Sænkning af forgaffel på ældre "krikke" CB500 fra 78' Sænkning af forgaffel på ældre "krikke" CB500 fra 78'
Hey drenge.. jeg skal bruge jeres hjælp.
Jeg er i fuld gang med et Cafe Racer-projekt (Honda Cb500 fra 78') og påtænker at sænke forgaflen, da bagenden også er røget længere mod jorden.
Jeg ved, at der findes 2 muligheder:
1, At trække "benene" op igennem broerne, hvorpå de stikker nogle centimeter op over.
2, Forkorte begge fjedre inde i benene, således den "synker" yderligere foran.
Jeg hælder mest mod løsning 2 - da jeg synes dette er pænest. Men jeg har ikke rigtig stødt på nogle indlæg hvor folk beskriver processen m.m.?
Er der nogen af jer herinde der har erfaring med dette? Eller fænomenet "prograssive fjedre" hvor man ligger en mindre fjeder oven i?
Hvis I bemærker det vedhæftede billede - så er afslutningen på fjederen 'flad' og derved en bedre kontaktflade øverst. Begynder jeg her at skære i denne - så tænker jeg at fjederen ikke får samme afslutningen, og derved kommer til at ligge "forkert" inde i benene.
Kom gerne med jeres input.
Ps: Jeg ved godt at affjedringen bliver mere hård og kontant, og det er fint nok. Men planen er at det skal laves i weekenden uanset. Så kom med guldkornene..
//Sabel
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Du får en forgaffel med kortere vanding.
Du skal have lavet en bøsning som skal lægges i bunden af gaffelrøret, så dæmperen bliver trukket tilsvarende op i røret.
mar 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 6 Svar: 21
mar 2013
Jeg tænkte at operationen var lige til. Skære 5-6cm af begge fjedre, og ned med dem igen, og skrue boltene på øverst. Men det kan man ikke bare, eller?
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Løsning nr. 1 vil helt klart se fedest ud - læs, se RÅ ud.
jun 2006
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 325
mar 2013
Men sagen er, at jeg har fået lavet en helt speciel overbro/tripleTree, og her var planen i første omgang ikke at trække benene op igennem. Så jeg ledte mest efter nogle gutter herinde der selv har kortet fjedrene på deres "krikker"
Hvis alt glipper og mulighed nr. 2 er umulig. Så hiver jeg dem selvfølgelig bare op igennem.
Men vi lader den stå lidt endnu, indtil gutten der selv har prøvet - henvender sig
dec 2003
Sat simpelt, hvis du har tiden til at få alt det sat op, så er det ikke sikkert du får en ordentlig sjov tur i år....... og nu hvor du vil have den til at ligne en cafe racer kan du lige så godt gøre det på den sikre måde og samtidig den måde man gjorde dengang
mar 2013
Men jeg overvejer at sænke forgaflen ca. 6 cm på den ene eller anden måde. Så krydser jeg fingre for at vi ikke skal ud i noget: wobling, sved-perler og høj puls
dec 2003
mar 2013
Måske skulle man alligevel skulle købe sig den jakke og bukser
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.485
1. Hvis man afkorter en fjeder BLIVER den hårdere ! .. Def, En linær fjeder har samme stigning på viklinger hele vejen ned. Man kan forstå den på denne måde. Det er lige som et signal fra den ene ende at fjederen til den anden, ; flere viklinger blødere fjeder, mindre = hårdere .
Så hvis du skærer af, bliver den lidt hårdere. Hvis det er en progressiv fjeder ( som har mange viklingere i den ene ende, så er det nok i den ende du skal skære. Det er bedst IKKE at skære, men af finde en fjeder der er det kortere du vil have .. du siger 60 mm .. det er MEGET at tage væk fra gaffelens vandring. GOD bliver den ikke at køre på over 60 kmt.
Du kan gå ind på Race-tech.com, find spring -calculator, og se hvor mange kg dine fjedre skal være standard. Så kan du finde nogle fjedre fra en anden cykel som er kortere ( jeg ville nok ikke gå meget over 40 mm lavere .. .
Wobling .. Mere korrekt Head-shake. Det kommer af en for blød forgaffel, sætter du en styr dæmper på, kan du muligvis tvinge det væk, men du har stadig en skod gaffel.
Jesper P har ret .. NÅr nu vi ved at du har besluttet dig for at finde vinkelsliberen frem i weekenden , så BØR du tage og lægge tilsvarende rør/bøsninger under inderrøret ( over tilbageslags fjederen ) eller går det helt gal, og cyklen bliver fer farlig at køre på..
