{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.066 visninger | Oprettet:

Alexander K
Alexander K
Tilmeldt:
30. maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12

motorproblem - kæde hoppet af, medført defekt/beskadiget motor. {{forumTopicSubject}}

Hej har erhvervet mig en ny motorcykel forleden og ville køre på den hjem. Cyklen er en ældre Kawasaki KZ 440 fra 1980, men på køreturen hjem ude på motorvejen, kom der et ordentligt smæld fra motoren pga. at kæden sprang. Der kom lidt røg for motoren, og der kom en masse olie fra cyklens motor+nogle kabler som kæden tog med sig. Jeg er så bange for at det muligvis kan have ødelagt gear/kobling. Koblingskablet virkede ikke så tog dækslet af i venstre side, og der kunne jeg se at denne pind vist på billedet er blevet bøjet som formentligt går i forbindelse med koblingen. :S gearne vides ikke om de virker da koblingen ikke kan gå i.. Motoren Kunne starte umildbart efter uheldet, men har ikke haft den startet siden da den jo er blevet tømt for olie.

På forhånd tak for hjælpen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  motorproblem - kæde hoppet af, medført defekt/beskadiget motor.
  • #1   24. jul 2013 Pinden på billedet er ingen problem Den Bliver formentlig aktiveret af en snegl der skubber den i den hule gearaksel og således aktivere koplingen. Den kan du trække ud .Rette eller udskifte.Men olie der render ud ? Kan ikke se på billede hvor Blokken er beskadiget

  • #2   24. jul 2013 det er en koblingspind, den går gennem motoren og trykker på koblingen så den kobler ud

    havde en suzuki rmx en 50 cc knallert en gang hvor kæden også rykkede den i stykker, vi hev bare den aksel ud og bestilte en original hos suzuki


  • #3   24. jul 2013 Kæden som er sprunget, har ramt koblingspinden, som så er bøjet og derved har ødelagt simmeringen, hvor olien er kommet ud. Det er dog ikke sandsynligt at alt olien kan rende ud ved koblingspinden, så hvis motoren er tør for olie, så er også simmering ved gearaksel ødelagt, hvis du er uheldig er motorblok flækket ved gearakslen.

  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
    #4   24. jul 2013 Okay mange tak for de fine henvendelser.

    Jeg kan umiddelbart ikke se nogle revner i motorblokken endnu, heldigvis, så tror at olien er fosset ud af et ødelagte oliekabel der bevæger sig omkring batteriet..

    Mine næste spørgsmål lyder så;

    Er der nogen mulighed for at tjekke om gearne virker?
    og hvor meget af motoren skal adskilles for at grave sig ind for at se hvad der er evt. er gået og stykker for at skifte dele..

    Jeg har desværre en meget lille viden omkring motorer, så al respons er brugbart. takker


  • #5   24. jul 2013 Du skal lappe/udskifte den olieslange, og sætte en ny koblingspind/simmering i. så skal du hælde olie på og starte maskinen og se om det virker.

    Alternativt kan du dreje lidt på fortandhjul, så bør det være muligt at skifte gearene igennem med slukket motor.


  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
    #8   24. jul 2013 Okay så langt så godt. Jeg bevægede lige fortandhjulet mens jeg smed den i første, og det virkede, så der er formentlig intet galt med gearene, heldigvis. Så afmonterede jeg sædet for at se hvor den olie slange bevægede sig hen. Hvad jeg kunne ane, så sidder slangen monteret på undersiden af motoren og op til batteriet, eller er det helt hen i skoven?
    Hvor kan man anskaffe sig en ny koblingspind og simmering til sådan en gammel laban?


  • #9   24. jul 2013 Det kan være overløb til batteriet. eller udluftning på motor

  • #10   24. jul 2013 Er det ikke bare overløb fra batteriet ?

