MC lader ikke altid og går ud? {{forumTopicSubject}}
Nogen motor-/strøm-eksperter?
Jeg har en kammerat, som kører en Aprilia Shiver 750 fra 2008.
For en måneds tid siden var vi ude at køre en tur, hvor hans omdrejningstæller så pludselig "sætter sig fast" på 3000 o/min, men cyklen kører fint videre. Kort efter går LCD-displayet(km/t m.m.) ud og lyset på cyklen bliver svagere og svagere. Han holder ind til siden og kan så efterfølgende ikke starte igen, da der ikke længere er strøm på.
Vi parkerer cyklen og får den hentet i en bekendts mc-trailer, lader batteriet op og cyklen starter. Generatoren leverer ca 20Vac mellem alle 3 "faser" i tomgang og ca 60Vac med lidt gas på. Der bliver målt modstand og den ligger ens og ingen overgang til stel.
Batteriet lå på ca 12,6 Vdc opladet. Med motoren i tomgang lå spændingen på ca 13,5 Vdc (som jeg husker det) og lige omkring 14 Vdc med lidt omdrejninger på motoren. Alt virkede fint! (?)
Efterfølgende begyndte den så at gå ud periodisk, typisk når der blev koblet ud og gearet ned. Den kunne startes med det samme igen uden problemer, men ret irriterende! Siden har han kørt et par små-ture ind i byen osv uden problemer.
I dag er vi så ude og køre en tur igen og pludselig stopper hans omdrejningstæller med at virke, displayet går ud og lyset bliver svagt, så han sætter kursen hjemad og når også ind i indkørslen. Her er spændingen på batteriet omkring 10V og den kan ikke starte igen. Vi sætter startkabler på til bilen og får liv i den igen. Måler igen generator-viklinger og ladespænding og alt ser fint ud!?!? (ligger lidt lavere end sidste gang, men nu er batteriet heller ikke opladet først, men tæt på heeeeeelt flad.)
Er der nogen, som har et bud på, hvad der kan være galt? Vi hælder nu mest til, at det må være et eller andet der bliver varmt og så først svigter, når det bliver varmt? -Men er det ensretteren eller viklingerne i generatoren? -Eller...? (Køleribberne på ensretteren bliver hurtigt meget varme, men det er sikkert normalt??)
Batteriet er stadig det originale, som så er 6 år gammelt. Da det var tomt første gang, da blev der ladet ca 7,5 Ah på det (det er et 10,5Ah). Men hvis batteriet var faldet sammen, så burde han vel ikke kunne starte til dagligt og køre rundt? Og at lyset bliver svagere (spændingen falder på hele cyklen) er vel fordi der ikke er nogen ladespænding? (Div. stik har vi haft adskilt og de ser fine ud.)
Vores ferie-tur syd på er i fare!
What to do?
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
At et batteri der har været helt afladet et par gange er mere eller mindre kaput, det er én ting. Men det er ikke alfa omega her.
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 778
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 392
Ruben S? Er det S som i Sonne?
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 778
feb 2008
Følger: 1 Svar: 3
okt 2010
Følger: 9 Følgere: 44 MC-er: 6 Emner: 41 Svar: 657
og du får ikke 2v pr celle men nærmere 2.2 v, og efter en fuldt opladning +12-24 timer vendte tid, så burde det ca. være 2.1v
Jeg vil også sige det er batteriet,
MC lader ikke altid og går ud?