Hvis jeg var dig vill jeg så : hakke 40mm af fjederene. 2 lave 2 bøsninger på 40mm og hæfte den fast på røret over den lille tilbageslags fjeder. 3. prøve mig frem med olie højde og se hvor meget maximalt jeg kunne køre med før det bliver SÅ meget af gaffelen ikke kunne bevæge sig.. Det er altid et meget fint punkt, fra hvor den "pludseliig ikke kan mere, da så den afstand mellen toppen af olien og toppen af gaffelen ikke har nok space til at presse luften sammen ..
Det er kaldet ; Air Spring, Luft har bare en noget anderledes progressiv stigning, end vandringen på gaffelen, så det er derfor at det er en så skarp ændring mellem nu er der "ALT" for meget olie og nu er der ikke ..
Det er det problem flok prøver at løse når de sætter progressive fjedere i deres gaffel. Bedste løsning er linære fjedre, og så løre Air-spring på en anden måde,
Olie. SAE 20 .. noget tykt pis i til den gaffel .. Ellers gå ud og køb noget hydraulik olie til et traktor eller noget, det vil virke fint, og er ret god olie .
Bedste løsning ; find nogle inderben i samme diameter som er kortere, og fjedre dertil, knald lortet på og kør
mar 2013
Jeg vil lege lidt med tanken frem til weekenden, og finde ud af hvad jeg gør
.
jun 2006
Følger: 80 Følgere: 12 MC-er: 7 Annoncer: 5 Emner: 30 Svar: 98
aug 2011
@ Sabel .. hvis du ikke har de inderrør i toppen kan du let fixe det , og fjederene i en gammel CB´er er alligevel så slatne at det ikke skader dig at afkorte dem lidt, bare du husker at ændre tilsvarende på stammen i bunden ..
Jeg har lige lavet en "ny" gaffel til min bamle bol dor. : CBR 1000 gaffel, men den var for høj . satte GSX 600 gaffel rør i, med justerbar indmad, ændrede bunden ( oil-lock ), så den ikke "falder igennem" når der er hastighed på affjedringen uden bremse .. OG jeg tog tilsvarende af top-rørende .. På den måde fik jeg en lavere gaffel, som virker bedre, med samme vandring .. det tog ikke lang til
mar 2013
Jeg har dog ikke de små rør i gaffelbenene. Kun mine "slatne" fjedre
Morten: nu har jeg ikke afkortet en forgaffel før. Men regner med at skære af fjederne i toppen i weekenden, og skære noget af toppen af benene og dreje nyt gevind foroven til "propperne". Hvad mener du med at ændre tilsvarende på stammen i bunden?
//Sabel
aug 2011
Du har en stamme/rør i bunden af din gaffel, som sidder inde i yderrøret. man kan tage det ud ved at løsne er 8mm unbraco i bunden af gaffelen ..
Når du har teget den ud, finder du en lille tilbageslags fjeder. Dér hvor fjederen normalt lægger sig op imod ( så yderrørene ikke kan komme længere, kan du så placere en indsats, i den højde som du vil sænke affjedringen .. MEN, selvfølgelig mister du tilsvarende vandring af din dæmper ..
Hvis du faktisk HAR mulighed for få drejet/skåret af toppen af dit yderrør, og få slået et nyt gevind er det jo super,, så er det jo ikke sikker at du behøver at røre ved inderbenet overhovedet ..
MEN .. HUSK EN ting før du begynder at skære, dreje i noget som helst. ; tag din fjeder ud af et ben, sæt så benet tilbage i broen. Skub crom benet F-eks 50 mm op i broen, så det stikker op i toppen. spaæd det, og prøv så at se og forgaffelen ville knalde op i underbroen hvis affjederingen gik i bund .. Det gider du ikke at ha´, så er man lidt ude i problemer . ..Så i sidste ende skal du nok ikke sænke din MC mere der er plads til vandring ..
Derfor kan du maske nok komme ud i at det bliver nødvendigt at tage F- eks 50, af crom rør, 40 af fjederen, og læggen en 20mm indsats ved tilbageslags fjederen .. Kan du se regne stykket ?? ..
