2.781 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Sachs Madass, mærkelig lyd fra motor. Sachs Madass, mærkelig lyd fra motor.

Har denne her Sachs Madass 50cc.. (Ja, jeg ved det er en knallert, men folk på scootergalleri ved jo intet om 4 takt)

Og der er en mærkelig lyd fra motoren, som jeg ikke selv forstår hvor kommer fra, og hvad der kan forårsage den, troede selv det var ventilerne der tikkede, men smed den til service, og fik stillet ventiler og stillet olie af en mekaniker, så jeg vidste det var gjort korrekt, men lyden er der stadig, nu er mit spørgsmål så, om i kan komme med forslag/idéer til hvor denne lyd kan komme fra/hvad der kan forårsage den?

Håber der er en eller flere der kan hjælpe mig med noget seriøst.

Tak på forhånd!

VIDEO: http://www.scootergalleri.dk/video/diverse_scooter/106886-sachs_madass__maerkelig_lyd_fra_motor_

(Video uploaderen virkede ikke på MC-Galleri, så brugte Scootergalleri's videoupload.)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af lampe 350 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Bosch vaskemaskine gået i baglås. Har prøvet alt i henhold til manual intet virker 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Skift forlyslygter Opel Karl 300 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sachs Madass, mærkelig lyd fra motor.
  • #1   9. okt 2013 Kunne mekanikeren som du lige har besøgt ikke høre lyden?

• #2   9. okt 2013 Jo, men han gad ikke at begynde at skille den ad, uden jeg skulle til at betale et mega stort beløb, og når jeg alligevel er mekanisk anlagt, kan jeg ligesågodt selv skille den ad, ville bare gerne hører om nogle har en idé til hvad det kan være, inden jeg går i gang med at skille den ad. smiley

• #3   9. okt 2013 hmm, det kan jo være alverdens ting, lige fra et leje der er ved at gå - til en slap knastkæde.. prøv at holde en skruetrækker ind på motoren forskellige steder, og lyt til den(ligesom et stetoskop) Så kan du muligvis få en idé om, hvor fejlen ligger.

Og ellers er det jo bare at begynde at skille den ad, fra en ende, indtil du støder på noget der ikke virker helt rigtigt... Det er jo heldigvis ikke nogen større operation på sådan en motor smiley

• #4   9. okt 2013 Lyder nærmest som noget der sidder løst/rasler

• #5   9. okt 2013 Har prøvet det der med en skruetrækker, og det kan jeg ikke få "forstærket" lyden af nogen steder på motoren, men når du bare sådanne lytter, så lyder det som om det kunne komme inde fra tændingen, men da der er olie derinde, har jeg ikke lige fået den skildt endnu, syntes nemlig selv mest det lyder som noget ddøer er hopped løst og rasler, det dølger bare omdrejningerne, så om det er noget leje eller knastkæde, det må jeg finde ud af på den hårde måde jo, jeg må få tappet olien af den, og skildt den ad, jeg takker for jeres råd, håber det ike er noget alvorligt som er galt. smiley

• #6   9. okt 2013 Lyder som noget løst der bliver slynget med rundt... det er i hvert fald en ret metallisk lyd.

• #7   9. okt 2013 Det vil jeg give dig ret i, og det er faktisk værst hvis du læner maskinen til venstre, håber på det bare er en ledningsholder eller ligende der er knækket, eller faldet af, og ikke noget der har skadet motoren..

• #8   9. okt 2013 Lyder som en løs knastkæde men er ikke sikker.

• #9   9. okt 2013 Tror lige jeg prøver at skrue knastcoveret af i morgen, og ser hvor stram/slap kæden er.. Det må være første skridt.

• #10   10. okt 2013 Vil også sige løs knastkæde

• #11   10. okt 2013 Er det noget man kan stramme op, eller skal man så til at skifte den? smiley

• #12   10. okt 2013 jeg er ikke helt sikker på sachsmotoren, men på de rigtige hondaer, sidder der en skrue under motoren man kan skrue opad, for at flytte strammerhjulet..

• #13   10. okt 2013 Under hvor sådan cirka på Honda motorene? På blokken, sideskjoldet eller hvordan? smiley

• #14   10. okt 2013 på undersiden af blokken... Der sidder noget der ligner en bundprop. Den skruer man så ud, og inde på den anden side sidder så den skrue, der presser op på en arm med et kædehjul på smiley

• #15   10. okt 2013 Kommer der så olie ud der eller? Tænker jeg lidt der bliver nød til? smiley

• #16   10. okt 2013 muligvis nogle dråber eller noget i den stil, men selve oliebadet når ikke så langt op, så det er ikke ligesom hvis du hiver bundproppen smiley

• #17   10. okt 2013 Jeg må prøve at se på det i dag.. smiley

• #18   10. okt 2013 Har fundet ud af at det er knastkæden der er sindssyg slap...

