5.631 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Manglende trækkraft ved høje omdrejninger Manglende trækkraft ved høje omdrejninger

Hej.
Min mz etz 251 (2-takts) er over en periode blevet sløvere og sløvere ved fuld gas, når jeg kommer op i 4. og 5. gear.
De 3 første gear kan den sagtens trække op på næsten 5000 omdrejninger, men 4. og 5. kan jeg slet ikke få over 4000 omdrejninger (og dermed 80km/t).

Det er som om motoren begynder at "hoppe" når jeg nærmer mig de 4000 omdrejninger med fuld gas, men slipper jeg gassen lidt, stopper det.

Tændrøret ser fint ud (gråbrunt) og motorcyklen starter altid i første eller andet huk.
Det skal også lige siges at jeg tidligere har kunnet køre 110km/t uden de helt store problemer. Men over en periode af måske 2000km er den nået dertil hvor den er nu.'

Hvad kan der være galt?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Manglende trækkraft ved høje omdrejninger
  • #1   25. feb 2014 Jeg mistænker lidt tændningen eller karburatoren.
    Men hvis der var problemer med tændningen, skulle den så ikke også have problemer med de høje omdrejninger i de lave gear?
    Og hvis det skulle være karburatoren, så lyder det jo lidt som om hoveddysen er for lille, men det er jo den samme der sad i, dengang den kørte uden problemer (karburatoren er i øvrigt renset, men ikke tjekket for svømmerhøjde og andre indstillinger (det skal jeg lige have lidt hjælp til smiley ))


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #2   25. feb 2014 Har du kontrolleret luftfilter og kompression?

  • #3   25. feb 2014 Jeg har tjekket luftfilteret, og det så ud som nyt.
    Jeg har ikke nogen kompressionsmåler, men det føles til der er godt nok tryk på. Desuden starter den jo uden problemer, så jeg tænker at det nok ikke er noget med kompressionen at gøre.


  • #4   25. feb 2014 Altså jeg vil jo selv mene at det lyder som om motoren får for lidt benzin.

    Hvad ville symptomerne være på falsk luft, fx?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #5   25. feb 2014 Lyst tændrør og tændingsbanken.

  • #6   25. feb 2014 Knækket stempelringe eller slidte

  • #7   25. feb 2014 Men hvis den er gal med stempelringene, burde den så ikke også være svær at starte? Problemet bliver faktisk lidt værre når motoren er kørt varm, men det understøtter vel teorien om slidte ringe?

  • #8   25. feb 2014 Hvis den trækker falsk luft(dvs for mager blanding) så vil den drukne når du giver gas. Dvs hvis du giver fx 50% gas så kører den som oftest fint nok, men prøver du at give fuld gas så drukner den bare og går ud - ligesom hvis du havde slukket tændingen.
    For meget luft ville faktisk kun øge hestekræfterne - indtil den drukner altså. Det ville også få temperaturen til at stige.

    Hvis den får for meget benzin/for lidt luft(dvs for fed blanding), så begynder den at 4-takte. Dvs hoste og hakke og trække meget dårligt.

    Ovenstående er typiske eksempler på for fed/for mager blanding.

    Når det så er sagt, så er det forskeligt hvordan motoren reagerer alt efter hvor den falske luft trækkes ind. Prøv at varm motoren op. Prøv så at køre den helt ud uden sjov og derefter prøv at køre den helt ud med choker. Hvis den kører bedre med choker, så får den for meget luft og du har enten en for lille dyse i eller den trækker falsk luft. For lille dyse virker usandsynligt, da du jo siger at det er samme dyse som der har siddet i hele tiden.

    Hvis den ikke kører bedre med choker, så ville jeg skifte stempleringe. Det koster jo ikke meget og er jo lynhurtigt at gøre på en 2-takter. Ny toppakning også selvfølgelig.
    Det kan meget vel være at stempelringene er slidt og når motoren så får større modstand i de højere gear, så kan stempelringene ikke længere holde kompressionen så godt. I de lavere gear er der mindre modstand og kompressionen falder derfor ikke så drastisk.






  • #9   27. feb 2014 Tak for svaret. Jeg må hellere få bestilt nogle nye stempelringe hjem så, og sikkert også nyt stempel, nu jeg er igang.
    I forhold til luft/benzin forholdet så lyder det mere som om den får for lidt luft end for meget. Jeg må lige ud at indstille karburatoren og se om det hjælper noget, inden jeg bestiller dele hjem.


  • #10   27. feb 2014 Hvilken type kaburatorer er det? Spjæld?

Kommentér på:
Manglende trækkraft ved høje omdrejninger

Annonce