Aerodynamisk motorcykel Aerodynamisk motorcykel
Hej.
Jeg går på DTU og er igang med et projekt, der går ud på at forbedre en motorcykels brændstofforbrug, udelukkende ved at gøre den mere aerodynamisk og geare den op. Dvs vi skal bygge kåber til motorcyklen, så den kommer til at se nogenlunde ud som denne el mc.
Kåberne er ikke det samme som de kåber man har på en racermotorcykel, disse er mere omfattende og vil bringe motorcyklens Cd værdi (drag coefficient) helt ned på omkring 0.4 inkl mand. Til sammenligning har en Hayabusa en Cd på 0.56 uden mand.
Målet er at lave både en front- og bagkåbe som er forholdsvis lette at tage af og på, så man kan bruge kåberne til motorvejskørsel og andet langdistance kørsel, og så tage dem af til fx bykørsel.
Det primære mål er som sagt at forbedre brændstoføkonomien, hvis alt går som planlagt vil vi opnå en halvering af forbruget og derved komme op på 50-60 km/l.
Derudover kommer andre positive ting som.
- Højere tophastighed
- Ingen vind på kroppen og hænder
- mindre regn på kroppen og hænder
- Udseende?
Men også negative ting som
- Mere sidevindsfølsom
- Udseende?
Mit spørgsmål til jer er om i nogensinde kunne finde på at køre på sådan en strømlinet motorcykel? Kom gerne med en kommentar om hvorfor eller hvorfor ikke? Og evt flere punkter der kan tilføjes de positive og negative aspekter ved en strømlinet motorcykel.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
Personligt er et sådan design ikke lige mig... BMW lavede selv en MC ved navn K1 tilbage i slut 80'erne som vidst er den mc med mindst luftmodstand, (0,38 cd)
kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_K1
og den kører altså ikke 50-60 km/l. Men hvilken vil i bruge til det?
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.936
Derfor er der en del der er flintrende ligeglad med benzinøkonomi, og skal jeg være helt ærlig.. Du får ikke mange til at køre rundt på noget der ser sådan ud
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.022
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.032
Den "myte" de tester er vist at mcer skulle være "grønnere" end biler.
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
El-modellen der er... ikke synder lig køn - mås med mindre bagende og uden de lukkede hjulkasser ville designet være lidt mere tiltalede - men ja, hvor meget af idéen ryger så?
Idéen om at man kan modulopbygge kåben i jeres projekt kan jeg tilgengæld godt lide; det ville nok være en ting der gjorde den tiltalende for mig: Igen hvis vi tager udgangspunkt i den røde el-cykel, så ville jeg nok køre mest uden den store bagende - både af hensyn til udseenet - men også for at undgå store udsving ved sidevind - montering af en topbox (eller simpelt hen lave en box der passer i designet?) kunne man stadig bibeholde lidt af det aerodynamiske vil jeg tro - men her er du nok mere eksperten, Oliver.
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.871
For mit vedkommende, så vil jeg sgu gerne mærke jeg kører mc og ikke i bil eller tog uden vind og vejr.
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 17 Svar: 411
http://ecomodder.com/blog/diy-aero-fairings-honda-125cc-motorcycle-214-mpg/
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.076
Ellers tror jeg at det skal være noget helt nytænkende for at slå igennem, hvis man skal have et markedsmæssigt aspekt i det, for den der el-motorcykel kommer han squ ikke til at sælge mange af...
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.076
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
apr 2012
jun 2012
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 162
En stor del af at køre motorcykel er jo som bekendt følelsen af friheden og vinden. En anden stor del er stilen, altså at det ser godt ud at ankomme på motorcyklen, frarøver du motorcyklen det, er den jo sådan set bare en temmeligt hurtig Fiat Punto.
Jeg kører på min motorcykel de dage hvor vejret tillader det, så den er skam ikke kun til sjov, men jeg vil hellere blive pisket med hagl og lårtykke stråler af regn, end at opgive det man får ud af at køre åben motorcykel. Jeg er nu også fint tilfreds med de 20km/l jeg får ud at den, selvom jeg kan køre lige så langt i bilen.
Nu er aerodynamik jo en sjov størrelse og det er nok svært at lave noget som er åbent, pænt og aerodynamisk. Kunne man ikke lave andre tiltag end en kæmpestor skal? Bilproducenterne har jo haft stor succes med brug af luftporte, spoilere og splittere, der begrænser de hvirvelvinde, der for alvor er skyld i 'aerodynamisk drag'.
jun 2012
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 162
Det kan vel ikke være nok, når man tager effekttab, friktion og roterende masse med i ligningen.
Hvilken motorcykel bruger i til forsøget?
Jeg synes det er et spændende projekt og i må meget gerne lægge nogle billeder op, når i kommer så langt.
aug 2007
apr 2012
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.713
Ikke for at virke som en negativ gammel mand, men der er 2 ting som gør at der ringer alarmklokker i mit hoved når jeg læser oplægget.
1. "Halveret forbrug" - det lugter af lav ydelse og køreegenskaber til den flade side. Man er tvunget til at have høj effektivitet på hele MC'en for at få det lave forbrug, så al funfactoren bliver skubbet til side til fordel for effektiviteten.
2. "Front- og bagkåbe som er forholdsvis lette at tage af og på" - jeg gider personligt ikke tage noget af eller sætte noget på til mine forskellige kørselsbehov. Jeg har, men mange har ikke hverken plads eller mulighed for at skrue på deres bopæl, eller for den sags skyld et sted at opbevare kåbedele når de ikke sidder på MC'en.
Husk på at folk betaler 3 gange for deres MC i det her land, så de vælger oftest en maskine som er sjov frem for en der er økonomisk.
Vil man have økonomi og tælle kroner og øre på fingerspidserne, så vælger man en lille skotøjsæske med 4 hjul, som de kan sidde komfortabelt i, og som ikke kræver en masse besvær med tøj osv.
Projektet med at bygge en økonomi MC er i sig selv spændende nok, men så skal man sætte målet meget højere end 60km/l.
aug 2007
http://www.youtube.com/watch?v=Rkd1iBSKQQk
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
http://youtu.be/jICGl9jmulc
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Ja der er jo også folk som kan finde på at købe en Goldwing, så hvorfor ikke.
Aerodynamisk motorcykel