3.013 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Baglygtepære brænder over -LED som løsning? Baglygtepære brænder over -LED som løsning?

Min baglygtepære i min XT600Z (83) bliver ved med at brænde over. Det er en pære med kombineret bremse og baglys, så den har 2 glødetråde. Indtil for nylig har jeg kørt med en defekt bremselyskontakt, således at mit bremselys altid var aktiveret - dvs begge glødetråde lyste hele tiden. På daværende tidspunkt sprang de begge samtidig. Nu har jeg fikset kontakten, og nu springer mit baglys - derefter kan jeg vende pæren og køre til den anden tråd springer.

Er der nogen der ved hvorfor det kan ske?
Jeg har overvejet at smide en LED pære i, noget lignende denne:
(link fjernet)
i håb om at jeg så kan ignorere årsagen til problemet, men jeg ved ikke om det er en holdbar løsning.

/Daniel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Baglygtepære brænder over -LED som løsning?
  • #1   2. nov 2013 det kan nemt være en dårlig stelforbindelse.

Havde samme problem på min gamle knallert med forlys pæren dog, den kunne lige holde lidt tid og så sprang den, på med en ny og så kunne der går alt fra 2 timer til 5 dage før den sprang igen

fandt en meget dårligt stelledning og det var årsagen til at den sprang i tide og utide smiley

• #2   2. nov 2013 Det må jeg lige se efter. Jeg er ikke så skarp til elektronik - hvordan kan en dårlig stelforbindelse belaste pæren? Jeg har læst/hørt det før, så det er ikke fordi jeg ikke tror dig smiley

• #3   3. nov 2013 Hvis pæren springer, har det vel ikke noget med dårlig stelforbindelse at gøre?

Undersøg, hvad spænding over dit batteri er, når motorcyklen er startet, og du giver den lidt gas. Hvis den ryger på op 15-16 volt eller noget, så er det derfor - Ny ensretter.

• #4   3. nov 2013 Jeg har målt på batteriet - den lader til den gode side, men ikke så højt. Hvis det alligevel er det der er galt, kan jeg så ignorere det og bruge sådan en LED pære der? Jeg forestiller mig de kan tage nogle flere tæsk. Under alle omstændigheder er det ihvertfald ikke fordi der er ovenud voldsom spænding over pæren, for den lyser ikke voldsomt kraftigt, og kan sagtens holde over en times kørsel ad gangen i flere dage. En diode bliver jo ikke ret varm, så den futter vel ikke af fordi spændingen er en smule for høj over længere tid?

• #5   3. nov 2013 Intet af det øvrige lys på cyklen fejler i øvrigt noget. Forlygtepæren er ældgammel, tror jeg - den er i hvert fald gul som i de gamle franske tider, og har siddet der så længe jeg har ejet cyklen. Det er måske også værd at sige, at jeg ikke før har haft problemer med baglygtepæren.

De seneste pærer jeg har købt har været fra den lokale tankstation. De kommer parvis, og er angiveligt ment til at sidde bag i en bil. Har det noget at sige? Jeg gik ud fra, at når størrelse, funktion og fatning passede, så gjorde pæren nok også - er jeg gal på den?

• #6   3. nov 2013 Kan det være på grund af vibrationer ? det var det på genboens harly så han købte en pære med støttearm til glødetråden .

• #7   3. nov 2013 Ved ikke om LED-pærer er mere tolerante over for høj spænding, men som udgangspunkt bør du da først undersøge strømvejen til din baglygte. Især når det, som du jo skriver, ikke har givet problemer før.

Nu skriver du, at du har målt på batteriet, har du også prøvet at måle på fatningen?
    Og nej, der er ingen forskel på bil- og mcpærer! Tankstationernes udvalg kan allerhøjest være lidt dyrere end ved andre pære-butikker!

