{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.240 visninger | Oprettet:

Lidt voldsom KLONK lyd når der skiftes gear {{forumTopicSubject}}

Jeg syntes det lyder voldsomt når jeg skifter fra frigear til 1. gear, og nogle gange går gear pedalen lidt trægt på trods af koblingsgrebet er helt inde.

Mekanikeren siger at den godt kan gå lidt trægt i gear, eller kan lyde lidt hårdt når man skifter, hvis man ikke sørger for at kæden er tilstrækkeligt smurt.

Mekanikeren kiggede på den, justerede lidt på grebet eller på kablet, aner ikke helt hvad det er man justerer der. og så smurte han kæden, og den kørte som en drøm da jeg kørte derfra og indtil et par dage efter, nu syntes jeg den gør det lidt igen, så for at få lidt afklaring, og lidt logik ind i knolden, så er jeg nødt til at spørge jer.

Kan de træge gearskift skyldes "tør" kæde??

Hvor tit smører i kæde? Mekanikeren sagde hver/hver anden gang jeg tanker.

Min fætter siger det er alt alt for meget, og at han kun gør det en 3 - 4gange på en sæson. Hvad er rigtigt, og hvad burde jeg gøre.


På forhånd tak for hjælpen. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt voldsom KLONK lyd når der skiftes gear
  • #1   16. sep 2013 Smøre hver gang rullerne på kæden, begynder at blive blanke. Det kan let blive fire gange om ugen

  • #2   16. sep 2013 og man skal ikke oversmøre kæden så ender det bare på fælg og maskinen

  • #3   16. sep 2013 Okay, tak for det. smiley

    Nogen der ved om det kan have noget med gear skiftet at gøre??


  • #5   16. sep 2013 Honda CBR600F Sport fra '01

  • #6   16. sep 2013 hvilken olie kører du med på motoren , har du lige skiftet det ? prøv evt en anden type olie ved selvfølgelig ikke hvad du har på nu, men der er meget forskel på olier kan godt et anderledes gearskift


  • #7   16. sep 2013 En for stram eller tør kæde kan godt giv et klonk og et ryk, maskinen kører også mere lækkert med en godt smurt kæde


  • #8   16. sep 2013 Kæden er ikke for stram, og hvad angår motor olien, aner jeg ikke hvad der er på, det er forhandleren/værkstedet der har lavet service på den.

    Der er lavet service på den for 3000km siden.

    Hvor ofte skal man lave service på en mc??


  • #12   16. sep 2013 Efter en tur på min hd, vil du slet ikke kunne høre klunket på Hondaen smiley

    Olieskift 1 gang pr sæson hvis du køre under 10000km


  • #13   16. sep 2013 en CBR skal sige klonk når du sætter den i 1 gear, gør min også, intet unormalt der.
    Det hjælper hvis du gir lidt gas, får motoren til at arbejde lidt, så finder den bedre gearet


  • #14   16. sep 2013 Min Honda siger ikke en klonk lyd, tilgengæld hopper den ud af 2.gearet ind i mellem..

    Min buddys F2 klonker også fra N til 1.


  • #15   16. sep 2013 Det gør min F2'er også... Intet lyd er der at høre hvis jeg får den i 1. gear lige inden den holder stille... smiley

  • #16   16. sep 2013 Jonas: Bøjet skiftegaffel. Få fixet din kobling så, der er guides på nettet.

  • #17   16. sep 2013 Den fejler ikke noget, alle cykler klonker, så længe den ikke skære tænder, så er der ikke noget galt.

    Og som andre har skrevet, så har omdrejningerne på motoren meget at sige på hvor højt klonk der kommer, så er din tomgang højere end normalt, så vil en sige et højere klonk, men det er stadig ikke fordi noget er i stykker, sådan er gearkasserne bare.


  • #18   16. sep 2013 Den skærer lidt tænder når jeg skifter fra N til 1, ikke altid men sommetider.

    Forestil jer at den gerne vil skære tænder, men jeg skifter så hurtigt/hårdt at den ikke når det. Sådan lyder det på den af og til..


    Har prøvet at skifte gear uden kobling, og der skifter den bare, uden mislyde, iforhold til når jeg bruger koblingen.

    Hvis jeg ræser derudaf så er der intet at høre på gearene, men når jeg gearer ned, og når jeg kører pænt ( f.eks ) ved kold motor, så kan den godt føles stram at skifte gear, som om at koblingen ikke helt løsner grebet fra transmissionen.

    Når jeg kører pænt skifter jeg vel gear omkring 3 - 5000 omdrejninger.

    Tomgang står den med ca. 1100 omdrejninger med varm motor.


  • #19   16. sep 2013 Det er meget normalt at man kan lave blødere skift uden kobling, i hvert fald op i gear. Når motoren er kold er olien tykkere, derfor føler det anderledes. Kør stille og roligt indtil motoren er varm, så ødelægger du ikke noget. Det kan godt være du stal have justeret kobling, men det ved jeg ikke uden at have købt på den

Kommentér på:
Lidt voldsom KLONK lyd når der skiftes gear

Annonce