  • #12   24. jul 2013 Ellers skal du bare have den rettet op, måske en lokal smed kan hjælpe med at fabrikere en ny.


  • #13   24. jul 2013 Alexander .. hvis du bor i nærheden af Vestsjælland, så kan du tage den gamle med med til mig, så skal jeg fixe dig en ny smiley

  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
    #14   25. jul 2013 Tak for hjælpen, skylder sq en bajer..

    Jeg bor desværre i midtjylland Morten, men mange tak da..
    Men jeg fandt ud af at det var et underløb fra batteriet som havde leaket en eller anden form for olie eller batterisyre.
    Cyklen starter nu og kan stå i tomgang uden problemer. Dog kan jeg se at når fortandhjulet roterer, er der en lille smule sveg. Er det oftest bare fortandhjulet der er skævt eller kan det være hele stykket som går ind i motoren?

    Kan mit koblingsstang være knækket inde i motoren eftersom den sidder løs og kan hives frem og tilbage, eller skal den bare hives ud og så smække den nye ind i hullet uden videre sammen med nogle simmeringe?


  • #16   25. jul 2013 jeg tror IKKKE du skal være bange for at din gearaksel er blevet skæv .. det er lige omkring noget af det sidste det overhovedet KAN blive skævt, om så du knaldede MC lige ind i en beton væg ...

  • #17   25. jul 2013 Simmering skal du sætte præcist i, og gerne med flydende pakning.

    Men du har olie på motor nu?


  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
    #18   26. jul 2013 Okay, jamen så vil jeg se om jeg kan fremskaffe mig sådan en koblingspind, simmering, nogle flyende pakninger og et nyt kædekit, så håber det spiller..

    Ja motoren starter og holder olie nu. Bliver sq lidt spændende at se om den kommer til at køre


  • #19   26. jul 2013 Det skal nok komme til at køre så. Hvorhenne i midtjylland er du fra?

  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
    #20   27. jul 2013 Jeg bor i Ikast, mellem herning og silkeborg..

    Jeg var i dag forbi en mc biks i Aarhus, som havde en koblingspind liggende, dog ikke samme længde, men lidt længere, så skal have slebet den lidt ned med en sten og afrundet den.
    Men morten, er du ret så sikker på at gearaksel ikke kan blive lidt skæv? Kan selvfølgelig være at det bare er fortandhjulet der snyder mig, da det har fået nogle tæsk af kæden, men nu ser vi..

    Nogle råd til hvilket kædekit jeg skal købe?



  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
    #21   27. jul 2013 Eftersom koblingspinden er knækket og mangler den afknækkede stump, kan jeg ikke rigtigt finde ud af dens længde. Nogen der har en bog eller har kendskab til en hjemmeside hvor jeg kan finde pindens originale længde

    Kawasaki KZ/Z 440 1980 LTD - Tror det er en A1 men de skulle vist være det samme for hele serien..


  • #22   27. jul 2013 Faldt lige over denne lækre side med tons og tons af kz 440 viden, renoveringer, værkstedsmanualer osv.. Måske det kan hjælpe dig på vej..?
    smiley
    http://www.kz400.com/WorkshopManFrameset-5.html
    smiley


  • #23   27. jul 2013 måske det er meget svært at finde længde på pinden. Jeg ville prøve mig frem. Skrue justere skruen så langt ud som muligt før den falder ud. På med dækslet, så måle hvor langt der mangler førend dækslet kan komme ind til blokken, så save det af, prøve igen, og slibe til den passer. Du har jo altid justerskruen til at redde hvis den bliver for kort.

  • #24   27. jul 2013 I gearakslen er der det der hedder et pinol hul - det lille hul i midten Hold et eller andet op til hullet -skruetrækker -hvad ved jeg .Så kan du hurtig se om akslen løber som den skal.

