3.607 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Aprilia Pegaso Karburator?/start problem. Aprilia Pegaso Karburator?/start problem.

Jeg ejer som nogle er bekendt med, en Aprilia Pegaso 650.

Jeg er "desværre" rigtig glad for den og vil derfor hellere have den lavet end bare smide den i skraldespanden som den efterhånden fortjener..
Lidt baggrundshistorie. Den har indenfor de sidste tusinde kilometer fået: Stillet/slebet ventiler, planet topstykke, skiftet tændrær, renset karburator, renset luftfilter, skiftet toppakning, skiftet starter, lavet større kvadrat kabler til staterrelæ/starter+større stelkabel til blokken fra batteriet og fra batteriet til bagstellet. og nyt batteri.

Den har pt. 2 problemer.

Problem 1 har været der fra starten af og ingen kan rigtig finde ud af hvad det er.
Den kan starte helt fint og tørne motoren uden problemer den ene dag, og dagen efter klikker relæet/hvis man er heldig kan den lige snurre starteren en halv
omgang. Dette kan afhjælpes hvis man bliver skubbet en 4-5 meter i gear og er heldig at hjulet ryger med rundt. Efter dette virker starteren helt fint igen. (sådan en 1-cylindret har voldsomt meget moment) Derfor blev starteren udskiftet og de større kabler blev monteret hvis den nu ikke fik strøm nok. Til info har sådan en motorcykel en Dekompressionsventil. Jeg har spurgt min motorcykelmekaniker og han siger at denne ikke kan være et problem på denne motorcykel pga. den ikke er kædetrukket. Er der nogle der kan modsige ham eller er bekendt med problemet? Jeg tænker at enten så virker et starterrelæ eller også gør det ikke?

Problem 2. Skete umiddelbart efter tankning igår. Den begyndte at skyde i karburatoren (skyde karburatoren væk fra gummistudserne til cylinderen) jeg har igen skildt dem og renset dem og der så ikke ud som om der var et eneste problem. Samlet skidtet og erfaret at problemet stadigvæk var der. Du kan se en video af problemet på min profil.

Undskylder for den lange smøre, men nu er jeg altså løbet tør for ideer til hvad jeg skal gøre.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aprilia Pegaso Karburator?/start problem.
  • #2   6. jul 2014 Benzinhanen er ganske rigtig en smule dryppende Henrik. Ny er fundet og venter nu på jeg kan få den hjem smiley Jeg tror gerne på dig Henrik mht. den trætte nåleventil men burde det så ikke løbe ud at overløbsslangen i stedet for?:) Dog hvis du mener (er meget sikker på) at det er problemet bliver der bestilt er rep kit hjem med det samme. Den har ikke fået skiftet udstødning eller fjernet luffilterkasse og studserne i cylinderen er så vidt jeg har kunne finde ud af 100% tætte. Problemet er ikke opstået over tid men skete pludseligt, kunne det have noget at gøre med at den pisser benzin ind i cylinderen eller vil det nødvendigvis kræve en justering af karburatorer?:)

• #3   6. jul 2014 Ville det her rep kit være godt nok til at løse problemet med benzinen?:)

http://www.nrp-carbs.co.uk/shop/index.php?route=product/product&path=35&product_id=2630

• #4   6. jul 2014 Tror nu ikke det er det smiley
    Men det er en billigere løsning end det jeg skrev i dit andet emne smiley hehe

• #5   6. jul 2014 kunne det være en løsning? inden jeg bruger 8000 på knastakslen alene og får pillet motoren ud (igen) er der i hvert fald brugt 10000 på diverse også løber denne maskine efterhånden op i noget jeg ikke rigtig kan se kan svarer sig... koster 1000 kroner for et repsæt... det synes jeg lyder mere "holdbart" i mine ører..

• #7   6. jul 2014 OK ro på med at der løber benzin ned og lægger sig på stemplet, det er en mulighed, men skal vi ikke starte med det simpleste først.
    Du skriver selv at du har fået planet topstykket = mere kompression + at det er en ældre maskine så den har nok kørt nogle kilometer.
    Det er helt normalt at starteren på store en cylindrede maskiner ikke kan trække motoren rundt hvis den er stoppet lige på kompressions slaget, på mine KTM'er er der både en auto-dekompressions mekanisme der sidder på knastakslen og løfter en af udstødnings ventilerne og en manuel dekompression som man selv kan hive i på styret som også løfter en udstødnings ventil.

