{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.357 visninger | Oprettet:

Underlig metal lyd ved de lavere omdrejninger {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg efter godt 500km efter min ventiljustering (hvor ventilerne blev stillet helt perfekt), nydt min perfekte vidunderlige velfungerende (bla. bla.) mc som efter den justering virkelig kørte endnu bedre end før!

Men de seneste bare 100km har den opført sig mærkeligt... i kold tilstand kommer der en *klonk* lyd for hver omdrejning, fra mellem 1000-4000 rpm, og i varm fremkommer den omkring 2700-5000 rpm....

Jeg tænker knastkædestrammer... som på ninja 250 er automatisk, jeg har dog både prøvet at "resette" den, samt skrue den lidt ud, for at den skulle poppe ud til næste lvl, og så skrue den i igen, ved godt den vil stå for stramt så, men det burde fixe lyden, hvilket ej heller gav noget resultat...

Så bliver jeg lidt bange og tænker det er noget med timingen, at den måske står en tak forkert og ventilerne derfor ikke kører optimalt, men den stod jo fint da jeg in-stillede den, :S

Video hvor tik-tak-tikken kan høres: især ved 00:16

http://www.youtube.com/watch?v=YDi1i5bwv-o

nogle ideer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underlig metal lyd ved de lavere omdrejninger
  • #2   5. aug 2013 de blev ellers spændt med rette moment.

    jo det skulle det da være smiley , den kører nu helt fint, det er ikke fordi den kører dårligere eller noget, det er bare den skide lyd... :X


  • #3   5. aug 2013 Det er sket før at knastkæden hopper, hvis man afmontere strammerne uden der er noget der holder knasterne.
    Så jeg ville starte med at finde ud af hvordan mærkerne skal stå på maskinen, også kontrollere at de står rigtigt.
    Er det korrekt, så ville jeg checke ventilerne igen, og som det sidste så ville jeg prøve med en anden strammer.


  • #6   5. aug 2013 Hvordan er de stillet ?? på min eller max mål ??


  • #7   5. aug 2013 ventilerne? de er stillet på median mål som manualen beskrev de skulle. suk lyder som om jeg skal ha skjolde og tank af, og af med topdæksel og tjekke det igen..

  • #8   8. aug 2013 Så fik jeg tid til at pille toppen af og her er der 3 interessante ting som kan være problemet..

    første ting var at ventil 1 på cyl ex #1 faktisk var for løs smiley 0,32 stod den på og den skal lægge mellem 0,22-0,29... det er fixet nu, havde en shim så den kunne lægge på 0,25...

    resten af ventilerne står perfekt i TDC..

    2. Problem:

    Når jeg drejer motoren (mod uret naturligvis), så er det som om den pludselig bliver meget løs og snurre rundt af sig selv, og så bliver den hård igen (opstår når knasterne præsser ventilerne ned, og løsner igen). Er det normalt?

    og 3. Problem

    Da jeg skulle tage lejeoverfaldet af, knækkede en skrue bare sådan ud af det blå... nu sidder halvdelen af den nede i motorblokken, og jeg har halvdelen (toppen) i hånden... begge sider er helt flade, hvordan får jeg resten op? har ornepik men er ikke så glad for at skulle bore ned i motoren... kan man bruge rigtig stærk superlim/locktite, lade det side, og så prøve at give et ordentligt ryk i håb om den så løsner sig?


  • #9   8. aug 2013 Elias G: det med motoren bliver "løs" er normalt.
    Knækket skrue er noget skidt, hvis du har adgang til en svejser, så vil det nemmeste være at svejse en bolt fast på stumpen, hvis der da er nok tilbage af den til det.
    Ellers ville jeg vælge den trælse metode at afmontere toppen, også få et maskin værksted til at bore den ud, eller gøre det selv hvis du har adgang til en søjleboremaskine, Personligt så ville jeg ikke begynde på at bore i den med en håndboremaskine, man rammer bare skævt og splitter mere af end det gavner.
    plus alle de metalspåner der ryger ned i topstykket, det kræver efter min mening også en afmontering for at få det ordentligt renset af.


  • #10   9. aug 2013 Okay nu fik jeg ordnet skruen, det var besværligt!!! Endte med at bruge en helicoil da der var masser af plads til en, og skruen spændte fint, nå men nu har jeg så fået den samlet, og ved startup lyder den rigtig godt, men så efter 3 minutter hvor den står, og jeg prøver at give den noget gas, kommer der sådan en "krahh" lyd lige i det man giver gas, og så går den væk igen. wtf...

    kunne min timing på knastkæden alligevel være forkert? vil det fører til sådan en lyd?


  • #11   9. aug 2013 Nah det burde ikke give den lyd, den vil lyde forfærdelig hele tiden hvis kæden står forkert, man er slet ikke i tvivl om den står forkert smiley
    Men de fleste cykler bliver ramt af dårlige strammere, men det plejer at vise sig ved faldende omdrejninger.


  • #12   10. aug 2013 det lyder faktisk fuldstændigt som en krage... i starten (de første 4 gange jeg gassede op og ned), troede jeg det var en krage..

    hvis den bare står 1 tand forkert, ville den så også lydeforfærdeligt hele tiden?


  • #13   10. aug 2013 yep, glemte at spænde kontramøtriken på min strammer, så udstødningen hoppede én tand, den blev stoppet hurtigt og kørt hjem på trailer :), så ja der skal ikke mere til, og hopper den 2-3 tænder så er der stor chance for at ventilerne siger godag til stemplet, også kører motoren ikke længere.

    Men hvad "krage" lyden er for noget ved jeg ikke lige, du er sikker på at knasterne ikke er blevet spændt for hårdt ned, kunne godt tænkes det var sådan noget der larmede, du bruger vel en moment nøgle til det ?


  • #14   11. aug 2013 auch hehe ja okay. kom også til at stille den heeeelt forkert så de gik i bund for et halvt år siden, dog opdagede jeg det hurtigt ved at rulle moteren rundt, inden man tændte smiley

    jaja en forholdvis dyr en til over 1000kr fra 4-30nm... men de skal faktisk kun have 14,8nm hvor jeg gav 16,8 da jeg var lidt nervøs for om min helicoil repair holdte eller ej.. så du siger faktisk noget...

    men kan man spænde dem for hårdt? troede kun det ville kunne medfører stripping i aluet?


  • #15   11. aug 2013 Hvis de har fået 16nm, så burde det ikke være derfor den synger, du har ikke strammet din strammer for meget ud, så kæden er for stram ?, hvis det også er ok, så ved jeg sq ikke lige hvad det skulle være.

  • #16   12. aug 2013 jeg prøver sq lige og tage toppen af igen i morgen, resette strammeren, og skruerne, hvis det ikke hjælper, satser jeg på det er knastkæden, og køber mig en manual ape version, til en 350kr, har hørt om mange problemer angående den strammer på ninja 250r forummet... og hvis det heller ikke hjælper må den jo til mekker... melder lige tilbage senere, håber det løser problemet.

    tak for stor hjælp!


Kommentér på:
Underlig metal lyd ved de lavere omdrejninger

Annonce