  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
    #25   28. jul 2013 Henrik, jeg har forsøgt mig med siden, men den gav desværre ingen pote, men ja der er en masse lækkert info og en masse gamle fabriksmanualer..
    Det lyder som en god idé Max, det vil jeg forsøge. Men jeg er lidt usikker på om der muligvis kan være noget galt inde i koblingen. Jeg har lige forsøgt at putte den nye koblingspind i, men den "plade" som pinden skal ramme, skal den ikk' skubbe pinden ud igen? for det er som om at der ingen reaktion er. Satte cyklen i første gear, og skubbede pinden ind, men den koblede ikke ud. fortandhjulet fortsatte bare med at rotere uden ændringer. Skal jeg ind til motoren?

    Jeg forsøgte mig også med dit tip thomas. Det er dog ikke gearakslen men trækakslen der er lidt slør i, den hvor fortandhjulet sidder monteret.


  • #26   28. jul 2013 Du skal trykke temmelig hårdt for at udløse koblingen, det kan du slet ikke med fingrene.

  • #27   28. jul 2013 Som Max, dem kan du ikke trykke med hånden . Stangen i, mål med et lige lære på blokken, så du har afstanden pinden stikker ud. Det samme på skjoldet hvor den skal trykke. Regn 1/2 mm slør til og skær. ( lad nu være at drikke for mange bajere imens) smiley

  • #28   28. jul 2013 Husk lige at se hvor din justering er inden du måler, du skal selvfølgelig slække den først

  • #29   29. jul 2013 Hvis du tager din center skrue ud af sneglen, tager koblingspinden væk, sætter skjoldet på, og måler med et skydelære ind til pakdåsen ( hvor pinden normalt sidder i ). Det mål, minus det stykke center skruen går ind i sneglen, det er så langt pinden skal være ud fra motorblokken .. ret simpelt ..

    Trykke pinden osv .. Tænk ikke over det ! ,, den virker når det kommer udveksling på via sneglen ..

    Du siger slup i sekundær akslen ( trækakselen ) !?! .. definer slup ?? smiley snakker vi 2-3 mm op og ned eller hvordan ?? .. Det er et stort leje sådan en aksel sidder i, som kan klare RIGTIG stor belastning. akselen er en hærdet aksel, hvor der ofte er større chance for at den knækker end bøjer ..


  • #30   29. jul 2013 SÅ, hvis du har RIGTIG meget slup, skal du tjekke hvad det er som er slup i.. En lille lille smule frigang er okay, stort slup er shit .. Når en kæde ryger af og "pakker op"er noget af det sidste som tager skade akselen. det er større chance for at motorskjoldet flækker i leje pasningen, ds det er blødere end akselen, men så har du fandme været uheldig, og så har du haft ret meget træk på da kæden "gakkede af" ..

    Prøv bare stille og roligt af grundigt rens hele området, og kik godt efter revner, voldsomt slup osv .. Er du i tvivl, er du venkommen til at tage billeder og stille spærgsmål, og sende den til mig, så vil jeg gerne prøve at hjælpe smiley


  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
    #31   29. jul 2013 Sådan! tak for de gode svar! Jeg har nu fået tilpasset pinden og den skulle gerne spille max nu! Kædekit skulle også være bestilt, så det forventer jeg at kunne montere i morgen, så begynder det at ligne noget..

    Morten, ved heller ikke lige hvordan man definerer slup smiley men ca. 1-2 mm slør når fortandhjulet roterer. Kan selvfølgelig være øjet der snyder. Prøver at afmontere tandhjulene senere i dag, så burde jeg også bedre kunne se det. eller må jeg lige lave en bette video af det.

    Men noget jeg undrer mig over er koblingskablet. Det bliver delt i 2 hvor den ene selvfølgelig går i forbindelse med koblingspinden, men den anden som sidder omkring fodhvileren aner jeg ikke lige hvad skal bruges til?
    Kan kæden muligvis ha' slået nogle dele af som sad monteret der? Kan lige uploade nogle billeder når jeg når hjem.


