{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.504 visninger | Oprettet:

Valg af supermotard/enduro-maskine. {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder et par dage om ugen på den svenske Blocket.se og kigger efter supermotard/enduro-maskiner. Planen er, at hente en maskine derovre, og så spare sammen til afgiften, samtidig med, at lære maskinen at kende på banedage, lukkede private områder osv.
Men hvilken maskine skal man gå efter? Jeg har selv en rimelig teknisk kunnen, så olieskift, ventiljustering, alm. service og småopgaver, er ikke noget problem. Jeg er ikke ude efter nogen langtursmaskine, jeg har en Honda CB550 fra '78 til det formål.
Jeg vil hellere have en forholdsvis let maskine, frem for kæmpe motor. Indtil videre har jeg kigget en del på KTM's 450'ere og 525'ere. Men hvad skal man holde øje med? Hvilke årgange skal man gå efter, og hvilke skal man holde sig fra? Skal jeg kigge på andet end KTM?

Det endte med at blive en lang svada, men jeg håber der er nogle eksperter herinde, der kan dele ud af guldkornene, så jeg kan komme ud og køre på en fin motard!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af supermotard/enduro-maskine.
  • #1   9. aug 2012 synes aprilla sxv´erne er ekstremt fede

  • #2   9. aug 2012 Jeg er helt enig. Men der er ikke så mange tilsalg. Og til endurobrug, tror jeg den blir lidt tung, sammenlignet med de andre jeg har kigget på.
    Ved du hvordan de ligger afgiftsmæssigt?


  • #3   9. aug 2012 Jeg valgte KTM da et par af gutterne har KTM så viden og dele kan byttes mellem os + at dele generelt er nemme og forholdsvis billige at komme til. Jeg gik efter en 04-06 model EXC da motoren efter sigende skulle være holdbar og stabil hvis den overholder serivce med et ekstra olieskift smidt i mellem.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.680
    #4   9. aug 2012 Du er nødt til at prioritere lidt...

    Skal du køre Enduro, så er det ikke den bedste ide at gå efter en 450 eller 525, da de vil rive armene af dig. Ikke i bogstaveligste forstand, men det er hårdt arbejde at holde imod når man slipper de kræfter løs, og det kræver en del råstyrke og teknik.
    Mest optimalt er enten en 250-310 4 takt eller 250-300 2 takt da de har kræfter nok, og en god smidig motor.

    Skal du køre Motard, er det derimod netop power du skal bruge - i rigelige mængder.

    Der vil sikkert være folk der mener man bare kan købe en crossmaskine og smide lygter på den, og så bruge den til Enduro. Det styrer de selv, men hverken motorkarakteristik eller gearkasse passer til Enduro, som er meget mere beslægtet med Trial, end Motocross.

    Jeg valgte KTM 450 som SirCajun af samme årsager. Jeg har kørt Enduro på den ca hver anden weekend siden December, og skal på bane med den i Motard trim i næste uge... smiley

    SXV'erne er fede - 450 til jord og pladder - 550 på bane. Kræver ekstremt meget vedligeholdelse og er lidt pebret at skrue på...


  • #5   9. aug 2012 nå så misforstod jeg det, troede kun du ville bruge den som banemaskine

  • #6   10. aug 2012 Sajmon har fat i den lange ende...
    Når vi taler enduro er det spot on..

    En EXC 525/450 er fed til motard og jeg læser dit indlæg som det er det og ikke enduro du vil..
    Jeg ville gå efter 2005 til 2007.


  • #7   10. aug 2012 Hvis du ikke er bange for at skrue (lave service..) og ikke kigger efter noget til langtur, men det skal være let og kraftigt, så bør du overveje at kigge på Husabergs 650'ere.. de lægger ca. 60 HK på baghjulet og vejer under 120 kg, fuldtanket og køreklar... men som sajmon siger, så er ikke valget til enduro - med mindre du naturligvis er en rigtig dygtig endurokører..

    Men gå efter 2004 og frem og helst 2005 og frem..og dem der er en del af i sverige.. serviceintervallet for olieskift og ventilkontrol er 15 timer..


  • #8   10. aug 2012 Ja, det er helt klart mest motard jeg vil køre, men med en afstikker en gang imellem. Og det er slet ikke noget med, at jeg skal deltage i hardcore enduroløb. Jeg skal bare køre en tur i skoven i ny og næ.
    Så hvis vi snakker KTM EXC-modellerne, så skal jeg gå efter 2005 og fremefter?
    Husaberg kunne også være en mulighed. Mht serviceintervaller, så er det ikke noget der skræmmer mig.


  • #9   10. aug 2012 Min er svensk indregistreret og fungere rigtig godt til skov og grusvej. Har haft mange sjove turer på den. Se på den evt.

    Mvh motormus


  • #10   10. aug 2012 KTM 450 exc som enduro og 525 exc som motard. Ganske rigtigt fra 05... men allerhelst en 05 der er indregistreret i 04.... det er der mange der er. Skal du køre meget teknik,skove osv så er 4 taktere nemere at styre på gassen dog lidt tungere at håndtere. Alternativt kan du købe noget som heder rekluse kobling og så kan du glemme alt om din kobling en gang for alle...

  • #11   10. aug 2012 J1... og hvis man vil have en 2 takter der rent faktisk har mere bund end en del 4taktere og med nogle modifikationer er en af de nemmestkørte maskiner til enduro er det en 300 2takt sat op til max bund, min top... Det virker...
    De kaldes 3taktere... i sjov.. og med rekluse er nickname " the ultimate cheat"

    Men, tilbage til SM... der er rekluse aldeles ligemeget ;o)
    (til enduro er det fedt)


  • #12   10. aug 2012 Jeg er ret sikker på, at det ikke skal være 2-takt. Jeg har jo en KTM 250 SX til når jeg skal larme og lave blå røg...
    Nogen der ved hvilket leje afgiften for såen en KTM EXC 450 fra 05-06 ligger i?


  • #13   10. aug 2012 Enig, 2takt er et forkert valg til dit behov.

    Forvent ca 25k


  • #14   10. aug 2012 Super, det var ca det jeg havde regnet med.
    Men så må jeg jo bare holde øje Blocket.se, og finde et fint eksemplar.
    Hvis maskinen ikke har været indregistreret i Sverige, kan den så godt blive det i DK? Eller skal jeg finde en der har været på plader i Sverige?


  • #15   10. aug 2012 enig med afgiften.. har lige (efter et længere slagsmål med SKAT) fået en afgørelse på 27K i afgift for en husaberg fra 05 i..

Kommentér på:
Valg af supermotard/enduro-maskine.

Annonce