988 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Søger Honda motor kyndig (CB750KZ) Søger Honda motor kyndig (CB750KZ)

Jeg har erhvervet mig en rigtig fin gammel Honda CB750KZ-1979 model.
Desværre viser det sig at motor er meget slidt, og trænger til en renovering.
Det ser ud til at cylinder skal bores op, og der skal nye stempler til.
Læs: Hvid røg, rå sort olie i udstødning.

Motor renovering er for mig et helt nyt kapitel, og ikke en ting jeg er stærk i.

Jeg søger på MCgalleri, en person som vil assistere mig i dette projekt.

Hvis du er/kender til en særlig dygtig Honda motor mand, som er frisk på at hjælpe til mit projekt, så jeg kan komme på vejen igen, vil det være meget værdsat.

Jeg befinder mig omkring Odense på Fyn, men kører gerne efter den rette hjælp.

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Fjerne tag på carport 2.000 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Søger Honda motor kyndig (CB750KZ)
  • #1   26. jun 2014 Jeg kan varmt anbefale at gå i gang selv. Det er ret sjovt og meget lærerrigt. Du kan evt få målet cylinderen ud. Måske er de ikke så slidte som du tror. Det kan skyldes knækkede eller slidte stempelringe. Hvor meget har den gået?

• #2   26. jun 2014 One problem with helping is it is really difficult without seeing what you are helping with, so it would have to be someone close.

The CBs were pretty streight forward (although the engine is a little heavy) to work on so anyone who has had experience with jap fours would be a great help.

If you are going to take the engine out it is a good idea to look at everything. But things like getting crank shells or having them made up can be problematic. The bors and the other bits you find are messed up are the bits you would have to send out to be done anyway, and it will probably give about a month down time waiting for them to come back. If you can get another engine do, then swap them out (not that bad a task) and work on the one at your leisure.

If you do it your self then you can also take the bits to whoever would be able to help you. We used to get people coming into the shop all the time with bits of broken bike to look at.

Best

Tim

• #3   26. jun 2014 Min oprindelige plan var også selv at lave det. Jeg har en del teknisk og håndværksmæssig snilde, og er ikke bleg for en udfordring. Fik dog læst en del om det, og har ligeledes set lidt forskellige videoer om det. Der er en del om fastgørelse af knastkæde, montage af særlige bolte med momentnøgle mm. Derudover er jeg ikke sikker på hvad der ellers bør skiftes når den nu alligvel er åben. Her tænker jeg bla på lejer i krumtap mm. Der virker bare en anelse uoverskuelig uden vejledning.

Tænker at det er mere end bare stempelringe. Lavede en kompressionstest, og den viser det samme på alle cylindre, dog en meget lav måling (85psi hvor den bør være ca 120psi).

Motoren har angiveligt gået 75000km, men det er der ingen garanti for.

• #4   26. jun 2014 Tim#

Very true indeed. It would be best if the person was relatively close by.
    I am quite sure that the CB750's are pretty straight forward, but my problem is what else might need done while the engine is apart. I have no knowledge about bearings in the engine or other possible malfunctional parts.

• #5   26. jun 2014 Søg på youtube på hackaweek. Han er i gang med at renovere en cb og viser hvordan man udmåler lejer og omregner til nye skaller osv.

• #6   26. jun 2014 Do like Jacob says, but also get a physical haynes manual, they are a little easier to get to grips with than OEM workshop manuals because they are a little more chatty and describe why something is done as well as what to do. Sometimes the miss bits but then you can reference them in the the OEM manual (link fjernet)

Every time i see one on the street it makes me smile so i hope it turns out a fun project.

Tim

• #7   27. jun 2014 jeg er gammel Honda mekanikker ( om ikke andet gammel ), og jeg mener nu også at du godt kunne tage den fra hinanden selv, hvis du har bare lidt teknisk snilde.

nogle simple ting så som, sørg for at ALt bliver lagt I system og orden ,, OGSÅ så du kan fatte det hvis du ikke har kikket på den I 3 uger .. man glemmer hurtigt !

en mulighed var at du tager den fra hinanden, og tager din krumtap med plejlstænder hen på et cylinder værksted, og får den til at slibe krumtappen og lægge Nye leje pander I. Samtidig kan jeg anbefale dig at få den til at afveje krumtappen, det giver en rigtig lækker blød motorgang når den kommer ud og køre igen . Et cylinder værksted kan også udmåle dine foringer, så du ved om det "bare" er Nye ringe, eller om den skal bores ..

Man skal også sikre sig at topstykket er lige ,og som Jacob siger, er der rigtig meget godt på you tube omkring dette .. bla. kan man finde noget om at afveje plejlstænder på en ret simple made, som også er en fin ting at gøre ved den gamle fine Honda ..

tag én ting af gangen, så går det nok ..

en moment nøgle af god kvalitet skal du købe din under alle omstændigheder

• #8   27. jun 2014 Prøv en omgang dåsemekanikker i olien, inden du skiller den af.

Altså sådan en omgang olierens. Og kør en god tur med det i olien, skift den så til en lidt tykkere efterfølgende.

• #9   27. jun 2014 Hej Daniel eller find en anden motor så vi snakket om i telefonen mvh Carsten

• #10   27. jun 2014 Tak for de rigtig fine input. Der er jo netop ting der skal tages højde for, foruden det åbenlyse, og det er netop her jeg ønsker at gøre det rigtigt første gang.

Det hele bliver systematisk taget fra hinanden, og kategoriseret. Alt andet ender bare i en hovedpine for undertegnede.

Carsten H #

Jeg har haft kig på lidt andre motorer derude. Prisen er dog høj synes jeg (5-7000,-kr), og her aner jeg ikke hvad jeg køber. Tænker at den bedste løsning må være at renovere den jeg har, så jeg er sikker på hvad der er foretaget.

• #11   27. jun 2014 Det vil du blive glad for. Bare husk at 7000 ikke rækker så forfærdeligt langt.

• #12   27. jun 2014 Hehe, I know. Men hellere smide pengene i lækre nye stumper, frem for at købe en ukendt motor, og bare håbe på det bedste. Så må vi se hvad det render op i smiley

• #13   27. jun 2014 jeg er ude I lige det same som dig PT, jeg køber også hellere Nye dele, måske det bliver dyrere, men man ved hvad man får..

• #14   27. jun 2014 Lige nøjagtig smiley

• #15   27. jun 2014 Jeg er enig, men det overraskede mig i starten hva det koster. Har lige købt stempelringe 1000kr. Osv.

• #16   27. jun 2014 Altså, en '79 Honda er ikke gammel, blot lidt ældre -- det vil hjælpe din motivation under projektet at huske på det smiley

God jagt, du får et særligt, kærligt forhold til din cykel, når du har gennemført det renoveringsprojekt smiley

• #18   27. jun 2014 Yep Hans Henrik ! .. farvel til plastic, og ind med Classic !! smiley

Kommentér på:
Søger Honda motor kyndig (CB750KZ)

Annonce