  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
    #32   8. aug 2013 Hej, først og fremmest tak for de mange tips og råd. cykler kører helt fint efter det nye kædekit blev monteret, og havde den gennem syn forleden. Synet gik fik, dog med en mindre anmærkning, at når styret drejer mod højre, accelererer den kraftigt. Det er sandsynligvis kablet, men nogen som har oplevet lignende situation og kender noget til det? ..

    Derudover håber jeg lidt at der er nogen som kan hjælpe mig med mine 2 sidste spørgsmål;

    Hvor meget slør er tilladt/forsvarligt at køre med, på akslen hvor fortandhjulet sidder? Aslen rykker sig max et par mm, men når fortandhjulet monteres og roterer bliver det selvfølgelig mere iøjnefaldende.

    Som jeg tidligere har beskrevet, bliver koblingskablet delt via en fordeler. Det ene kabel fører til koblingen mens den anden ca. Sidder monteret foran venstre fodhvile. Nogen der har en anelse om hvad det er blevet brugt til. Jeg kan vel nemt bare skifte det ud med et singlekabel, eller afmontere det ved fordeleren uden probs, men nogen som ved hvad det er blevet brugt til?

    Mvh Alexander


  • #33   8. aug 2013 Hmm, lyder som om forrige ejer har brugt det kabel han havde hængende. Jeg mener ikke der skal være andet end 1 kabel.
    Den type kabler bruges mest på to-taktere, så det åbner for gas og oliesmøring samtidig.


  • #34   8. aug 2013 Sidder det nr 2 koblingskabel forbundet til noget?

    Øgelse af omdrejninger skyldes at du strammer yderkablet mere end inderkablet når du bukker gaskablet. Derved trækker du inderkablet lidt, ligesom når du drejer håndtaget.
    Du skal lave lidt mere frigang, enten er der justering ved gashåndtaget, eller er der ved karburatoren. Er der 2 gaskabler på den?


  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
    #35   16. aug 2013 Okay takker.. Det 2. koblingskabel kunne formentligt godt ha' været til noget smøring, men vælger at købe nye kabler til kobling og gas for en sikkerhedsskyld. Så er den skid slået. kan også se at kablet ved gashåndtaget blot sidder fast med halvdelen af inderkablet nu pga. slitage. så det bliver skiftet..

    Lige endnu et spørgsmål vdr. luftboks. Mellem karborator og luftfilter, sad der en boks placeret. Boksen har jeg nu fjernet og tænker på at sætte en k&n filter direkte på karboratoren. Boksen blev umiddelbart brugt til overløb fra batteri og motor. men sker der noget ved at fjerne den?


  • #36   17. aug 2013 man køber sådan et lille filter som er beregnet til det .. Det har en lille slange studs, og er lige plug and play ! smiley .. Man kan få den hos MAX MC/MC Nøglen, KN og mange andre laver dem også smiley

  • #37   17. aug 2013 Akslen hvorpå forreste tandhjul sidder, må absolut ikke have slør. Det kunne tyde på at et leje er slidt. Eller er akslen skæv? Eller er det kun tandhjulet der sidder lidt løs på akslen? Få det ordentlig undersøgt.

  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
    #38   21. aug 2013 Morten_I har du mulighed for at linke til et af filterne?

    Det tyder på at det er selve akslen der er lidt skævt, for den sidder ikke løs, men roterer rundt i en cirkel af en art. Tænker mest på om jeg skal være urolig for, at det kan medføre at kæden vælger at hoppe af eller knække.


  • #39   21. aug 2013 Du kan være helt sikker på du vil få mange vibrationer. Samtidig vil det være vanskelig at få kæden rigtig justeret. Der vil også være risiko for at kæden springer.
    Jeg ville ikke køre med cyklen.


Kommentér på:
motorproblem - kæde hoppet af, medført defekt/beskadiget motor.

Annonce