Valg af supermotard/enduro-maskine. {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder et par dage om ugen på den svenske Blocket.se og kigger efter supermotard/enduro-maskiner. Planen er, at hente en maskine derovre, og så spare sammen til afgiften, samtidig med, at lære maskinen at kende på banedage, lukkede private områder osv.
Men hvilken maskine skal man gå efter? Jeg har selv en rimelig teknisk kunnen, så olieskift, ventiljustering, alm. service og småopgaver, er ikke noget problem. Jeg er ikke ude efter nogen langtursmaskine, jeg har en Honda CB550 fra '78 til det formål.
Jeg vil hellere have en forholdsvis let maskine, frem for kæmpe motor. Indtil videre har jeg kigget en del på KTM's 450'ere og 525'ere. Men hvad skal man holde øje med? Hvilke årgange skal man gå efter, og hvilke skal man holde sig fra? Skal jeg kigge på andet end KTM?
Det endte med at blive en lang svada, men jeg håber der er nogle eksperter herinde, der kan dele ud af guldkornene, så jeg kan komme ud og køre på en fin motard!
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.342
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 165
Ved du hvordan de ligger afgiftsmæssigt?
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.533
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.715
Skal du køre Enduro, så er det ikke den bedste ide at gå efter en 450 eller 525, da de vil rive armene af dig. Ikke i bogstaveligste forstand, men det er hårdt arbejde at holde imod når man slipper de kræfter løs, og det kræver en del råstyrke og teknik.
Mest optimalt er enten en 250-310 4 takt eller 250-300 2 takt da de har kræfter nok, og en god smidig motor.
Skal du køre Motard, er det derimod netop power du skal bruge - i rigelige mængder.
Der vil sikkert være folk der mener man bare kan købe en crossmaskine og smide lygter på den, og så bruge den til Enduro. Det styrer de selv, men hverken motorkarakteristik eller gearkasse passer til Enduro, som er meget mere beslægtet med Trial, end Motocross.
Jeg valgte KTM 450 som SirCajun af samme årsager. Jeg har kørt Enduro på den ca hver anden weekend siden December, og skal på bane med den i Motard trim i næste uge...
SXV'erne er fede - 450 til jord og pladder - 550 på bane. Kræver ekstremt meget vedligeholdelse og er lidt pebret at skrue på...
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.342
okt 2008
Følgere: 44 MC-er: 26 Emner: 23 Svar: 1.461
Når vi taler enduro er det spot on..
En EXC 525/450 er fed til motard og jeg læser dit indlæg som det er det og ikke enduro du vil..
Jeg ville gå efter 2005 til 2007.
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
Men gå efter 2004 og frem og helst 2005 og frem..og dem der er en del af i sverige.. serviceintervallet for olieskift og ventilkontrol er 15 timer..
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 165
Så hvis vi snakker KTM EXC-modellerne, så skal jeg gå efter 2005 og fremefter?
Husaberg kunne også være en mulighed. Mht serviceintervaller, så er det ikke noget der skræmmer mig.
nov 2006
Følger: 70 Følgere: 71 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 735
Mvh motormus
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.907
okt 2008
Følgere: 44 MC-er: 26 Emner: 23 Svar: 1.461
De kaldes 3taktere... i sjov.. og med rekluse er nickname " the ultimate cheat"
Men, tilbage til SM... der er rekluse aldeles ligemeget ;o)
(til enduro er det fedt)
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 165
Nogen der ved hvilket leje afgiften for såen en KTM EXC 450 fra 05-06 ligger i?
okt 2008
Følgere: 44 MC-er: 26 Emner: 23 Svar: 1.461
Forvent ca 25k
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 165
Men så må jeg jo bare holde øje Blocket.se, og finde et fint eksemplar.
Hvis maskinen ikke har været indregistreret i Sverige, kan den så godt blive det i DK? Eller skal jeg finde en der har været på plader i Sverige?
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
Valg af supermotard/enduro-maskine.