{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
880 visninger | Oprettet:

Affjedringskursus?? Anyone? {{forumTopicSubject}}

Heysa...

Søgte lidt i forum og fandt ud af at der tidligere havde været noget kursus ved Næstved om affjedring..

Nogen der ved om der er nogen der afholder noget at det samme på Sjælland?

Altså noget basic affjedring om hvordan skidtet virker, og om hvordan man sætter sin mc op til en selv?
Langt de fleste (også undertegnede) ligger jo bare og fræser rundt med fabriksindstilling eller tidligere ejers indstilling af affjedring, og der burde squ da være en del køreglæde at hente der smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Affjedringskursus?? Anyone?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #2   23. feb 2013 Det er ikke så svært som folk gør det til.

    Først skal man sætte statisk hæng (static sag) for at finde ud af om fjedrene er korrekte til din vægt.

    Når det er gjort, sætter man dæmperindstillingerne til standard, printer det her skema ud: (link fjernet)

    og finder et stykke vej med et par sving på, som man kan træne med og justere efter.

    Kør et par gange frem og tilbage gennem vejstykket så du kan mærke hvad cyklen gør.

    Gør den som den skal, så kør videre - gør den noget du er utilfreds med, så justerer du EN ting og kører en tur igen - justerer - kører tur osv osv til du er tilfreds.

    Og værsago - så er den ged barberet.


  • #3   23. feb 2013 FDM afholder et setup kursus på Sjællandsringe, som jeg også er tilmeldt. Det er godt nok udsolgt, men der er muligvis en venteliste:
    http://www.fdm.dk/fdm-koereteknik/setup-kursus-motorcykler


  • #4   23. feb 2013 det er sgu god info....
    bare der lå noget der ligener her på sjælland , det kunne være super..

    mvh


  • #5   23. feb 2013 Som Sajmon siger, så er det ikke raket videnskab, men det gør en kæmpe forskel på om man har sat sin cykel op eller ej.

  • #6   23. feb 2013 hmmm..

    jeg har sgu ikke rigtig mod på at pille ved det....
    men det er måske fordi jeg ikke har sat mig ind i det... smiley

    jeg kikker på det skema Sajmon har lagt ind her....måske det kan give mig mod på at prøve.. smiley

    mvh


  • #7   23. feb 2013 http://www.youtube.com/watch?v=mK3flKxf41U

    Manden er en guru inden for opsætning af motorcykler :-D..


  • #8   23. feb 2013 Har luret lidt på det SAG der.. Lidt video på youtube..
    Syntes ikke helt der er enighed om hvor langt det skal være på en gadecykel med sportslige træk.. For er det lige fra 25-45mm og bag lidt det samme... Syntes bare det er et stort spring..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #9   23. feb 2013 Et par gode råd:

    Tag en beslutning og hold dig til den når du grundjusterer - og fejlsøg så ud fra den. Den ALLER vigtigste ting ved det, er at forende og bagende skal bevæge sig frit, og arbejde ens!

    Isoler' dine fejlmuligheder ved KUN at skrue på EN ting ad gangen.

    Er man en tung fyr som bruger bremserne hårdt, så skal man have en smule ekstra sag bagpå end hvis man er mere til flydende kørestil - så kan man holde sig til den lave ende af spektret.

    99% af det du kommer til at lave med justering af affjedring, er fejlretning og at bruge tiden på at finde det rette kompromis som DU føler dig komfortabel med.

    Der findes ikke EN endegyldig justering som passer til alle vejforhold og kørestilarter, så det er om at finde din egen.

    Det er en af grundene til jeg ikke tillægger affjedringskurser den store værdi, når det kommer til fintrimning.
    Spørger du en ekspert om råd, så går han ud fra skemaet jeg linkede til højere oppe - sådan i grove træk.

    Min baneracer er der f.eks mange som synes er mega nervøs at køre på, men til min kørestil, min vægt og mit temperament, passer den 100% perfekt.


  • #10   23. feb 2013 Prøv at se under tuning her i forumet, der står noget under et emne som hedder vinterprojekt. Det kan måske bruges.

  • #11   24. feb 2013 Altså jeg har hævet min bagende til max, det ku da være jeg sku justere lidt når jeg kommer udd at køre, nu ser jeg lige hvordan den kører først selvfølgelig. smiley
    Men det er da helt sikkert noget der bare skal være være lækkert smiley


  • #12   24. feb 2013 Det er ikke så svært som folk gør det til.

    Først skal man sætte statisk hæng (static sag) for at finde ud af om fjedrene er korrekte til din vægt.

    Sajmon..
    Er der så en tabel eller rettesnor så man ved hvornår fjedrene/satic sag, er korrekt til ens vægt?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #13   24. feb 2013 Det står i cyklens manual.

Kommentér på:
Affjedringskursus?? Anyone?

Annonce