1.539 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Satans til havelåge Satans til havelåge

Den gamle FJ1200 trængte til en kærlig hånd, hvad angår bremser.

Der måtte et par nye skiver på foran og når man nu var i gang, blev kalibrene adskilt og renset, ikke mindst den reces gummiringene ligger i, trængte til en grundig rengøring.

Nye gummiringe og støvringe blev indkøbt og monteret.

nyt bremsevæske på, grundig udluftning.

Se, nu skulle det være som nyt, men bremsen "svarer" ikke rigtigt.

Når man så er helt færdig, kommer der et klogt hoved og spørger, om jeg har vendt gummiringene rigtigt, da de ikke er symmetriske!!

Står nu for at måtte skille det igen, men kan nogen fortælle hvordan de skal vende, de må jo være let koniske.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Satans til havelåge
  • #1   10. mar 2014 Modsat smiley

• #2   10. mar 2014 Tak Allan smiley

• #3   10. mar 2014 HVIS der er forskel, så vil den højeste kant skulle være inderst i kaliperen og den lave vende ud af.

• #4   10. mar 2014 "Svarer ikke rigtigt"
    Altså er der luft i systemet så grebet går i bund uden modstand?

• #5   10. mar 2014 Er også kommet til den konklusion, er bare lidt forvirret, det er altså ikke første gang, jeg har adskilt og renset en kaliber og har aldrig anet, der kunne være forskel i tykkelsen på ringene, men det er tydeligt der er noget galt.

• #6   10. mar 2014 #4
    Det virker lidt som luft, men jeg er helt sikker på, der ikke er noget tilbage (selv om den godt kan være lidt sær at udlufte)

Er mere inde på, at nogle af ringene er vendt forkert, så de spidser ind mod kaliberen og det er det, der giver en let "svamp" i klingen.

Får desværre ikke tid til adskillelse før den kommende weekend, men skal nok vende tilbage i denne tråd, med resultatet.

• #7   10. mar 2014 Jeg luftede engang kobling ud på en GSX1100 1990, den virkede bare ikke når han kom hjem, lavede den igen, samme resultat, det viser sig senere at nogen bolte i motorblokken ikke duer og blokken går fra hinanden når man trækker håndtaget, det opdagede jeg bare ikke.
    Meget kan ske med en mc når nogen har ødelagt komponenter, derfor er det ikke alle råd der duer hver gang.

• #8   10. mar 2014 Jeg har aldrig hørt om asymetriske gummiring, men tit prøvet ringene i hovedcylinderen er trætte. Så fylder den ikke ordentligt når man prøver at lufte ud. Prøv en anden udluftningsmetode end at pumpe, feks lad det løbe selv, udlufter eller pumpe modsat vej. Eller gør det rigtige og renover hovedcylinder.

• #9   10. mar 2014 Forresten hvis ikke ringe, stempler og calipre er smurt med cylinder fedt, kan ringene trække stemplerne længere tilbage og give større vandring på grebet.

• #10   10. mar 2014 Vi købte også rep sæt til koblingsmasteren, det gamle stempel havde det ikke godt og væsken var beskidt.

• #11   10. mar 2014 Havde det samme på Honda'en. Efter bremsemasteren var blevet renoveret var der en luftlomme jeg ikke kunne lufte ud. Satte en sprøjte fra apoteket på kaliberen, og fyldte masserne op nedefra. Det billede lystigt i og derefter var bremsen hård igen.

• #12   10. mar 2014 #8
    Har, som dig, heller ikke mødt det før. Master har fået rep. kit for et års tid siden, bruger bremseudlufter (en guds gave)

Sidder lige og leder omkring på nettet og fandt dette: http://www.mctc.dk/?id=27259

Tekst i artikel: Læg i øvrigt mærke til, om gummiringene er usymmetriske i formen. Så skal de vende rigtigt igen ved monteringen.

• #13   11. mar 2014 På min GPZ er de også koniske

• #14   11. mar 2014 #13
    Tak Jabbekot, det bekræfter da, det var en mulighed.

Men læs nu: Der altså fri håneret.

Jeg har svært ved at leve med noget der ikke virker ordentligt, så skilte kalibre ad her i eftermiddag, alt så rigtigt ud, var velsmurt og gummiringene var IKKE koniske.

Samlede hele molevitten igen, sugede nyt bremsevæske i og omgående fik jeg en bomfast klinge!!!

Konklusion: Der HAR været luft i systemet. Godt det er en hobby og ikke noget jeg skal leve af smiley smiley

• #15   11. mar 2014 godt det virker .

mvh

• #16   11. mar 2014 Min makker mente helt bestemt heller ikke "stempelringen" kunne være konisk eller andet, sporet kunne muligvis være skråt skåret.

Kommentér på:
Satans til havelåge

Annonce