• #8   3. nov 2013 LED pærer til autobrug er ikke bare en diode. Der sidder noget elektronik foran, og ja, det elektronik kan nok godt holde til en lidt højere spænding.
    Hvis den vibrerer meget, så er LED en god investering tror jeg.
    Synes bare aldrig at vibrationer plejer at være et problem.

• #9   3. nov 2013 Da dioderne ikke har en forbrugt spænding på 12 volt sidder der noget elektronik der styre spændingen til dioderne, derfor er de ikke så følsomme over for hvilken spænding der bliver tilført.

• #10   3. nov 2013 En diodepære kan ikke rystes i stykker efter hvad jeg ved. De koster ca det samme som en glødepære på tanken. Hvor høj en spænding må jeg have i min fatning?

• #11   3. nov 2013 ca. ladespændingen så omkring 14,4 volt måske mindre

• #12   3. nov 2013 Ja, medmindre at den er transistorstyret.

Men hvis problemer er for høj spænding, hvorfor så ikke skifte ensretter? Sådan en koster 50 kroner fra kina.

• #13   3. nov 2013 Der er et eller andet galt. Pærer har en begrænset levetid men normalt holder de et år eller 2. Har du kørt med to tråde tændt, så bliver den jo for varm, og så skal den gå i smadder.

Har du bare brændt en enkelt pære på kort tid, eller har du brændt flere???

Du kan jo slet og ret have fået en skidt pære. Er det ikke tilfældet, så kan du jo have et helt andet problem, og det vil du bare fortsat have.

• #14   3. nov 2013 Jeg har brændt 2 mens begge glødetråde var tændt, og 1 efter den nye bremselyskontakt. De 2 seneste har haft en levetid på 2-3 dage.

• #15   3. nov 2013 Ud fra det du skriver kan jeg ikke lige lodde om du har målt både v og amp ude i fatningen..?

Selvf. Ikke i tomgang - men med go gas.. smiley

Det siger meget om det er det ene eller andet der er årsagen, - indtil da kan vi andre kun gætte os frem.. smiley

( lyser for-pæren gult fordi der er dårlig forbindelse..? Eller fordi pæren er tonet gul..?.)

• #16   3. nov 2013 Kun en højere spænding kan give en højere strøm, og derfor, vil jeg mene at man skal tjekke en ekstra gang, om den ryger over 14.4 volt, huske at tjekke EFTER ensretteren er blevet varm, altså kør en tur på MCen i ca. 5-10 minutter, sluk evt. for noget af lyset mens du kører. Endten kan du måle spændingen mens du kører, hvilket jo er mest optimalt, eller også kan du lige hoppe af og måle, mens du giver den godt med gas.

• #17   3. nov 2013 Undskyld, det er også blevet en rodet forklaring :). Jeg har ikke målt på fatningen. Jeg har målt på batteriet for nylig fordi jeg var bange for at den ikke ladede. Det gjorde den ikke på daværende tidspunkt, men det viste sig at være en dårlig forbindelse. Den lader fint, men måske lige rigeligt. Jeg vil prøve at måle på fatningen. Forlygten har en tonet pære - det blev en forvirrende oplysning smiley

• #18   3. nov 2013 Ud fra hvad du skriver, har du brændt 2 pærer i en helvedes fart, to pærer, hvor begge tråde lyste.

Derefter har du brændt en.

Hvis det er rigtigt forstået, så aner du ikke om du har et problem!!!!!!!

• #19   3. nov 2013 Daniel. Du skal bare måle på batteriet, det er fint.
    Spændingen kan jo aldrig være højere ved fatningen, end ved batteriet.

• #20   3. nov 2013 @Knud: jeg har brændt 2 mens bremselyset drillede. Jeg har kørt med den dårlige bremselyskontakt i det halve år jeg nu har eget cyklen. Da den første røg, tog jeg det bare for en udbrændt pære - den havde trods alt virket i hvert fald det halve år jeg har haft cyklen, og godt 4000 km. Jeg skiftede til en anden pære, som kun holdte en dags tid. Det var de første to. Denne pære sprang faretruende hurtigt, men jeg tænkte at det kunne være på grund af mit konstant aktive bremselys, trods det, at den tidligere pære havde overlevet længe.

