1.659 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Forbremse hopper Forbremse hopper

Hej MCgalleri

Jeg har et ******irriterend problem med min sv1000' forbremser.

Det startede med den begyndte at hoppe/vibrerer ved nedbremsning. Det kunne IKKE mærkes i grebet, altså kun pulseren i hele cyklen.
Det kunne kun mærkes ved opbremsning i lav fart hvor pulseringen gradvist aftog med hastigheden.
Det var ikke så tydligt ved kraftig nedbremsning fra høj fart.

Nå det var de org skiver og et sæt TRW sinter klodser, og cyklen har da kørt nogle km (snart 50k) så jeg tænkte hva faen og bestilte nye skiver fra engelske Armstrong og et sæt nye klodser fra SBS. Valgte Ceramisk da de slider lidt mindre på skiverne end Sinter. Det hele blev monteret med nye armerede bremseslanger og udluftet efter kunstens regler. Kaliberne blev renset i både bremserens og efterfølgende med lidt bremsevæske på stemplerne. Der var intet snask tilbage og de kørte fint ind og ud med fingerkræft.
Skidtet blev kørt til efter forskrifterne fra SBS.

Og det hjalp da sørme også. Cyklen var vibrationsfri under nedbremsning og alt var godt - indtil det nøjagtigt samme problemet nu er kommet tilbage efter tusind km...

Hvad er det lige jeg gør galt ?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forbremse hopper
  • #1   7. mar 2014 tror evt fejlen den kunne ligge et andet sted, mon ikke cyklen har kørt så langt nu at det var tid til at få kigget på kronrørslejer og hjullejer?

  • #2   7. mar 2014 Kunne være et bud ja, forhjuls lejerne har det fint nok, har jeg tjekket.
    Syntes bare ikke det kan være det når den jo kørte pænt nok de første 5-600 km med de nye bremser.


  • #3   7. mar 2014 undersøg hvad Thomas K er iinde på.

    En anden ting, dit fordæk, hvor gammelt er det og hvordan er det slidt ?
    Hvis det er slidt i buler eller plet vis, kan det også tyde på dæmpningen i forgafflen, få kigget på disse ting også.


  • #4   7. mar 2014 Forgaffel er nyserviceret. Har været totalt adskildt renset og tørret efter, samlet med nye pakninger og fyldt nyt olie på, så tvivler på den ligger der.
    Men skal lige have tjekket det kronrørsleje - nogen gode ideer til hvordan man gør det bedst uden en centerfod smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
    #5   7. mar 2014 Jeg skyder bare med spredehagl, men bare tage det fra en ende af. smiley

    Skævt eller bulet fordæk.

    Slatten forgaffel så den bunder ud, og buler dækket. Det er ikke såååå sandsynligt, men hvis ikke du ved hvornår den sidst er serviceret, så er det på høje tid.

    Kronrørslejer.

    Da du spændte skiverne på - sørgede du så for at navet var helt rent?

    Når du parkerer din cykel, er du så ude for at klodserne gror fast til skiverne en gang imellem? Det oplevede jeg med et sæt Brembo klodser, som faktisk ødelagde et sæt skiver for mig rimeligt hurtigt, og symptomerne var netop det du beskriver...


  • #6   7. mar 2014 Dækket er et michelin pilot power 3 der blev monteret sidste år så burde være i orden, laver ikke problemer under kørsel i hvertfald

    Forgaffel er som sagt lige serviceret og kan skrive under på den ikke bunder ud.

    Kronrørlejer kunne være et problem - skal jeg lige have tjekket.

    Gjorde fælgene rene inden montering - men kan da ske de skulle af igen og tjekkes efter.

