{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.122 visninger | Oprettet:

Høj rpm/revve, hvor skadeligt er det, og hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hejsa! Jeg går med en tanke jeg meget gerne vil have svar på, faktisk et par stykker.. Håber i hurtigt kan hjælpe!

1) Hvorfor er det skadeligt for motoren at komme højt op i rpm, når den ikke er varmet op (i gear og frigear)?

2) Hvorfor er det skadeligt at "revve" motoren, når den ikke er i gear, frem for hvis den er i gear?

3) Er det meget skadeligt at revve motoren i frigear til næsten max, eller drejer det sig alt sammen om den er kold/varm?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Høj rpm/revve, hvor skadeligt er det, og hvorfor?
  • #2   17. aug 2012 Når olien ikke er varm smører den ikke ordentligt, og din top kan slå sig hvis den bliver varmet for hurtigt op.

    de sidste to kan jeg ikke hjælpe dig med smiley


  • #3   17. aug 2012 Kan kun svaret på den første smiley
    Men motorens tolerencer er tilpasset en varm motor, så når den får omdr på kold motor er det hele stadig lidt "løst". Ydermere kan der komme nogle varmespændinger, som følge af en kold blok og hård belastning indefra. Ved ikke om det er de eneste grunde.


  • #4   17. aug 2012 Nå ja og olien smiley

  • #5   17. aug 2012 Når olie er varm kan du tæve den så meget du vil smiley Hvis den går i stykker er det noget ringe noget og det skal udskiftet det der går i stykker.. Har den holdning hvis det ikke kan holde til at blive brugt er det for ringe kvalitet. Derfor varmer jeg altid motoren op og kører minimum 5 km før jeg lukker op for den gradvis.. Vær god ved den når den er kold..

  • #6   17. aug 2012 tak for svar indtil videre... jeg var en nar ved en gt 250r som jeg lukkede fuldt op for og kom op på top hastighed, LIGE efter den var tændt, det var i noget pressende "drag", heldigvis skete der da ikke noget med den, men plejer også altid at lade cyklerne varme op først inden de presses, det var bare ikke muligt her..

    Det er dejligt at få svar på ting man går og lurer på smiley


  • #7   17. aug 2012 Den bør kunne holde til det en gang imellem. Den har ikke godt af det, men der skal meget til før det går helt galt.
    Man skal selvfølgelig ikke bare smadre derudaf på kold motor hver eneste dag smiley


  • #9   18. aug 2012 Meget imponerende, men hvis man kører den så hårdt, ber man næsten også om det smiley

  • #11   18. aug 2012 Du har et svinghjul på typisk 1kg der bliver svinget rundt, smider du det så fra 1100-13.000rpm på meget hidsig vis, så vil det sagtens kunne komme over begrænsningen som er sat elektronisk i motorstyringen.

    Men du burde ikke have nogen som helst problemer med det, det er ikke godt for motoren, men den går altså ikke i stykker lige med det samme, der er mange andre ting man kan gøre som er værre, fx kører med et beskidt filter, gammel olie, gammel kølevand, fejljusteret ventiler... mange ting smiley

    Så brug maskinen til det du har lyst til, man skal huske på at en motor er en sliddel ligesom hjullejer og alt andet på cyklen, før eller siden så går den i stykker.


  • #12   18. aug 2012 en som folk glemmer er osse selvom motor er varm når man starter den skal man ikke give den max lige med det samme da olien lige skal skydes rundt og varmes op igen

  • #13   18. aug 2012 Manglende olietryk ved opstart er altså noget der hører veteraner og "classics" til ! Problemet er tolerancerne i motoren som jo er fabrikeret efter devicen om at størstedelen af den brugsperiode vil den være driftsvarm....der vil f.eks uundgåeligt være en noget hurtige opvarmning af stempler end cylindre og dermed er tolerancen mindre indtil begge dele er varmet igennem...
    Moderne cykler kan holde til meget, så ville ikke selv være nervøs over noget, men det er jo altid rart at vide at man ikke har slidt unødvendigt fordi man ikke kunne nære sig da den blev startet smiley


  • #15   18. aug 2012 Helt enig, kold olie har for høj viskositet til de høje omdrejninger, og når derved ikke at lave en jævnt fordelt oliefilm på foringen.

  • #16   18. aug 2012 Men den smører selvfølgelig også kold. bare ikke lige så godt.

  • #17   18. aug 2012 Så olien bliver "sejere/hårdere" når du varmer den!?
    Og hvordan drager du den konklusion ud fra temperaturintervallet?


  • #19   18. aug 2012 Lige mine erfaring grunden til at der er "mere" olie når den er varm er at olien fylder mere når den er varm end kold. den olie der ligger i toppen skulle meget gerne ha nået at løbe ned mens cyklen har stået stille.
    Viskositet kurven for en 10W40 er næsten en vandret linje i oliens arbejdets område, men det er nok spændinger i motoren der gør at man lige skal varme den igennem inden man giver den fuld gas.
    Morten har svaret på hvorfor man ikke må give gas når den ikke er i gear den ryger simpelthen over begrænseren og kan sagtens kaste et ben ud af siden hvis man ikke passer på.


  • #20   18. aug 2012 Men skal vi så ikke blive enige om at hvis olien fylder mere, står den højere i krumtaphuset, og da det er krumtappen der sprøjter olien op, må den sprøjte mere?

