{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 i en potte VS. 2 potter.
  • #1   9. maj 2014 Syns skyld. Selve potten kan sagtens dimensioneres således at den ikke har nogen effekt på effekten.

    Altså hvorledes en et aftermarket udstødningssystem har en positiv, negativ eller ingen effekt kommer an på både lyddæmper og "forrørssystem". Men der er ikke noget der taler for at et 4 i 1 skulle være bedre end et 4 i 2.

    Når det så er sagt så kan det have en effekt at 2 cylinderer deles om det samme udstødningssystem. Hvis længde osv på forrørene times korrekt, så kan ræsonansen have en positiv(eller negativ) effekt på effektydelsen ved bestemte omdrejningstal - lidt ligesom at forskelige expansionsudstødninger påvirker en given 2-takt motor ved forskelige rpm. Det er bare ikke så udtalt på en 4-takter som på en 2-takter, da en 2 takter er langt mere afhængig af gasflow end en 4-takter.

    Teorien bag udstødningssystemer er betydelig mere kompleks end de fleste går og tror. Men nej i generelthed, hvis du ser at et udstødningssystem, som sælges i en 4 i 2 version og i en 4 i 1 version men ellers er identiske, så kan du ikke som tommefingerregel gå ud fra at 4 i 1 systemet er bedre - eller omvendt. Spørg producenten hvis du er i tvivl, men det er tvivlsomt at der er nogen betydelig forskel mellem de 2, medmindre det er seriøse tunsystemer designet til at fintune motoren til specifikke rpm.


    Så køb hvad du syntes der er fedest. Det skal hurtigt nævnes at der kan en tydelig forskel i lyden på konstruktive og/eller destruktive interferens mellem de enkelte forrør - Kommer igen an på udstødningssystemet og den givne motor smiley


  • #2   9. maj 2014 Værd at nævne er jo den lavere vægt, der jo spiller en stor rolle på en mc, og mere tid at køre i da der er mindre at pudse.

  • #3   9. maj 2014 jeg tror da jeg sparer opkring 10 Kg på min uden KAT og 4i1 i forhold til original

  • #4   9. maj 2014 Og så er det meget nemmere at holde kæden ren

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #5   9. maj 2014 Der kan sagtens være en målbar mereffekt i en 4i1 i forhold til 4i2, men så er det på grund af det individuelle design af de to systemer.

    Vægten er også en afgørende faktor, så det er svært at generalisere der. smiley

    #1 - 4 takt udstødninger skal være så små som muligt uden at danne modtryk, så de er næsten lige så kritiske at designe korrekt som 2 takt udstødninger, men har en mindre indvirkning på motorens samlede tuningsgrad og effekt.

    2 taktere arbejder med ræsonans og returbølger i udstødningen, hvor 4 taktere bruger "scavenging effect", så de er vidt forskellige i opbygning og virkningsgrad.


  • #6   9. maj 2014 Så umiddelbart gør folk det for udseenet, jeg syntes bare at hvis vi ser på Honda blackbird, så syntes jeg det er synd for designet da den ser meget mere potent ud med 2 i 1 potter på.

  • #7   9. maj 2014 Jeg gjorde det pga. vægt, udseende, nemmere rengøring, bedre bund og mellemområde og mere frigang da vi (Sajmon) hævede og trak potten længere bagud og ind

  • #8   10. maj 2014 Ja der er selvfølgelig vægt at spare. Men jeg tvivler på at et aftermarket 4 i 2 vejer 10kg mere end et ellers identisk aftermarket 4 i 1. Ved aftermarket 4 i 1 vs original 4 i 2, så er det selvfølgelig meget sandsynligt at der er meget vægt at spare smiley

    #5 5 Bestemt. vi er helt enige omkring 2-takt vs 4-tak smiley


Kommentér på:
4 i en potte VS. 2 potter.

Annonce