Har jeg også før fået afvide men aldrig haft problemer med det på f.x. motor blokke o.l. ... Giver altid gevind på tændrør lidt kobber fedt

• #3   16. jul 2014 Nu spør jeg måske dumt, kan man ikke bare bruge alm fedt? ????

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
    #4   16. jul 2014 Nej det brænder af når der er for meget varme - dvs alt over 60 grader.

• #5   16. jul 2014 Nå ok, tak. smiley

• #6   17. jul 2014 Ville aldrig bruge fedt andet end til møtrikkerne , fedt der bliver lukket inde og varmet op danner tryk som revner aluminiumet ...
    i med støtterne i tør tilstand og fedt på det udvendige gevind hvor møtrikkerne skal skrues på !

• #7   17. jul 2014 Fatter har brugt kobberfedt til næsten alt, siden han gik i mekanikerlære i 1965 og det har sgu aldrig givet problemer - tværtimod!!! Jeg har skruet i hvertfald 20 år nu og har heller ikke haft problemer med kobberfedt. Så mange af de myter om kobberfedtets indvirkning på andre dele, er efter min bedste overbevisning groft overdrevet!

• #8   17. jul 2014 ja måske , men langt fleste væsker , fedtstoffer m.m. udvider sig ved varmepåvirkning og har selv skruet i 20år , men har bestemt set følgeskader af tryk opbygget i alm. gevind med en bolt ... det er noget nær umuligt at redde

• #9   17. jul 2014 Jeg bruger også kobberfedt. At kobber og alu ikke er så glas for hinanden, det er meget mulig, men 1 ting er teori, end anden ting er praksis. Det med udvidelse pga varme virker også meget sandsynligt, men der er jo også altid en smule tolerence imellem boltens gevind og fx blokkens gevind. Og det er jo ikke meningen af man skal absolut oversvømme bolten i kobberfedt. Og når kobberfedtet udvider sig pga varme, så gør blokken det jo også af samme årsag.
    Ikke at der ikke kan ske skader, men et fornuftigt brug af kobberfedt eller alufedt, det er det mest fornuftige i min bog.

EDIT: Interessant at ordet "kobberfedt" eksisterer i min ordbog, det gør alufedt ikke - Det må være meget moderne og nyopfundet smiley

• #10   17. jul 2014 Men skulle kobberfedt ikke også være meget miljøskadeligt? Dræbe alle isbjørnene og babysælerne og den slags?

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 68
    #11   17. jul 2014 Til alu bruges en zink pasta. (Husker ikke navnet) men never seez mener jeg passer godt.
    Det har Nogenlunde samme egenskaber som kobberfedt.
    Det er også rigtigt at det tager tid før der sker noget.

• #12   17. jul 2014 Man køber bare en bøtte Keramisk fedt, så er der ingen problemer med matrialer der ikke kan arbejde sammen, og det holder også til højere temperature end kobber fedt, så der er kun fordele.

• #13   17. jul 2014 Kobberfedt VAR gud ... I dag er der produkter som keramisk fedt, der i alle henseender er bedre end oldtidens vidunder, så hvorfor ikke smide den gamle bøtte kobberfedt på porten ( gemmer man det kommer man til at bruge det smiley )
    Og køb noget keramisk, det koster jo ikke rigtig noget og man har det en evighed smiley

• #14   17. jul 2014 (link fjernet)

(link fjernet)

• #15   18. jul 2014 Morten P Den kobber fedt jeg bruger fungere fra -50 til +1250 grader

• #16   19. jul 2014 Okay,dem vi bruger på arbejde er noget lavere, mener det er omkring 600 grader de holder til, så troede at det var standarden for kobberfedt.

Men stadig hvis man står som "nykøber" så er det klogest at vælge keramisk, sådan en dåse til 100kr holder en menneskealder.

Kommentér på:
Kobberfedt til manifoldbolte

Annonce