Gevindbøsning {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har bøvlet lidt med min luftskrue på den forreste bremsekaliber, som var knækket.
Jeg fik svejst en møtrik på stumpen og kunne herefter skrue udluftningsskruen ud.
Nu kan jeg se, at gevindet i kaliberen ikke har det så godt. Jeg har ikke prøvet om det virker endnu, men det ser ikke for godt ud.
Derfor vil jeg prøve at være lidt på forkant, hvis det viser sig, at man ikke kan bruge det gamle gevind, så mit sp er.
Har i evt. nogle erfaringer med Helicoil.
Kan man evt bore gevindet op til 9mm og indsætte en gevindbøsning med et 6 mm gevind. Der er umiddelbart nok materiale og det vigtigste er jo, at udluftningsskruen rammer det koniske hul i bunden, for at lukke af for bremsevæske.
Har i evt andre forslag. Kan man få udluftningsskruer med evt. 7 mm gevind ?
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
nov 2005
Følger: 2 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 148 Svar: 1.027
nov 2005
ville egentlig bare høre hvad der ellers var af muligheder.
Gevindet skal jo bare holde spidsen af skruen nede i det koniske hul i kaliberen det er der den skal være tæt.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 641
At sætte en større udluftningsskrue i er næsten umuligt.. Du skal jo også ha konusen passet til til den nye skrue.
Hvis du kan bruge det gamle gevind, så gør for guds skyld det.. Det er så utrolig lidt den skal spændes for den holder tæt, hvis konusen er ubeskadiget..
Mit råd: Hold for guds skyld et bor langt væk.. Du ødelægger konusen. Riv det gamle op og få fat i en ny skrue.. Kikser det, så forsøgte du..
nov 2005
okt 2009
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 193
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
Eller husker jeg helt forket....
Hvis du ikke har en passende tap kan du med lidt snilde købe en ekstra skrue og bruge den til at friske gevindet op med.
Det gøres ved at tage en skarp fintandet fil (gerne en halvrund eller fladfil) og file 3-4 spor på tværs af rynkerne (i skruens længderetning) og gerne ind under dem så skruen får form som en snittap.
Så er det bare stille og roligt frem og tilbage, så det ikke pakker. Og husk endeligt et par dråber olie så det ikke river.
Gevindbøsning