3.122 visninger
|
Oprettet:
Høj rpm/revve, hvor skadeligt er det, og hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Hejsa! Jeg går med en tanke jeg meget gerne vil have svar på, faktisk et par stykker.. Håber i hurtigt kan hjælpe!
1) Hvorfor er det skadeligt for motoren at komme højt op i rpm, når den ikke er varmet op (i gear og frigear)?
2) Hvorfor er det skadeligt at "revve" motoren, når den ikke er i gear, frem for hvis den er i gear?
3) Er det meget skadeligt at revve motoren i frigear til næsten max, eller drejer det sig alt sammen om den er kold/varm?
sep 2005
Følger: 13 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 65 Svar: 419
de sidste to kan jeg ikke hjælpe dig med
mar 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 151
Men motorens tolerencer er tilpasset en varm motor, så når den får omdr på kold motor er det hele stadig lidt "løst". Ydermere kan der komme nogle varmespændinger, som følge af en kold blok og hård belastning indefra. Ved ikke om det er de eneste grunde.
mar 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 151
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 98 Svar: 826
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.692
Det er dejligt at få svar på ting man går og lurer på
mar 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 151
Man skal selvfølgelig ikke bare smadre derudaf på kold motor hver eneste dag
mar 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 151
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
Men du burde ikke have nogen som helst problemer med det, det er ikke godt for motoren, men den går altså ikke i stykker lige med det samme, der er mange andre ting man kan gøre som er værre, fx kører med et beskidt filter, gammel olie, gammel kølevand, fejljusteret ventiler... mange ting
Så brug maskinen til det du har lyst til, man skal huske på at en motor er en sliddel ligesom hjullejer og alt andet på cyklen, før eller siden så går den i stykker.
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 846
Moderne cykler kan holde til meget, så ville ikke selv være nervøs over noget, men det er jo altid rart at vide at man ikke har slidt unødvendigt fordi man ikke kunne nære sig da den blev startet
mar 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 151
mar 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 151
mar 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 151
Og hvordan drager du den konklusion ud fra temperaturintervallet?
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
Viskositet kurven for en 10W40 er næsten en vandret linje i oliens arbejdets område, men det er nok spændinger i motoren der gør at man lige skal varme den igennem inden man giver den fuld gas.
Morten har svaret på hvorfor man ikke må give gas når den ikke er i gear den ryger simpelthen over begrænseren og kan sagtens kaste et ben ud af siden hvis man ikke passer på.
mar 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 151
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
mar 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 151
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.692
Fede svar, det må jeg sige! Men hvad med myten om at det smadre motoren at "vise sine venner hvordan den lyder, ved hjælp af frigear?"
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
mar 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 151
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
alle olier ha en max arb tempetur.. inden der går ild i det.. typisk max 220 til 240grader.
men normal temp er vel en 80-100grader..for en mc, da der tit er oliekøler på jo. eller olien bliver afkølet af kølevandet . som i mit tilfælde.
olien udvider sig også jo varmere den bliver
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Allerførst, der sker intet ved at gøre det kortvarigt, hvis ellers motorlien er varm. men når omdrejningerne er høje, så udvikler du altså også mere varme - dels gnidni(meget høje lieære stempelhastigheder så olien bliver meget varm. Dertil komme at alle cykler - også vandkølede benytter luftkøling af olie og vannd. Uden fartvind er den køling ikke rigtigt til stede. Endelig løber omdrejningstallet (varmeudviklingen) ikke helt så højt op i gear som i frigear.
Forresten - selv i gear har de fleste maskiner ikke godt af at yde mere end 85-90 % af maksomdrejninger i længere tid af gangen - køling/smøring.
okt 2011
Følgere: 180 MC-er: 4 Emner: 283 Svar: 2.390
Olien virker bedst, når den er varm, men disse olier vi køre på idag, skulle være så gode, at det ikke gør så meget har jeg hørt.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
okt 2011
Følgere: 180 MC-er: 4 Emner: 283 Svar: 2.390
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.016
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 846
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Fordi at materialet "slår sig". En pande som er varm og bliver lagt under koldt vand bliver også skæv.. så når motoren er kold og man giver den mange omdrejninger, så vil du have et koncentreret område der bliver lynhurtigt varmet op ifht det omkringliggende materiale = det bliver skævt = toppakningen bliver utæt, det fører til vandforbrug mm.
2) Hvorfor er det skadeligt at "revve" motoren, når den ikke er i gear, frem for hvis den er i gear?
Fordi at du ikke har noget "modhold" i form for gearkasse, tandhjul osv.
3) Er det meget skadeligt at revve motoren i frigear til næsten max, eller drejer det sig alt sammen om den er kold/varm?
Det er ikke skadeligt, men det slider mere. Men hvis lortet kan holde 200-500.000km så betyder det jo ikke noget at det slider..
Høj rpm/revve, hvor skadeligt er det, og hvorfor?