  • #21   18. aug 2012 krumtappen skulle helst ikke røre ved olien, men det kan være at det er den luft en krumtappen pisker rundt får olien i svingninger. der er jo også mindre olie i bundkaret når motoren er i gang fordi olien pumpes rundt i motoren.

  • #22   18. aug 2012 God pointe smiley

  • #23   18. aug 2012 haha tonny smiley Det var en volvo 850 turbo

    Fede svar, det må jeg sige! Men hvad med myten om at det smadre motoren at "vise sine venner hvordan den lyder, ved hjælp af frigear?" smiley


  • #24   18. aug 2012 Elias G - s længe du har styr på omdr mens du gør det og du ikke kommer op i nærheden af begrænseren så sker der nok ikke så meget ved det.

  • #25   18. aug 2012 Okay smiley Ja jeg er også ved at være færdig med min 14-timersvagt, så nu vil jeg også nyde det gode vejr smiley

  • #26   18. aug 2012 jo varmere olien er,jo mere let flydene er den...
    alle olier ha en max arb tempetur.. inden der går ild i det.. typisk max 220 til 240grader.
    men normal temp er vel en 80-100grader..for en mc, da der tit er oliekøler på jo. eller olien bliver afkølet af kølevandet . som i mit tilfælde.
    olien udvider sig også jo varmere den bliver


  • #27   18. aug 2012 Det her med den kolde obg varme motor/olie er vist rigeligt kendt. Lad os so lige lege med, hvorfor det ikke er så heldigt at revve op i frigear med varm motor.

    Allerførst, der sker intet ved at gøre det kortvarigt, hvis ellers motorlien er varm. men når omdrejningerne er høje, så udvikler du altså også mere varme - dels gnidni(meget høje lieære stempelhastigheder så olien bliver meget varm. Dertil komme at alle cykler - også vandkølede benytter luftkøling af olie og vannd. Uden fartvind er den køling ikke rigtigt til stede. Endelig løber omdrejningstallet (varmeudviklingen) ikke helt så højt op i gear som i frigear.

    Forresten - selv i gear har de fleste maskiner ikke godt af at yde mere end 85-90 % af maksomdrejninger i længere tid af gangen - køling/smøring.


  • #28   18. aug 2012 De slidbaner der der lavet mellem stempelringe og cylinderforing, da den bliver "kørt til" i tidernes morgen passer ikke sammen, og slutter ikke tæt, når motoren er kold. Derved, bliver stemplet ikke kølet særlig meget, da stemplet bl.a. bliver kølet af cylinderforingen, gennem stempelringene. Det at du så oven i købet varmer stemplet meget hurtigt på, gør det jo så logisk set endnu værre. Da stemplet bliver varmet hurtigere op, og dermed udvider sig hurtigere end cylinderforingen, giver sikkert også noget ekstra slid kunne jeg forestille mig.

    Olien virker bedst, når den er varm, men disse olier vi køre på idag, skulle være så gode, at det ikke gør så meget har jeg hørt.


  • #29   19. aug 2012 Hvis man vil se på nogle håndfaste praktiske resultater af at køre hurtigt på småture med kold motor og varm motor skal man bare huske at en brandbil er færdig når den har kørt 50.000 km. Den samme motor i en almindelig lastbil klarer snildt 4-500.000.

  • #30   19. aug 2012 God info peter. Men er det ikke en lidt anden historie når det er diesel?

  • #31   19. aug 2012 Peter K : jeg kender en på en Falck station,der havde de en vw LT diesel som havde kørt 450000 km med samme motor,fuld gas med kold motor,hvergang !!!

  • #33   19. aug 2012 og der er altså også tolerancer på andet end stempler/cylindre i en motor...det gælder dem alle, at de er dimensioneret til at passe optimalt når driftstemp. er opnået, da det gerne skulle være her at maskinen primært bruges...olie problematikken er knap så interessant i dag, da olierne er ved at være så gode og smøresystemerne på moderne cykler ligeså, men som knud nævner er køling ved høje omdrejninger (uden fartvind) er et problem...en moderne cykel tager ikke skade af at man rammer begrænseren en gang i mellem når man er ude og more sig, men hvis man leger tysker og bare lader den stå og danse på begrænseren, ja så er det en anden sag...det er jo ikke det motorcyklen er beregnet til og derfor heller ikke det den er designet til....

  • #34   20. aug 2012 1) Hvorfor er det skadeligt for motoren at komme højt op i rpm, når den ikke er varmet op:

    Fordi at materialet "slår sig". En pande som er varm og bliver lagt under koldt vand bliver også skæv.. så når motoren er kold og man giver den mange omdrejninger, så vil du have et koncentreret område der bliver lynhurtigt varmet op ifht det omkringliggende materiale = det bliver skævt = toppakningen bliver utæt, det fører til vandforbrug mm.

    2) Hvorfor er det skadeligt at "revve" motoren, når den ikke er i gear, frem for hvis den er i gear?

    Fordi at du ikke har noget "modhold" i form for gearkasse, tandhjul osv.

    3) Er det meget skadeligt at revve motoren i frigear til næsten max, eller drejer det sig alt sammen om den er kold/varm?

    Det er ikke skadeligt, men det slider mere. Men hvis lortet kan holde 200-500.000km så betyder det jo ikke noget at det slider..


Kommentér på:
Høj rpm/revve, hvor skadeligt er det, og hvorfor?

Annonce