1.202 visninger
|
Oprettet:
Rystelser på GS 500 {{forumTopicSubject}}
Hej
Min Suzuki gs500 2005 er begyndt at ryste og vibrere i forhjulet efter 140 km/t.
Den ryster så ens hænder begynder at "sove" og er i det hele taget ikke rar at køre efter 140 km/t.
Sådan var den ikke for en måned siden..
Nogen der har et bud på hvad jeg skal gøre?
maj 2005
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 171
maj 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 107
Afbalancering skal jeg til doktoren med ik ?
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 73 Svar: 1.152
Det kan også være fra motoren, men så vil rystelserne næsten altid være ved et bestemt antal omdrejninger.
Og som Mick siger kan det være afbalanceringen.
maj 2005
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 171
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 32 Svar: 314
Men ved ikke om det er manglende afbalancering el.lign? Troede egentlig bare det pga. cyklen (manglende kåbe, oprejst kørestilling m.m.). En styredæmper kunne være en mulighed (lyder bare mærkeligt til en GS500 efter min mening). Har været ude på en R1'er (med styredæmper) og det var jo bare en ren fornøjelse i fart - noget over 150 km/t! Hehe
maj 2005
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 171
maj 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 107
Hvad er en styredæmper?
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 32 Svar: 314
Og jeg citerer: "Men ved ikke om det er manglende afbalancering el.lign? Troede egentlig bare det pga. cyklen (manglende kåbe, oprejst kørestilling m.m.). "
maj 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 107
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 32 Svar: 314
Eftersom du selv siger det, og deler din "erfaring" om det KUN kan være styretøjet, hvilket det også er højst sandsynligt - hvorfor kan jeg så se på din profil at du spørger om hvordan en styredæmper fungere? Er det ikke lidt at skyde sig selv i foden, nu hvor du ikke ved 100% hvad du snakker om?
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
MICK:
er dette skrevet rigtig nok til at jeg må skrive det...??
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
maj 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 107
maj 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 107
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
maj 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 107
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 10
Qute
Hvis vi taler om de to ender af styret og ikke enden af min forgaffel så mangler jeg en styrende som er faldet af for en uges tid siden
maj 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 107
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 73 Svar: 1.152
maj 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 107
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
Er dette tilfældet, så er det som tidligere nævnt, nogle tungere styrvægte/ender der skal til.
Hvis dit problem er woblen (at styret slår fra side til side) som nogle har været inde på her, så kan det skyldes helt andre ting.
Det er så her Mick C kommer til kort....
Woblen kan skyldes et dæk der ikke er afbalanceret korrekt, skævt/ slidt dæk, slidt affjedring, defekt kronrørsleje eller slidt svingaffelleje.
Og for virkelig at vise Mick C har dummet sig....
Opbygningen kan i den grad have stor indflydelse på om en MC har tildens til at woble og lave tankslappers. Mange moderne sportcykler ville gøre det hvis ikke de havde en styrdæmper monteret. Den stejle forgaffel giver hurtig styring med stabilitet på bekostning.
En uorginal styrkåbe kan også påvirke MC-en så den wobler. Det skyldes VINDMODSTANDEN som bliver større pga. kåben.
Så Mick C, hvem er det der ikke skal udtale sig? Kan ikke helt huske hvad du skrev....
/
Jesper
Rystelser på GS 500