Forbremse hopper Forbremse hopper
Hej MCgalleri
Jeg har et ******irriterend problem med min sv1000' forbremser.
Det startede med den begyndte at hoppe/vibrerer ved nedbremsning. Det kunne IKKE mærkes i grebet, altså kun pulseren i hele cyklen.
Det kunne kun mærkes ved opbremsning i lav fart hvor pulseringen gradvist aftog med hastigheden.
Det var ikke så tydligt ved kraftig nedbremsning fra høj fart.
Nå det var de org skiver og et sæt TRW sinter klodser, og cyklen har da kørt nogle km (snart 50k) så jeg tænkte hva faen og bestilte nye skiver fra engelske Armstrong og et sæt nye klodser fra SBS. Valgte Ceramisk da de slider lidt mindre på skiverne end Sinter. Det hele blev monteret med nye armerede bremseslanger og udluftet efter kunstens regler. Kaliberne blev renset i både bremserens og efterfølgende med lidt bremsevæske på stemplerne. Der var intet snask tilbage og de kørte fint ind og ud med fingerkræft.
Skidtet blev kørt til efter forskrifterne fra SBS.
Og det hjalp da sørme også. Cyklen var vibrationsfri under nedbremsning og alt var godt - indtil det nøjagtigt samme problemet nu er kommet tilbage efter tusind km...
Hvad er det lige jeg gør galt ?
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 64 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.335
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 147
Syntes bare ikke det kan være det når den jo kørte pænt nok de første 5-600 km med de nye bremser.
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
En anden ting, dit fordæk, hvor gammelt er det og hvordan er det slidt ?
Hvis det er slidt i buler eller plet vis, kan det også tyde på dæmpningen i forgafflen, få kigget på disse ting også.
mar 2011
Men skal lige have tjekket det kronrørsleje - nogen gode ideer til hvordan man gør det bedst uden en centerfod
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
Skævt eller bulet fordæk.
Slatten forgaffel så den bunder ud, og buler dækket. Det er ikke såååå sandsynligt, men hvis ikke du ved hvornår den sidst er serviceret, så er det på høje tid.
Kronrørslejer.
Da du spændte skiverne på - sørgede du så for at navet var helt rent?
Når du parkerer din cykel, er du så ude for at klodserne gror fast til skiverne en gang imellem? Det oplevede jeg med et sæt Brembo klodser, som faktisk ødelagde et sæt skiver for mig rimeligt hurtigt, og symptomerne var netop det du beskriver...
mar 2011
Forgaffel er som sagt lige serviceret og kan skrive under på den ikke bunder ud.
Kronrørlejer kunne være et problem - skal jeg lige have tjekket.
Gjorde fælgene rene inden montering - men kan da ske de skulle af igen og tjekkes efter.
Har aldrig oplevet klodserne er groet fast... Heller ikke dem på SV'ern
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
jul 2010
det hjælper bare lige lidt hvis du ikke har fået lavet en opsætning og justering efter din vægt
mar 2011
Hvis anlægsfladerne var skæve så havde den nok lavet vrøvl noget før på de gamle skiver.
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
Og hvorfor skulle man renovere dem hvis ikke de fejler noget? Glider stemplerne let tilbage og ikke har skader eller korrosion, så er det bare i med nye klodser og afsted.
Kaliprene på en SV1000 er meget sjældent kilde til fejl.
mar 2011
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.279
Sært, men jeg har lært at leve med det.
NB eneste det kan være på min er forhjulslejet resten er byttet ud, og jeg ved anlægsfladerne mellem skive og hjul var pinligt rene og der er spændt på kryds over 2 omgange med moment nøgle
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 417
Rens dem med bremserens, og vrid i skiven og drej i knapperne til de alle kan bevæge sig.
mar 2011
Lidt "sjovt" du har samme problem Thomas. For det ikke skal være løgn så kan jeg også afhjælpe mit problem lidt ved at gi den en gang hårde opbremsninger som du siger. Men det kommer igen.
De nye skiver har ikke kørt i salt eller noget de er pinligt rene.
Har et sæt mildt brugte sinter klodser til at ligge - kunne være man skulle prøve dem.
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.279
jul 2010
har set mine er der kommet lidt rust ud af ville du smøre dem med noget hvis ja hvad?
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 417
Nope - ingen smørrelse! Det kommer ud på skiverne. Brug bremserens.
Trådstarter
På min RSV4 sad den ene fast fra fabrikken. Tjek dem selvom de ser rene ud.
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 185
mar 2011
Havde forhjul og skiver af cyklen - rensede anlægsfladerne grundigt med en blød messingbørste på boremaskinen samt rensede alle nitterne på skiverne, spændte skiverne på igen meget omhyggeligt med krydsspænding og moment nøgle.
Indtil videre ser det sgu ud til at have afhjulpet problemet
Forbremse hopper