1.041 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Aerodynamisk motorcykel Aerodynamisk motorcykel

Hej.
Jeg går på DTU og er igang med et projekt, der går ud på at forbedre en motorcykels brændstofforbrug, udelukkende ved at gøre den mere aerodynamisk og geare den op. Dvs vi skal bygge kåber til motorcyklen, så den kommer til at se nogenlunde ud som denne el mc.

Kåberne er ikke det samme som de kåber man har på en racermotorcykel, disse er mere omfattende og vil bringe motorcyklens Cd værdi (drag coefficient) helt ned på omkring 0.4 inkl mand. Til sammenligning har en Hayabusa en Cd på 0.56 uden mand.

Målet er at lave både en front- og bagkåbe som er forholdsvis lette at tage af og på, så man kan bruge kåberne til motorvejskørsel og andet langdistance kørsel, og så tage dem af til fx bykørsel.

Det primære mål er som sagt at forbedre brændstoføkonomien, hvis alt går som planlagt vil vi opnå en halvering af forbruget og derved komme op på 50-60 km/l.
Derudover kommer andre positive ting som.
- Højere tophastighed
- Ingen vind på kroppen og hænder
- mindre regn på kroppen og hænder
- Udseende?

Men også negative ting som
- Mere sidevindsfølsom
- Udseende?

Mit spørgsmål til jer er om i nogensinde kunne finde på at køre på sådan en strømlinet motorcykel? Kom gerne med en kommentar om hvorfor eller hvorfor ikke? Og evt flere punkter der kan tilføjes de positive og negative aspekter ved en strømlinet motorcykel.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aerodynamisk motorcykel
  • #1   10. jun 2013 For at være ærlig, ser den jo ikke fandens tiltalende ud. Så jeg ville personligt ikke kunne finde på at kører på en cykel med en så overdrevet mængde af kåbe.

  • #2   10. jun 2013 Fedt projekt, hvordan laver i kåberne selv?

    Personligt er et sådan design ikke lige mig... BMW lavede selv en MC ved navn K1 tilbage i slut 80'erne som vidst er den mc med mindst luftmodstand, (0,38 cd)

    kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_K1

    og den kører altså ikke 50-60 km/l. Men hvilken vil i bruge til det?


    profilbillede
  • #3   10. jun 2013 Møh, det der skrammel ser ikke særlig fikst ud, og hvordan opfører den sig lige i sidevind? Det skulle være noget mere strømlinet og lækkert at se på før jeg ville gå med på vognen.

  • #4   10. jun 2013 grundet prisen på mc i dk er det legetøj for de fleste og ikke et (primært) transportmiddel.
    Derfor er der en del der er flintrende ligeglad med benzinøkonomi, og skal jeg være helt ærlig.. Du får ikke mange til at køre rundt på noget der ser sådan ud smiley


  • #5   10. jun 2013 Jeg nægter at tro at den topbox man kan smugle tamilske famillier i, gør skrumlet mere strømlinet end en alm kåbeknallert smiley

  • #6   10. jun 2013 Har du set mythbusters hvor de bygger en mere aerodynamisk skal til en mc?

    Den "myte" de tester er vist at mcer skulle være "grønnere" end biler.


  • #7   10. jun 2013 Der er så en del (her iblandt mig) der bruger MC som primære transport middel - jeg går så ikke super meget op i brændstoføkonomi, men jeg bliver da lidt trist når min RD ryger under 16 km/l.

    El-modellen der er... ikke synder lig køn - mås med mindre bagende og uden de lukkede hjulkasser ville designet være lidt mere tiltalede - men ja, hvor meget af idéen ryger så?

    Idéen om at man kan modulopbygge kåben i jeres projekt kan jeg tilgengæld godt lide; det ville nok være en ting der gjorde den tiltalende for mig: Igen hvis vi tager udgangspunkt i den røde el-cykel, så ville jeg nok køre mest uden den store bagende - både af hensyn til udseenet - men også for at undgå store udsving ved sidevind - montering af en topbox (eller simpelt hen lave en box der passer i designet?) kunne man stadig bibeholde lidt af det aerodynamiske vil jeg tro - men her er du nok mere eksperten, Oliver.


  • #8   10. jun 2013 Nej. Hvis den skal være så strømlinet, så kan den kun få en ubehagelig kørestilling.

    For mit vedkommende, så vil jeg sgu gerne mærke jeg kører mc og ikke i bil eller tog uden vind og vejr.


  • #10   10. jun 2013 der er en her som arbejder i det samme
    http://ecomodder.com/blog/diy-aero-fairings-honda-125cc-motorcycle-214-mpg/


  • #11   10. jun 2013 Jeg ville nok overveje det hvis man kunne få dem til at ligne Kaneda's motorcykel fra Anime-filmen Akira smiley Herunder en der er bygget ud fra designet. Ellers holder jeg mig langt væk fra noget som helst med kåber generelt smiley

    profilbillede
  • #12   10. jun 2013 Der var da nogle tjekker der byggede en lukket motorcykel, som enlig mindede mest om kabinen fra en svæveflyver med hjul på og motoren bag i. Dem syntes jeg enlig var rimmelig fede smiley
    Ellers tror jeg at det skal være noget helt nytænkende for at slå igennem, hvis man skal have et markedsmæssigt aspekt i det, for den der el-motorcykel kommer han squ ikke til at sælge mange af...