SÅ har du sænket gaflen 50 mm, lavet 10mm yderligere fjederforspændning end standard og fjernet 20 mm vandring ( som er okay uden at det går ud over køre egenskaberne .. )
NÅr du så har sat det hele på , så kan du henvende dig igen, så skal jeg vise dig hvordan du kan lave en "sub-tank" i toppen af din gaffel, som giver en progressiv stigning på "Air-spring" .. Sagt på dansk ; du kan lave et lille system som gør at du kan køre med højere olie højde end normalt, og som gør gaffelen mere progresiv. Følsom ved lav dæmper hastighed, og stadig hård nok ved høj hastighed .. Så har du fået en progresiv forgaffel, med linære fjedre, og det er meget bedre ...
aug 2011
mar 2013
Jeg kan godt se at jeg er nød til at gå langsomt fremt og vurdere løbende - inden jeg bare skærer i hele pisset
Jeg skal helst ikke ud i, at det bliver en hurtig løsning - derfor er der super at du lige nævner de forskellige muligheder
Inden jeg går i gang tager jeg begge fjedre ud, og skubber benene 50mm op igennem broerne og ser om den den slår op i broen eller om der er en mindre friværdi endnu?
Efterfølgende er planen: At jeg vil skære 40mm af mine fjedre på lørdag, således at toppen bliver så vinkelret som overhovedet muligt foroven. Herefter skærer jeg 50mm af begge krom-rør, er det korrekt forstået af mig?
En helt anden ting: hvad er din holdning/mening omkring at bare skubbe begge krom-rør op igennem broerne i den højde jeg vil have (uden at forkorte fjedrene) og så bare spænde dem ind igen. Er det ikke det nemmeste - synes dog ikke at det er det pæneste. Men det er meget godt at have mulighederne åbne..
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
mar 2013
1, Hvornår har jeg indikeret at jeg bygger min kværn efter andres smag?
2, jeg søger information og brugbar viden omkring sænkning af min MC (da jeg ikke har kastet mig ud i dette tidligere). Jeg skal ikke ud i at lave eller forsøge en halvhjertet løsning og "prøve" mig frem. Så kan det ende med at jeg starter ud helt forkert.
Morten foroven har været så venlig at bidrage med brugbar viden - da han har prøvet dette scenarie før (er det ikke dét vi bruger dette forum til - at HJÆLPE hinanden!)
Jeg synes din kommentar er helt ved siden af!
Til din Info har jeg bygget adskillige custom bikes, biler, crosser osv. Jeg har dog aldrig pillet ved affjedringen foran = derfor dette forum indlæg.
God weekend..
aug 2011
Jeg spørger sgu da også om alt muligt mærkelig herinde og andre steder om ting jeg ikke er 100% vidende i ..
Affjedring ved jeg så noget om da jeg har levet af det, og har taget adskillige uddanelser i det..
Der er nok nogen som ville mene at der er ALT for lang tid jeg brugte på forgaffelen på min bol dor, og hvorfor jeg ikke bare smed en USD gaffel på .. Gu´vil jeg røv ha´en USD gaffel på .. Og nu hvor jeg VEd noget om det, foregår der INTEN inde i en USD som gør at affjedringen virker bedre, end den jeg har lavet ..
Det er da top sjovt at få lavet noget lige som man vil ha det
mar 2013
Jeg må springe ud i projektet på lørdag. Så du i øvrigt min sidste besked til dig foroven?
God weekend
aug 2011
nov 2012
Følger: 1 Svar: 1
jeg har fundet en sænkningsguide på youtube til en Suzuki cs-1
http://www.youtube.com/watch?v=klaPwtm2AX0
umiddelbart tænker jeg, at dette er måden at gøre det på, dog er i tvivl om det er det samme på cb 500, så jeg har også fundet en guide til hvordan man skifter pakdåse på en cb 500, bare for at se om forgaflerne ser identiske ud indvendigt.
https://www.youtube.com/watch?v=pV5ZkIBtrns
umiddelbart ser det ud til at være nogenlunde ens indvendigt på de to cykler, så jeg tænker på at få lavet nogle spacere, eller bøsninger som de vidst også er blevet kaldt her på tråden, og så gøre som i Suzuki videoen..
hva tænker i? og fik du det til at virke Sabel
aug 2011
mar 2013
Jeg venter bare på at få drejet nyt gewind, da det er min kammerat der har værktøjet til dette. I mellemtiden har jeg trukket benene med op igennem broerne. Det fungerer fint. Men vil nu gerne have "cuttet topperne af"
Sænkning af forgaffel på ældre "krikke" CB500 fra 78'