Manglende trækkraft ved høje omdrejninger Manglende trækkraft ved høje omdrejninger
Hej.
Min mz etz 251 (2-takts) er over en periode blevet sløvere og sløvere ved fuld gas, når jeg kommer op i 4. og 5. gear.
De 3 første gear kan den sagtens trække op på næsten 5000 omdrejninger, men 4. og 5. kan jeg slet ikke få over 4000 omdrejninger (og dermed 80km/t).
Det er som om motoren begynder at "hoppe" når jeg nærmer mig de 4000 omdrejninger med fuld gas, men slipper jeg gassen lidt, stopper det.
Tændrøret ser fint ud (gråbrunt) og motorcyklen starter altid i første eller andet huk.
Det skal også lige siges at jeg tidligere har kunnet køre 110km/t uden de helt store problemer. Men over en periode af måske 2000km er den nået dertil hvor den er nu.'
Hvad kan der være galt?
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Men hvis der var problemer med tændningen, skulle den så ikke også have problemer med de høje omdrejninger i de lave gear?
Og hvis det skulle være karburatoren, så lyder det jo lidt som om hoveddysen er for lille, men det er jo den samme der sad i, dengang den kørte uden problemer (karburatoren er i øvrigt renset, men ikke tjekket for svømmerhøjde og andre indstillinger (det skal jeg lige have lidt hjælp til
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
jan 2008
Jeg har ikke nogen kompressionsmåler, men det føles til der er godt nok tryk på. Desuden starter den jo uden problemer, så jeg tænker at det nok ikke er noget med kompressionen at gøre.
jan 2008
Hvad ville symptomerne være på falsk luft, fx?
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
maj 2013
Følger: 31 Følgere: 27 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 109
jan 2008
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
For meget luft ville faktisk kun øge hestekræfterne - indtil den drukner altså. Det ville også få temperaturen til at stige.
Hvis den får for meget benzin/for lidt luft(dvs for fed blanding), så begynder den at 4-takte. Dvs hoste og hakke og trække meget dårligt.
Ovenstående er typiske eksempler på for fed/for mager blanding.
Når det så er sagt, så er det forskeligt hvordan motoren reagerer alt efter hvor den falske luft trækkes ind. Prøv at varm motoren op. Prøv så at køre den helt ud uden sjov og derefter prøv at køre den helt ud med choker. Hvis den kører bedre med choker, så får den for meget luft og du har enten en for lille dyse i eller den trækker falsk luft. For lille dyse virker usandsynligt, da du jo siger at det er samme dyse som der har siddet i hele tiden.
Hvis den ikke kører bedre med choker, så ville jeg skifte stempleringe. Det koster jo ikke meget og er jo lynhurtigt at gøre på en 2-takter. Ny toppakning også selvfølgelig.
Det kan meget vel være at stempelringene er slidt og når motoren så får større modstand i de højere gear, så kan stempelringene ikke længere holde kompressionen så godt. I de lavere gear er der mindre modstand og kompressionen falder derfor ikke så drastisk.
jan 2008
I forhold til luft/benzin forholdet så lyder det mere som om den får for lidt luft end for meget. Jeg må lige ud at indstille karburatoren og se om det hjælper noget, inden jeg bestiller dele hjem.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Manglende trækkraft ved høje omdrejninger