HISS Motor fejl på fireblade 954 {{forumTopicSubject}}
Hej igen der ude, håber der måske kunne sidde en der ude der måske kunne havde haft samme problem som mig..
Købte en Honda 954Fireblade af en privat, hvorefter jeg kommer hjem og opdager den har det her problem. : http://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse_mc/10117-hjaelp_hiss_cbr_954_
Prøvede Cyklen før køb, men meget kort da det regnede og var sen aften. og vi prøvede os at gi den gas da den havde stået og varmet op. Men viser sig fejlen først kommer frem vis man har kørt lidt.
Træls!
Har den ved mekaniker, har fået omkodet nøglen og problemet stoppede siger han. og gjorde det os men han havde ikke kørt på den. køre hjem og i nysgerrighed prøver jeg lige at gi den gas igen når jeg kommer hjem og problemet er der stadig..
Problem: Motoren rammer 8000omdr. og HISS lampen lyser, og vis man slipper gassen helt går cyklen ud. den tager tændingen ca 1-2sek. Hverken mekanikeren eller Honda har hørt om fejlen før og vi står på bar bund.. og det er præcis samme omdr. den sætter ud hver gang.
Der er ingen fejl ved kørsel, KUN i frigear eller ved koblingen inde. og fejlen står os i display som (FI) men ikke varig . så fejlkode maskinen siger ingen fejl..
Håber en kan hjælpe ved at havde hørt om den her fejl.
Hilsen den MEGET ulykkelige.
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 150
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Det er ikke en fejl, der er beskrevet i nogen HISS-dokumentation, jeg nogensinde har set.
Det bedste bud er desværre nok en komponentfejl i ECM/ECU'en. Derfor ville det jo være super, hvis en venlig 954-ejer ville låne dig sin til test (opfordring :-)), før du køber dig fattig i dele, måske du kunne tilbyde et mindre beløb, evt. oprette en markedsannonce.
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 150
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Vil det sige du har testet alle stik ?
Sidder lige og tænker på dit vælterelæ prøv lige at isolere det fra sit ophæng og hold det med pilen opad, når du tester , Michael ved sikkert hvor det sidder, hvis der er en fejl i det kunne det måske lave noget kludder i det , imens jeg tror at det med koblingen bare er en følgevirkning rystelser osv, ja det kunne selfølgelig også være lige fra dødsmandsknap til gearposionsvælgeren
Jeg har en lille ide om at når din lampe tænder så er det fordi, du får en afbrydelse og så tager det ca 1-2 sek før startspære og andet elektronik er klar igen , og i den tid når den at gå ud
Test også lige alle slanger på map senssorer om de sidder fast og ingen revner har
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Væltesensoren (i Honda-sprog Bank Angle Sensor) er nem at teste, for den kan man bare bypass'e med en lus i stikket.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Vil starte med at luse den væltesensor og se
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 150
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Problemet er lidt, at der desværre er flere muligheder, afhængig af om og hvad du allerede har testet i forbindelse med, at du lagde videoen ud. Hvis man accepterer den fremførte teori, kan man kort opsummere det til 2 hovedmuligheder - Enten er det en ekstern (uden for ECM'en) enhed, der sender fejlinput til ECM'en, når motoren rammer resonansfrekvensen, og her er der så desværre flere enheder, der har mulighed for det, eller også er det en intern fejl i selve ECM'en, der lukker ned.
Den eksterne fejl kræver, at man systematisk identificerer, hvilke enheder der er tale om, samt tester disse (der er nævnt nogle muligheder i det ovenstående). Ulempen er, at det kan være/kan blive tidskrævende (= dyrt hvis du skal ha' en mekaniker til det), fordelen er, at du burde kunne teste i hvert noget af det selv uden at skulle skaffe nye dele - her er et link til service-manualen, hvis du har mod på det - http://downloads.hondatech.info/Moto/CBR/CBR954RR%2802%29.pdf
Den interne fejl kræver "blot", at du låner en anden ECM+nøgle, og det er reelt det der er udfordringen, når det først er gjort, kan man meget hurtigt afgøre om det er ECM'en eller ej.
Al fejlretning starter med, at man tager det billigste/mest sandsynlige/nemmeste først, og det kan variere individuelt afhængig af hvilke muligheder den enkelte har. I sidste ende må man jo også gøre op med sig selv, om det er besværet værd i forhold til udbyttet :-).
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
HISS står for Honda Integrateted Security System og omfatter hele startspærresystemet.
Det her lyder som om hele lortet skal skiftes. Hvor gammel er knallerten - det kunne være en sag for importøren og hans leverandør(Honda).
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
For at forstå det, biver man nok nødt til at forstå, hvordan HISS-systemet virker (jeg har tidligere et par gange skrevet en sådan beskrivelse af systemet). Som problemet er beskrevet her 2. gang er det faktisk langt fra sikkert, at der er noget galt med selve HISS-delen, det er muligvis bare et symptom på, at systemet om man vil genstarter efter en tændingsafbrydelse. Ligger fejlen eksternt, kan den principielt lokaliseres og fjernes (Og udskiftning af HISS-systemet vil da ingen effekt ha'), ligger den internt i ECM'en vil det for stort set alle være uden for rækkevidde at reparere den, og man må købe et ny/brugt HISS-system (låse-nøgler-ECM) som også beskrevet, sådan noget er for dyrt til at man bare gør det uden at være sikker, hvilket man kan blive ved at låne en ECM og tilhørende chip til at afkræfte/bekræfte.
En 954'er er desværre så gammel (9-10 år), at importøren næppe kan påregnes at afhjælpe.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg vil slet ikke afvise, at du har ret. Jeg har selv en ikke ringe portion teknisk forståelse, men det her ville jeg nok selv vælge at gøre en anden ansvarlig for - også selv om det kom til at koste mig nogen bananer
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Ja som tidligere skrevet, så kan det også blive omfattende fejlretning, hvor nogle står af, fordi de ikke forstår, hvordan tingene virker. Men nogle af tingene er så simple, at dem kan man godt teste (som det er beskrevet), for at reducere omkostningerne (det er jo også vinter, så tid har man (måske) nok af). F.eks tror jeg, de fleste ville være rigtig kede af, at skulle udskifte ECM'en/HISS-systemet, hvis det så rent faktisk slet ikke er en reel HISS-fejl :-). Alene det, at såvel mekanikeren som Honda erklærer sig på bar bund gør, at man kan forudsige pænt høje omkostninger, hvis de skal famle i blinde.
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 150
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Hvis du er interesseret i en beskrivelse af HISS-systemets virkemåde, for måske at få en bedre forståelse af problemet, så send mig en PB, så får du et link :-).
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Kan du ikke lige lave 2 nye videoer
1 hvorfra du sætter tænning på og giver gas i frigear og en hvor koblingen er trukket så man kan se forskellen
Kan ikke rigtig få mapsensorer/vacumslanger ud af hovedet
Jeg har selv en Blackbird med Turbo, og kan huske at den også lavede nogle nummer, pga den orginale EMC, ikke lige kendte til tryk vs vacum
Du skulle vel ikke have en Powercommander på ?
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 150
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Og er det en dansk født MC kik lige i dine papir
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 150
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
HISS Motor fejl på fireblade 954