3.425 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Test af frekvens på tændspole Test af frekvens på tændspole

Jeg har brændt en tændspole af på min gamle Suzy....
Lånte en anden af en Nordmand, da det skete deroppe....
Mc'en kørte hermed fint.....
Nu skal den lånte returneres og jeg vil teste en gammel spole jeg har liggende - egentlig nemt nok - bare monter og se om geden kan køre.....
MEN..... med den lånte tændspole kunne min mc køre i tomgang og det har den ikke villet i de 10 år jeg har haft den....

Jeg vil så lave en testopstilling med en funktionsgenerator der simulerer cdi'en og hvor jeg jeg kan variere frekvensen = omdrejningstallet......

Og så var det at tanken opstod...
Hvis motoren kører med rundt regnet 12.000omdrejn/min, så svarer det jo ca til en frekvens på 200Hz i pulser fra tændingen...
Altså rask tomgang = 1200omdr bliver så til ca 20Hz....

igen - tomgang på 800omdrejn er så rundt regnet 14Hz...

Da frekvensen bliver lav, så er der også mere tid til at lagre strøm i tændspolerne og derved få en "hård" gnist...

Da den lånte tændspole og dem jeg har liggende, har forskellig modstand, så må der jo - teoretisk - være forskel på hvor mange omdrejninger en tændspole max kan klare i forhold til op- og afladning af spolestrømme - altså hvor hurtigt en motor kan køre....

Eller har jeg overset et eller andet??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Test af frekvens på tændspole
  • #1   23. aug 2013 Nu vil jeg ikke kloge mig for meget, og er ikke sikker på jeg svarer på det du spørger om
    Når du lader på en tændspole sender du en strøm til den i xx tid også kaldet Dweel tid, den tid er forudbestemt af din ECU når den har ladet xx tid så kolapser tændspolen og sender en gnist hurtigt fortalt , så er det bare hvornår din tændspole kolapser, og det har lidt med din OHM modstand at gøre, derfor skal de 2 eller 4 tændspoler være ens igen hurtigt fortalt
    på en programerer bar ECU der stiller du selv Dweel tiden alt efter OHM og det er tæt på 1/3 del af Ohm , hvis tiden er forkert bliver tændspole varm og gnisten vil blive dårlig
    Håber det måske ikke gjorde mere skade end gavn smiley

• #2   23. aug 2013 Av skrevet før jeg læste din profil , vil ikke håbe jeg har kvajet mig for meget

• #3   23. aug 2013 det jeg egentlig tænker på, er om tændspole med høj modstand kan køre på en hurtig motor, da trægheden og modstanden giver en lille ladestrøm til tændspolen.
    En lille ladestrøm giver jo en længere ladetid og dermed må omdrejningstallet blive lavere - rent teoretisk.

Den der Dweel-tid har jeg aldrig hørt om, men du har sikkert ret at man i dag kan programmere sig ud af det!!

1/3-del ohm er en fantastisk lav modstand på en tændspole - Der må da trækkes nogle gevaldige strømme??

• #4   23. aug 2013 du kan læse lidt her om Dwell time og hvordan og hvorledes det ser ud sådan ca

så har jeg sku da ikke skrevet for meget

http://www.extraefi.co.uk/dwell.htm

• #5   23. aug 2013 der er en her inde med en turbo haya han har noget video af nogen højspændings tændspoler, jeg kan ikke huske hvor mange volt de smider ud men det er helt vildt,

med hen syn til modstanden og spændingen er der os noget med at gnisten skal ha en vidst kraft da den ellers ikk vil ha kraft nok til og slå en gnist med luft strømen der vil være i cylinderen

og grunden til den er forskel i modstanden i den der virker og den der er defekt er nok pga den har brændt en vikling eller 2 ku jeg forstille med

• #6   23. aug 2013 Det er vist min lidt ombygget GSXR 1000 du hentyder til 510 k volt smiley

http://www.motorcykelgalleri.dk/video/tuningprojekter/8164-nyt_taendnings_system_turbo_

• #7   24. aug 2013 Hvad er det for tændspoler??

• #8   24. aug 2013 De er fra en Honda Blackbird

men det er ikke lige dem der er skyld i at der er NOK power på og gnisten ikke bliver skudt i stykker under tryk
    der er monteret en tændingsforstærker der sparker røv , og som har en hel masse andre funtioner som 3 dobbelt gnist under xxx omd og foskyder tændning og hvad du ellers ønsker dig
    har en extra 2000 kr her og nu rimelig plug and play

• #9   24. aug 2013 Chase yes det var det, nu plejer det bare være en haya når der står turbo så det må du sku lige undskylde

Kommentér på:
Test af frekvens på tændspole

Annonce