- Stig, hvordan fungere det system men at stramme kæden, der er en bolt, og så kommer der en fjeder med ud, men kan ikke se noget jeg kan skrue på, for at stramme noget, eller ligende.. smiley

• #19   10. okt 2013 der er automatisk kædestrammer på sachs motorene og alle andre kinamotorer

• #20   10. okt 2013 dvs. der sidder en fjeder og presser på kæden - kort fortalt

• #21   10. okt 2013 Og kan den fjeder så være så slidt at kæden er løs, eller er det kæden der skal skiftes?

Skal siges min Sachs har kørt under 2000km...

• #22   10. okt 2013 nej, fjederen bliver ikke slidt, men den kan jo knække.. der sidder en stor "topmøtrik" i bunden af motoren, mener en 14mm topnøgle kan løsne den, så kan du tjekke fjederen - jeg kan evt. tage et billed imorgen..
    men har du egentlig haft tændingsdækslet af og kigget?
    - det ku godt lyde som om at det er noget ved startersystemet, der sidder løst.. der er en lille plade med en 8mm møtrik, der holder på startkæden, den har jeg før set gå løs

• #23   10. okt 2013 knastkæden burde IKKE være slidt ved 2000 km, min regal raptor kørte 25000 med samme knastkæde, og halvdelen med 72cc tun - og kæden var ikke slidt

• #24   10. okt 2013 Har haft den lille bundskrue ude, og fjederen er hel, men nej har ikke haft tændingsskjoldet af, da jeg lige skal have tappet olien af først, da der er olie derinde, dog tænker jeg det kan være armen til strammeren der ikke strammer knastkæden, for knastkæden er virkelig meget løs, men tror jeg tapper det i morgen og så tjekker jeg det, og så må jeg se om jeg kan se noget der ikke ser helt i orden ud.. smiley

• #25   10. okt 2013 hahaha, den var sgu god, der er ingen olie bag tændingsdækslet, åbn selv en af de to propper og kig smiley

hvordan fandt du ud af at kæden er løs?

• #26   10. okt 2013 Skruet det der skjolde af oppe på topstykket, og kunne rykke helt vildt meget i kæden, og jo, der er olie bag tændingsdækslet på en Sachs, der drypper ihvertfald olie ud når jeg skruer skruerne ud... (Og nej, giver dig ret i det giver ingen mening)

• #27   10. okt 2013 du har en utæt o-ring ved ankerpladen så, hvilken årgang var din knallert? - okay, vidste ikke du havde haft det runde skjold af ved topstykket, men du kan se meget mere hvis du fjerner: tændingsskjold, ankerplade (husk de to krydskærvsskruer er lettest af fjerne med en slagskruetrækker), så er der hul ind i siden af motoren.. du behøver ikke tappe olien af knallerten

• #28   10. okt 2013 Den er fra 2010, så det er den nye model, og jeg er blevet fortalt af andre ejere af ny model Sachs Madass, at der er olie derinde, fordi de er forberedt til oliekøling eller sådanne noget?

• #29   10. okt 2013 underligt så, hmmm.. jeg har aldrig hørt om det, og underligt at føre olien direkte ud til tændingen, jeg har en ældre sachs saxy, og der helt tørt derinde - på de fleste kinamotorer med oliekøling foregår det jo ud gennem det firkantede sidedæksel på højre side af topstykket eller højre side af motorblokken.. men du må endelig tage billeder, hvis du har mulighed for det smiley

• #30   10. okt 2013 Vil jeg da gøre når jeg får det skildt ad, ved ikke om det er noget forkert jeg er blevet fortalt, og at min er utæt, det skal jeg ikke kunne sige, men ved bare der drypper olie ud når jeg begynder at skrue skruerne ud. smiley

• #31   10. okt 2013 venter spændt smiley

ps. tjek li her: http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/sachs_madass_servicemanual.pdf - side 144 på "papiret" eller 147 i firefoxs pdf reader, der står noget om cam chain noise smiley

• #32   10. okt 2013 Tror jeg køber en ny fjeder til den, den koster 25,- og så er jeg sikker på jeg kan udelukke den.. smiley
    - Men nu må jeg lige få set på i morgen, om der er olie derinde..

• #33   10. okt 2013 aaarh, det er sgu lidt noget fis at gøre, tjek evt. den du har som de gør i manualen smiley - god arbejdslyst!

• #34   10. okt 2013 Måler lige længden på den jeg har nu først selvfølgelig, og hvis den er af korrekt længde, så køber jeg selvfølgelig ikke en ny, men så må jeg skille mere ad, og se om det er akslen til kæde strammeren der er bugget eller hvad der er galt, for kæden bør ikke være så slap som den er, det vil jeg ihvertfald ikke mene.. smiley

• #35   10. okt 2013 super, husk at afmontering af top og cylinder helst skal være sidste udvej, det lyder heller ikke til at du vil have det af smiley

• #36   10. okt 2013 Nej, det vil jeg godt nok ikke, top og cylinder bliver på, det gider jeg ikke begynde at rode med, er ikke så meget inde i 4 takt endnu i forhold til 2 takt, så håber bare på det er en defekt kædestrammer og ikke at kæden er blevet slidt og lang så den skal skiftes...

Kommentér på:
Sachs Madass, mærkelig lyd fra motor.

Annonce