    Har aldrig oplevet klodserne er groet fast... Heller ikke dem på SV'ern smiley


  • #8   7. mar 2014 anlægs fladen på fælger kan være skæv ,så bliver skiverne skæve

  • #9   7. mar 2014 det også fint nok at affjedringen er serviceret

    det hjælper bare lige lidt hvis du ikke har fået lavet en opsætning og justering efter din vægt


  • #10   7. mar 2014 Den er indstillet til min vægt.
    Hvis anlægsfladerne var skæve så havde den nok lavet vrøvl noget før på de gamle skiver.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
    #12   7. mar 2014 Jeg har nu engang aldrig oplevet at en kaliper kan være skyld i pulserende bremser.

    Og hvorfor skulle man renovere dem hvis ikke de fejler noget? Glider stemplerne let tilbage og ikke har skader eller korrosion, så er det bare i med nye klodser og afsted.

    Kaliprene på en SV1000 er meget sjældent kilde til fejl.


  • #13   7. mar 2014 Som sajmon siger - stemplerne kørte fint efter rens og var ikke korroderet, så nej skilte dem ikke ad.


  • #14   7. mar 2014 Hvad farve har dine skiver?? Jeg kørte mine originale skiver for varme med keramiske klodser så de slog sig

  • #15   7. mar 2014 Min gør det faktisk også lidt, da jeg købte den var det helt af h til, når man nåede under 20km/h var det som en langsom abs puls, nye skiver +klodser, alle glade, i en tid, så kom det lidt igen. Den gør det også med den "anden" gaffel og calibre. Min løsning har været at lave en laaang bremsning så den lige som blive jævn varm, ja den skulle jo også blive var med alm eller hård bremsning, men efter sådan en laaang bremsning fra ca 100km/h er der ikke noget i et stykke tid.
    Sært, men jeg har lært at leve med det.

    NB eneste det kan være på min er forhjulslejet resten er byttet ud, og jeg ved anlægsfladerne mellem skive og hjul var pinligt rene og der er spændt på kryds over 2 omgange med moment nøgle


  • #16   7. mar 2014 Hvis cyklen har kørt i salt og eller regn, har jeg før oplevet at bøsningerne/knapperne der gør skiverne "flydende", bliver fyldt med snavs og sætter sig.

    Rens dem med bremserens, og vrid i skiven og drej i knapperne til de alle kan bevæge sig.



  • #17   7. mar 2014 Skiverne er alm metal farve - ikke blå eller noget.
    Lidt "sjovt" du har samme problem Thomas. For det ikke skal være løgn så kan jeg også afhjælpe mit problem lidt ved at gi den en gang hårde opbremsninger som du siger. Men det kommer igen.

    De nye skiver har ikke kørt i salt eller noget de er pinligt rene.
    Har et sæt mildt brugte sinter klodser til at ligge - kunne være man skulle prøve dem.


  • #18   7. mar 2014 Har sinter klodser på, bare for at strø salt i såret smiley både med std og gixxer gaffel

  • #20   7. mar 2014 kim kbh

    har set mine er der kommet lidt rust ud af ville du smøre dem med noget hvis ja hvad?



  • #21   7. mar 2014 Thomas K
    Nope - ingen smørrelse! Det kommer ud på skiverne. Brug bremserens.

    Trådstarter
    På min RSV4 sad den ene fast fra fabrikken. Tjek dem selvom de ser rene ud.


  • #22   7. mar 2014 Måske bule i fælgen. Løft forhjulet op. Og lav en statisk anordning der følger indersiden af fælgekanten (træklods med en hammer på). Kør hjulet rundt og se om afstanden ændrer sig. Fik mit fælge rettet op. Det afhjalp mine pulserende forbremse.

  • #23   9. mar 2014 Lige en lille opfølgning.

    Havde forhjul og skiver af cyklen - rensede anlægsfladerne grundigt med en blød messingbørste på boremaskinen samt rensede alle nitterne på skiverne, spændte skiverne på igen meget omhyggeligt med krydsspænding og moment nøgle.
    Indtil videre ser det sgu ud til at have afhjulpet problemet smiley


Kommentér på:
Forbremse hopper

Annonce