motorproblem - kæde hoppet af, medført defekt/beskadiget motor. {{forumTopicSubject}}
Hej har erhvervet mig en ny motorcykel forleden og ville køre på den hjem. Cyklen er en ældre Kawasaki KZ 440 fra 1980, men på køreturen hjem ude på motorvejen, kom der et ordentligt smæld fra motoren pga. at kæden sprang. Der kom lidt røg for motoren, og der kom en masse olie fra cyklens motor+nogle kabler som kæden tog med sig. Jeg er så bange for at det muligvis kan have ødelagt gear/kobling. Koblingskablet virkede ikke så tog dækslet af i venstre side, og der kunne jeg se at denne pind vist på billedet er blevet bøjet som formentligt går i forbindelse med koblingen. :S gearne vides ikke om de virker da koblingen ikke kan gå i.. Motoren Kunne starte umildbart efter uheldet, men har ikke haft den startet siden da den jo er blevet tømt for olie.
På forhånd tak for hjælpen
dec 2008
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 164
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.342
havde en suzuki rmx en 50 cc knallert en gang hvor kæden også rykkede den i stykker, vi hev bare den aksel ud og bestilte en original hos suzuki
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 773
maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
Jeg kan umiddelbart ikke se nogle revner i motorblokken endnu, heldigvis, så tror at olien er fosset ud af et ødelagte oliekabel der bevæger sig omkring batteriet..
Mine næste spørgsmål lyder så;
Er der nogen mulighed for at tjekke om gearne virker?
og hvor meget af motoren skal adskilles for at grave sig ind for at se hvad der er evt. er gået og stykker for at skifte dele..
Jeg har desværre en meget lille viden omkring motorer, så al respons er brugbart. takker
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 773
Alternativt kan du dreje lidt på fortandhjul, så bør det være muligt at skifte gearene igennem med slukket motor.
maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
Hvor kan man anskaffe sig en ny koblingspind og simmering til sådan en gammel laban?
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 773
jan 2009
Følgere: 6 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 442
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 773
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 773
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
Jeg bor desværre i midtjylland Morten, men mange tak da..
Men jeg fandt ud af at det var et underløb fra batteriet som havde leaket en eller anden form for olie eller batterisyre.
Cyklen starter nu og kan stå i tomgang uden problemer. Dog kan jeg se at når fortandhjulet roterer, er der en lille smule sveg. Er det oftest bare fortandhjulet der er skævt eller kan det være hele stykket som går ind i motoren?
Kan mit koblingsstang være knækket inde i motoren eftersom den sidder løs og kan hives frem og tilbage, eller skal den bare hives ud og så smække den nye ind i hullet uden videre sammen med nogle simmeringe?
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 773
Men du har olie på motor nu?
maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
Ja motoren starter og holder olie nu. Bliver sq lidt spændende at se om den kommer til at køre
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 773
maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
Jeg var i dag forbi en mc biks i Aarhus, som havde en koblingspind liggende, dog ikke samme længde, men lidt længere, så skal have slebet den lidt ned med en sten og afrundet den.
Men morten, er du ret så sikker på at gearaksel ikke kan blive lidt skæv? Kan selvfølgelig være at det bare er fortandhjulet der snyder mig, da det har fået nogle tæsk af kæden, men nu ser vi..
Nogle råd til hvilket kædekit jeg skal købe?
maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
Kawasaki KZ/Z 440 1980 LTD - Tror det er en A1 men de skulle vist være det samme for hele serien..
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 145 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.004
http://www.kz400.com/WorkshopManFrameset-5.html
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 773
dec 2008
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 164
maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
Det lyder som en god idé Max, det vil jeg forsøge. Men jeg er lidt usikker på om der muligvis kan være noget galt inde i koblingen. Jeg har lige forsøgt at putte den nye koblingspind i, men den "plade" som pinden skal ramme, skal den ikk' skubbe pinden ud igen? for det er som om at der ingen reaktion er. Satte cyklen i første gear, og skubbede pinden ind, men den koblede ikke ud. fortandhjulet fortsatte bare med at rotere uden ændringer. Skal jeg ind til motoren?
Jeg forsøgte mig også med dit tip thomas. Det er dog ikke gearakslen men trækakslen der er lidt slør i, den hvor fortandhjulet sidder monteret.
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 773
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
Trykke pinden osv .. Tænk ikke over det ! ,, den virker når det kommer udveksling på via sneglen ..
Du siger slup i sekundær akslen ( trækakselen ) !?! .. definer slup ?? snakker vi 2-3 mm op og ned eller hvordan ?? .. Det er et stort leje sådan en aksel sidder i, som kan klare RIGTIG stor belastning. akselen er en hærdet aksel, hvor der ofte er større chance for at den knækker end bøjer ..
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
Prøv bare stille og roligt af grundigt rens hele området, og kik godt efter revner, voldsomt slup osv .. Er du i tvivl, er du venkommen til at tage billeder og stille spærgsmål, og sende den til mig, så vil jeg gerne prøve at hjælpe
maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
Morten, ved heller ikke lige hvordan man definerer slup men ca. 1-2 mm slør når fortandhjulet roterer. Kan selvfølgelig være øjet der snyder. Prøver at afmontere tandhjulene senere i dag, så burde jeg også bedre kunne se det. eller må jeg lige lave en bette video af det.
Men noget jeg undrer mig over er koblingskablet. Det bliver delt i 2 hvor den ene selvfølgelig går i forbindelse med koblingspinden, men den anden som sidder omkring fodhvileren aner jeg ikke lige hvad skal bruges til?
Kan kæden muligvis ha' slået nogle dele af som sad monteret der? Kan lige uploade nogle billeder når jeg når hjem.
maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
Derudover håber jeg lidt at der er nogen som kan hjælpe mig med mine 2 sidste spørgsmål;
Hvor meget slør er tilladt/forsvarligt at køre med, på akslen hvor fortandhjulet sidder? Aslen rykker sig max et par mm, men når fortandhjulet monteres og roterer bliver det selvfølgelig mere iøjnefaldende.
Som jeg tidligere har beskrevet, bliver koblingskablet delt via en fordeler. Det ene kabel fører til koblingen mens den anden ca. Sidder monteret foran venstre fodhvile. Nogen der har en anelse om hvad det er blevet brugt til. Jeg kan vel nemt bare skifte det ud med et singlekabel, eller afmontere det ved fordeleren uden probs, men nogen som ved hvad det er blevet brugt til?
Mvh Alexander
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
Den type kabler bruges mest på to-taktere, så det åbner for gas og oliesmøring samtidig.
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 773
Øgelse af omdrejninger skyldes at du strammer yderkablet mere end inderkablet når du bukker gaskablet. Derved trækker du inderkablet lidt, ligesom når du drejer håndtaget.
Du skal lave lidt mere frigang, enten er der justering ved gashåndtaget, eller er der ved karburatoren. Er der 2 gaskabler på den?
maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
Lige endnu et spørgsmål vdr. luftboks. Mellem karborator og luftfilter, sad der en boks placeret. Boksen har jeg nu fjernet og tænker på at sætte en k&n filter direkte på karboratoren. Boksen blev umiddelbart brugt til overløb fra batteri og motor. men sker der noget ved at fjerne den?
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
maj 2013
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 12
Det tyder på at det er selve akslen der er lidt skævt, for den sidder ikke løs, men roterer rundt i en cirkel af en art. Tænker mest på om jeg skal være urolig for, at det kan medføre at kæden vælger at hoppe af eller knække.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Jeg ville ikke køre med cyklen.
motorproblem - kæde hoppet af, medført defekt/beskadiget motor.