Jeg skiftede bremselyskontakten, og håbede på, at alt var godt, - satte endnu en ny pære i, som desværre også gik med det samme (den røg i går). Denne pære var ikke udsat for konstant bremselys, og sprang som den eneste af de 3 også kun den ene, nemlig den aktive, tråd (bremselyset virker stadig). Jeg har altså sprunget 3 på meget kort tid, men kun 2 af dem har haft en mærkværdig kort levetid.

Undskyld mig hvis jeg har forklaret mig lidt kludret.

• #21   3. nov 2013 SÅ MÅL SPÆNDING "#¤%"&%¤"#!/

• #22   3. nov 2013 Tak "LABoss", jeg havde ikke overset dit svar. Jeg vil prøve at måle en gang til. Jeg mener den viste under 15 på batteriet sidst. Min mekaniker, som var med til at måle, sagde god for den.

• #23   3. nov 2013 Sorry - hvis du allered har en mekaniker inde over..?
    Hvorf.. Rejser du så emnet her..??.
    Ikke f noget.. Men..men..?. smiley smiley

• #24   3. nov 2013 Fordi mekanikere og el ikke hænger sammen.

• #25   3. nov 2013 Arh.. Sig ikke det til en "mekaniker" smiley
    Vi snakker strøm til en pære.?. C'm on.. smiley

• #26   3. nov 2013 lige under 15 ved tomgang?

• #27   3. nov 2013 Da jeg var ved mekaniker, var det med et andet problem. Jeg havde problemer med at cyklen ikke ville lade mit batteri. Det viste sig at være noget el-fusk, som vi fik løst og lavet ordentligt. Inden jeg fik den tilbage, havde han målt en sidste gang på batteriet (fik også et nyt på ved samme lejlighed), for at tjekke om den ladede som den skulle. Det gjorde den i følge værkstedet.

Hele problematikken omkring mit baglys er kommet til her indenfor den sidste tid. Jeg har altså haft målt på min maskine sammen med min mekanikker i en anden sammenhæng for nogle uger siden. Undskyld forvirringen. Jeg har IKKE haft min mekanikker inde over dette problem - jeg anser det endnu for at være i en størrelsesorden jeg selv agter at rode med.

• #28   3. nov 2013 S start svindet op og mål over det batteri og vend tilbage

• #29   3. nov 2013 @ Tommy: Jeg tænker at han har testet det ordentligt. Jeg har stor tiltro og et hav af gode oplevelser med det lokale værksted. Men jeg vil som sagt forsøge at måle selv. Jeg tænkte ikke videre over det den gang vi målte, fordi det aktuelle problem på det tidspunkt synes at være blevet løst (at den ikke ladede overhovedet).

HVIS den nu lader for meget - hvor meget skal den så lade med før det er helt galt? Og hvis ikke det er voldsomt, men stadig nok til at brænde min baglygtepære i ny og næ, kan jeg så være bekendt at sætte sådan en LED pære i og prøve at se om den kan holde til det? Det er betydeligt billigere end en ny ensretter.

Edit: skrev samtidig med din seneste besked - jeg skal nok få det målt og vende tilbage med noget sikkert data.

• #30   3. nov 2013 En ny ensretter koster som skrevet mindre end et sæt pærer på tanken.

Batteriet kan også tage skade af for høj spænding.

• #31   4. nov 2013 Det kan jeg se nu. En uorginal ensretter koster ikke mange knaster. Kan man regne med de billige kopier, og hvordan ved man hvad man skal have? Stik type- og antal?

• #32   4. nov 2013 Der er nok kun 4 eller 5 på sådan en gammel sag, så ja, antallet af ledninger. stikket kan du købe, eller også hive stikket af og lodde sammen.

Kommentér på:
Baglygtepære brænder over -LED som løsning?

Annonce