På den ene af mine (en 640 sxc) er den automatiske løfter på knastakslen blevet så slidt at den ikke fungere mere, så får jeg præcis de symptomer som trådstarter beskriver i både denne og hans anden tråd. Løsningen er at få stemplet lige over TDC på kompressions slaget (på min ved hjælp at den manuelle dekompression) på trådstarters er det nok nemmest at smide kværnen i 3 gear og trille den, eller dreje baghjulet med hånden til man kan mærke den drejer stemplet forbi TDC. det kan tydeligt mærkes ved at det bliver hårdere og hårde at dreje hjulet og så svupper den over og det bliver nemt. derefter kan du så prøve starteren.

hvis du så vil være sikker på at det er det der er problemet kan du jo bare starte den en masse gange i træk. hvis den en del af gangene sidder fast og skal hjælpes over TDC som jeg har beskrevet ved du at det ikke er noget voodoo med benz der siver forbi stempel ringene osv.

løsningen hvis det er auto dekompressionen den er gal med er at chekke knasten og se hvad det er der er slidt, i værste fald skal der ny knast til, i bedste bare et par stumper til dekompressions knasten.

• #9   6. jul 2014 No worries smiley

• #11   6. jul 2014 Tak alle sammen for seriøse svar!
    til #7(gunnar) Den har aldrig lavet det stunt når den har været varm eller lige har været startet indenfor de sidste par timer, så efter hvad i skriver begynder jeg mere og mere og tro på det er den nåleventil der er slidt!:) Desuden er jeg lidt mere optimistisk for at bruge 1000 på et reparationskit kontra 10.000 på at skifte den knastaksel og hive motoren ud smiley til #6 der er intet benzin i olien smiley

• #12   6. jul 2014 Tak alle sammen for seriøse svar!
    til #7(gunnar) Den har aldrig lavet det stunt når den har været varm eller lige har været startet indenfor de sidste par timer, så efter hvad i skriver begynder jeg mere og mere og tro på det er den nåleventil der er slidt!:) Desuden er jeg lidt mere optimistisk for at bruge 1000 på et reparationskit kontra 10.000 på at skifte den knastaksel og hive motoren ud smiley til #6 der er intet benzin i olien smiley (Heldigvis da) Der bliver bestilt et rep kit imorgen smiley Jeg vil dog indtil videre gøre det du forklarer med hjulet gunner og se om det fungerer!:)

• #15   6. jul 2014 Det er i hvert fald også en teori Jens! Jeg har også tænkt over dette selv, men ligemeget hvad så kan det ikke skade at få renoveret sådan en karburator og så kan jeg være heldig/uheldig at det virker eller ikke virker smiley

• #17   8. jul 2014 hmm okay, der ryger sku en skruetrækker over de to forbindelsessteder på relæet næste gang så burde der jo ikke være noget problem der :D, Dog har jeg pillet karburatoren helt af nu og det har den været i to dage og den har kunne rive motoren ud uden problemer så mon ikke det er det benzinproblem smiley

• #18   27. aug 2014 Hvad var problemet så?

• #19   27. aug 2014 Der var du sku igen Allan, Sorry jeg ikke har fået opdateret smiley

Problemet var Benzin der løb ind i cylinderen så den derved ikke kunne tørne rundt smiley Jeg bestilte ny benzinhane+nåleventiler+ diverse pakninger/o-ringe og det har virket uden problemer lige siden smiley

Problem 2, lidt noget mærkeligt noget, Chokerkablet er skruet ind i karburatoren med et stykke hårdt plastik, det var knækket og kunne ikke holde chokerkablet inde. Efter dette formoder jeg blandingen blev forkert og den derfor begyndte at "skyde sådan" smiley

• #20   27. aug 2014 Meget interessant at vide, der er sikkert andre Pegaso ejere der har prøvet det.

• #21   27. aug 2014 Jeps, snakkede men en for en uges tid siden der også havde prøvet det smiley

Kommentér på:
Aprilia Pegaso Karburator?/start problem.

Annonce