Aprilia Pegaso Karburator?/start problem. Aprilia Pegaso Karburator?/start problem.
Jeg ejer som nogle er bekendt med, en Aprilia Pegaso 650.
Jeg er "desværre" rigtig glad for den og vil derfor hellere have den lavet end bare smide den i skraldespanden som den efterhånden fortjener..
Lidt baggrundshistorie. Den har indenfor de sidste tusinde kilometer fået: Stillet/slebet ventiler, planet topstykke, skiftet tændrær, renset karburator, renset luftfilter, skiftet toppakning, skiftet starter, lavet større kvadrat kabler til staterrelæ/starter+større stelkabel til blokken fra batteriet og fra batteriet til bagstellet. og nyt batteri.
Den har pt. 2 problemer.
Problem 1 har været der fra starten af og ingen kan rigtig finde ud af hvad det er.
Den kan starte helt fint og tørne motoren uden problemer den ene dag, og dagen efter klikker relæet/hvis man er heldig kan den lige snurre starteren en halv
omgang. Dette kan afhjælpes hvis man bliver skubbet en 4-5 meter i gear og er heldig at hjulet ryger med rundt. Efter dette virker starteren helt fint igen. (sådan en 1-cylindret har voldsomt meget moment) Derfor blev starteren udskiftet og de større kabler blev monteret hvis den nu ikke fik strøm nok. Til info har sådan en motorcykel en Dekompressionsventil. Jeg har spurgt min motorcykelmekaniker og han siger at denne ikke kan være et problem på denne motorcykel pga. den ikke er kædetrukket. Er der nogle der kan modsige ham eller er bekendt med problemet? Jeg tænker at enten så virker et starterrelæ eller også gør det ikke?
Problem 2. Skete umiddelbart efter tankning igår. Den begyndte at skyde i karburatoren (skyde karburatoren væk fra gummistudserne til cylinderen) jeg har igen skildt dem og renset dem og der så ikke ud som om der var et eneste problem. Samlet skidtet og erfaret at problemet stadigvæk var der. Du kan se en video af problemet på min profil.
Undskylder for den lange smøre, men nu er jeg altså løbet tør for ideer til hvad jeg skal gøre.
jun 2013
Følger: 24 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 439
jun 2013
http://www.nrp-carbs.co.uk/shop/index.php?route=product/product&path=35&product_id=2630
apr 2011
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 154
Men det er en billigere løsning end det jeg skrev i dit andet emne
jun 2013
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 104
Du skriver selv at du har fået planet topstykket = mere kompression + at det er en ældre maskine så den har nok kørt nogle kilometer.
Det er helt normalt at starteren på store en cylindrede maskiner ikke kan trække motoren rundt hvis den er stoppet lige på kompressions slaget, på mine KTM'er er der både en auto-dekompressions mekanisme der sidder på knastakslen og løfter en af udstødnings ventilerne og en manuel dekompression som man selv kan hive i på styret som også løfter en udstødnings ventil.
På den ene af mine (en 640 sxc) er den automatiske løfter på knastakslen blevet så slidt at den ikke fungere mere, så får jeg præcis de symptomer som trådstarter beskriver i både denne og hans anden tråd. Løsningen er at få stemplet lige over TDC på kompressions slaget (på min ved hjælp at den manuelle dekompression) på trådstarters er det nok nemmest at smide kværnen i 3 gear og trille den, eller dreje baghjulet med hånden til man kan mærke den drejer stemplet forbi TDC. det kan tydeligt mærkes ved at det bliver hårdere og hårde at dreje hjulet og så svupper den over og det bliver nemt. derefter kan du så prøve starteren.
hvis du så vil være sikker på at det er det der er problemet kan du jo bare starte den en masse gange i træk. hvis den en del af gangene sidder fast og skal hjælpes over TDC som jeg har beskrevet ved du at det ikke er noget voodoo med benz der siver forbi stempel ringene osv.
løsningen hvis det er auto dekompressionen den er gal med er at chekke knasten og se hvad det er der er slidt, i værste fald skal der ny knast til, i bedste bare et par stumper til dekompressions knasten.
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 104
jun 2013
til #7(gunnar) Den har aldrig lavet det stunt når den har været varm eller lige har været startet indenfor de sidste par timer, så efter hvad i skriver begynder jeg mere og mere og tro på det er den nåleventil der er slidt!:) Desuden er jeg lidt mere optimistisk for at bruge 1000 på et reparationskit kontra 10.000 på at skifte den knastaksel og hive motoren ud
jun 2013
til #7(gunnar) Den har aldrig lavet det stunt når den har været varm eller lige har været startet indenfor de sidste par timer, så efter hvad i skriver begynder jeg mere og mere og tro på det er den nåleventil der er slidt!:) Desuden er jeg lidt mere optimistisk for at bruge 1000 på et reparationskit kontra 10.000 på at skifte den knastaksel og hive motoren ud
jun 2013
jun 2013
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
jun 2013
Problemet var Benzin der løb ind i cylinderen så den derved ikke kunne tørne rundt
Problem 2, lidt noget mærkeligt noget, Chokerkablet er skruet ind i karburatoren med et stykke hårdt plastik, det var knækket og kunne ikke holde chokerkablet inde. Efter dette formoder jeg blandingen blev forkert og den derfor begyndte at "skyde sådan"
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
jun 2013
Aprilia Pegaso Karburator?/start problem.