  • #13   10. jun 2013 http://www.youtube.com/watch?v=VraPbE1jkVg

  • #14   10. jun 2013 Den røde Flex linker til er sgu rimelig fed, men der ser ikke ud til at være meget frihøjde til sving på den.

  • #15   10. jun 2013 Tommy: Den er nemlig rigtig fed ja smiley Den er jo originalt designet til en tegnefilm, så det er nok begrænset hvor meget de har taget højde for funktionaliteten. Når det er sagt, så kunne det nok lade sig gøre at lege lidt med designet så det kunne virke smiley

  • #16   10. jun 2013 Jeg ville aldrig blive set offentligt på det misfoster af en elcykel.
    En stor del af at køre motorcykel er jo som bekendt følelsen af friheden og vinden. En anden stor del er stilen, altså at det ser godt ud at ankomme på motorcyklen, frarøver du motorcyklen det, er den jo sådan set bare en temmeligt hurtig Fiat Punto.

    Jeg kører på min motorcykel de dage hvor vejret tillader det, så den er skam ikke kun til sjov, men jeg vil hellere blive pisket med hagl og lårtykke stråler af regn, end at opgive det man får ud af at køre åben motorcykel. Jeg er nu også fint tilfreds med de 20km/l jeg får ud at den, selvom jeg kan køre lige så langt i bilen.

    Nu er aerodynamik jo en sjov størrelse og det er nok svært at lave noget som er åbent, pænt og aerodynamisk. Kunne man ikke lave andre tiltag end en kæmpestor skal? Bilproducenterne har jo haft stor succes med brug af luftporte, spoilere og splittere, der begrænser de hvirvelvinde, der for alvor er skyld i 'aerodynamisk drag'.


  • #17   10. jun 2013 Hvordan forventer i at få brændstoføkonomien op på det dobbelte, kun ved at ændre aerodynamikken?

    Det kan vel ikke være nok, når man tager effekttab, friktion og roterende masse med i ligningen.

    Hvilken motorcykel bruger i til forsøget?

    Jeg synes det er et spændende projekt og i må meget gerne lægge nogle billeder op, når i kommer så langt.


  • #18   10. jun 2013 http://www.youtube.com/watch?v=0pLSy0giS3Y


  • #19   10. jun 2013 John: Grund ideen med den der er den samme - men designet ligner langt fra og dækker slet ikke føren ligesom den originale gør smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.713
    #20   10. jun 2013 Jeg forudser en kedelig grim MC, som er malplaceret til markedet i f.eks DK.

    Ikke for at virke som en negativ gammel mand, men der er 2 ting som gør at der ringer alarmklokker i mit hoved når jeg læser oplægget.

    1. "Halveret forbrug" - det lugter af lav ydelse og køreegenskaber til den flade side. Man er tvunget til at have høj effektivitet på hele MC'en for at få det lave forbrug, så al funfactoren bliver skubbet til side til fordel for effektiviteten.

    2. "Front- og bagkåbe som er forholdsvis lette at tage af og på" - jeg gider personligt ikke tage noget af eller sætte noget på til mine forskellige kørselsbehov. Jeg har, men mange har ikke hverken plads eller mulighed for at skrue på deres bopæl, eller for den sags skyld et sted at opbevare kåbedele når de ikke sidder på MC'en.

    Husk på at folk betaler 3 gange for deres MC i det her land, så de vælger oftest en maskine som er sjov frem for en der er økonomisk.
    Vil man have økonomi og tælle kroner og øre på fingerspidserne, så vælger man en lille skotøjsæske med 4 hjul, som de kan sidde komfortabelt i, og som ikke kræver en masse besvær med tøj osv.

    Projektet med at bygge en økonomi MC er i sig selv spændende nok, men så skal man sætte målet meget højere end 60km/l. smiley


  • #21   10. jun 2013 eller denne
    http://www.youtube.com/watch?v=Rkd1iBSKQQk


  • #22   10. jun 2013 Du skal til en RSV Mille efter i kåben... Det er stadig den eneste serieprodukseret mc der "kun" kræver 48 Hk for at køre 200 Km/T. Så et eller andet har de, lavet rigtig på den.

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #23   11. jun 2013 Den her, den er smart
    http://youtu.be/jICGl9jmulc


  • #24   11. jun 2013 ''...om i nogensinde kunne finde på at køre på sådan en strømlinet motorcykel?''

    Ja der er jo også folk som kan finde på at købe en Goldwing, så hvorfor ikke.


Kommentér på:
Aerodynamisk motorcykel

Annonce