Test af frekvens på tændspole Test af frekvens på tændspole
Jeg har brændt en tændspole af på min gamle Suzy....
Lånte en anden af en Nordmand, da det skete deroppe....
Mc'en kørte hermed fint.....
Nu skal den lånte returneres og jeg vil teste en gammel spole jeg har liggende - egentlig nemt nok - bare monter og se om geden kan køre.....
MEN..... med den lånte tændspole kunne min mc køre i tomgang og det har den ikke villet i de 10 år jeg har haft den....
Jeg vil så lave en testopstilling med en funktionsgenerator der simulerer cdi'en og hvor jeg jeg kan variere frekvensen = omdrejningstallet......
Og så var det at tanken opstod...
Hvis motoren kører med rundt regnet 12.000omdrejn/min, så svarer det jo ca til en frekvens på 200Hz i pulser fra tændingen...
Altså rask tomgang = 1200omdr bliver så til ca 20Hz....
igen - tomgang på 800omdrejn er så rundt regnet 14Hz...
Da frekvensen bliver lav, så er der også mere tid til at lagre strøm i tændspolerne og derved få en "hård" gnist...
Da den lånte tændspole og dem jeg har liggende, har forskellig modstand, så må der jo - teoretisk - være forskel på hvor mange omdrejninger en tændspole max kan klare i forhold til op- og afladning af spolestrømme - altså hvor hurtigt en motor kan køre....
Eller har jeg overset et eller andet??
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
Når du lader på en tændspole sender du en strøm til den i xx tid også kaldet Dweel tid, den tid er forudbestemt af din ECU når den har ladet xx tid så kolapser tændspolen og sender en gnist hurtigt fortalt , så er det bare hvornår din tændspole kolapser, og det har lidt med din OHM modstand at gøre, derfor skal de 2 eller 4 tændspoler være ens igen hurtigt fortalt
på en programerer bar ECU der stiller du selv Dweel tiden alt efter OHM og det er tæt på 1/3 del af Ohm , hvis tiden er forkert bliver tændspole varm og gnisten vil blive dårlig
Håber det måske ikke gjorde mere skade end gavn
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
En lille ladestrøm giver jo en længere ladetid og dermed må omdrejningstallet blive lavere - rent teoretisk.
Den der Dweel-tid har jeg aldrig hørt om, men du har sikkert ret at man i dag kan programmere sig ud af det!!
1/3-del ohm er en fantastisk lav modstand på en tændspole - Der må da trækkes nogle gevaldige strømme??
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
så har jeg sku da ikke skrevet for meget
http://www.extraefi.co.uk/dwell.htm
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 23 Svar: 165
med hen syn til modstanden og spændingen er der os noget med at gnisten skal ha en vidst kraft da den ellers ikk vil ha kraft nok til og slå en gnist med luft strømen der vil være i cylinderen
og grunden til den er forskel i modstanden i den der virker og den der er defekt er nok pga den har brændt en vikling eller 2 ku jeg forstille med
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
http://www.motorcykelgalleri.dk/video/tuningprojekter/8164-nyt_taendnings_system_turbo_
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
men det er ikke lige dem der er skyld i at der er NOK power på og gnisten ikke bliver skudt i stykker under tryk
der er monteret en tændingsforstærker der sparker røv , og som har en hel masse andre funtioner som 3 dobbelt gnist under xxx omd og foskyder tændning og hvad du ellers ønsker dig
har en extra 2000 kr her og nu rimelig plug and play
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 23 Svar: 165
Test af frekvens på tændspole