{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.323 visninger | Oprettet:

Gennemåling af startermotor {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har mistanke om at min startermotor er delvist defekt. Jeg har nu afmonteret den og skilt den ad uden at finde noget visuelt galt. Bortset fra måske lidt afrensning ser der ikke ud til at være noget at gøre. Hvordan kan jeg evt måle den igennem for at tjekke at alle vindinger er intakte?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gennemåling af startermotor
  • #1   22. okt 2013 ikke nemt, for en korrekt måling kræver at du måler med en strøm gennem viklingerne....

  • #2   22. okt 2013 En god finger regl er, hvis du måler flere gange og du får forskellige resultater, så er den færdig, fx hvis du måler 2ohm en gang men får 4ohm anden gang så er det tydeligt tegn på at den er færdig, er det en flerfaset motor så skal alle vindingerne være meget tæt på hinanden i ohm, altså under 1 ohm forskeld, er der meget end det så er den også færdig smiley håber det hjalp, ellers hvis du kan sætte den til og få den til at snurre rundt, så vil du typisk kunne høre på den om den er færdig, hvis den brummer en del et det igen tegn på at den er døende smiley

  • #3   22. okt 2013 Følger lige med...

    Torkild, vil man kunne bruge en Megger?


  • #4   22. okt 2013 Man kan IKKE måle med et ohmmeter da modstanden i en starter er altfor lille......!!

    Hvis man har en variabel strømforsyning, så kan man sende en svag strøm gennem en vikling og aflæse denne. Hvis strømmene gennem alle viklingerne er ens, så kan man gå udfra at den stortset er iorden. Det siger sig selv at den i det tilfælde ikke ser sort eller brændt ud......!! Man kan dog bruge et ohmmeter, men kun til at se om der er gennemgang i alle viklingerne......


  • #5   22. okt 2013 En megger kan du ikke bruge, MEN - den kan evt afsløre om der er overgang til stel eller en anden vikling - og dermed er den også defekt...... smiley

  • #6   22. okt 2013 I firmaet (elektriker) bruger vi altid den med ohm-meteret og den har endnu ikke slået fejl, man skal bare være opmærksom på, at det ikke er de store udsving, men hvis der er, er det tegn på en død/døende motor. Det nytter selvfølgelig ikke noget kun at måle 2 gange, men lad os sige 10gange, og hvis 9 af målingerne siger det sammen, og derfor kun 1 siger noget forskelligt så ved man, at motoren dør inden alt for længe + den arbejder dårligere smiley

  • #7   22. okt 2013 Kenneth - jeg har været selvstændig i den branche i mange år og den store forskel på en starter og en elmotor er bl.a den utroligt lave modstand en starter har.
    Din metode kan fint bruges på en el-motor, da den har mange flere vindinger og dermed længere kobbertråd.
    Med andre ord, så vil en modstandsmåling være brugbar på en elmotor, men IKKE på en starter. Et multimeter har en indre modstand der er så høj at målestrømmen er forsvindende lille og dermed har dårlig forbindelser mindre indflydelse på måleresultatet.
    Hvis du derimod sætter en modstand - (f.eks 100ohm) i serie med +ledningen til starteren og samtidig måler spændingen over modstanden mens du langsomt drejer starteren med fingrene, så vil der være et stort spændingsændring ved evt felt i viklingerne. Er en vikling afbrudt, så vil spændingen over modstanden falde, da der ikke går en strøm og er den kortsluttet, så vil den stige da den størst mulige strøm vil gå gennem modstanden.
    En modstand på 100ohm vil give en strøm på max 120mA og har starteren f.eks en indre modstand på 3ohm i hver vikling, så vil du over modstanden kunne måle en spænding på 11,65VDC - denne spænding skal så være relativ konstant ved en hel omdrejning på starteren.

    Jeg håber det ikke blev alt for kryptisk...... smiley


  • #8   23. okt 2013 ellers spørg Hans Henrik (Hjørring) her på forum han ved en hel del om starter og generator = udmåling af samme ( hvis han har lyst til at svare smiley ) mvh.

  • #9   23. okt 2013 Jeg kan selv smiley Har levet af det i mange år - sågar lavet min egen regulator til Suzukien.......... smiley

  • #10   23. okt 2013 Niels hvad er det da den gør ?!!? ... har du prøvet bare at sætte strøm til den nu hår du har den i hånden ?!

  • #12   23. okt 2013 ha ha ha .. jamen så læg den dog på bordet smiley

  • #14   26. okt 2013 Jeg beklager stilheden, men jeg har haft travlt på arbejde og derfor først haft tid til at se på den igen i dag. Jeg vil først og fremmest sige mange tak for alle de god råd. Jeg har førsøgt at måle på kryds og tværs, men kan ikke rigtigt se at der skulle være noget galt med den. Jeg har nu renset for kulstøv mellem kontaktpladerne og givet dem en hurtig tur med fint sandpapir, så de står fine og blanke.

    Næste skridt har været at sætte strøm til starteren uden at den er monteret på cyklen. Dette lader til at virke fint, jeg tror derfor ikke længere at det er der problemet ligger mere.

    Nu har jeg været ved at gennemmåle starterrelæ, som dog også lader til at virke fint. Der er lige et par ting jeg vil have prøvet inden jeg giver op, men opretter en ny tråd når jeg har fundet ud af mere.


Kommentér på:
Gennemåling af startermotor

Annonce