1.878 visninger
|
Oprettet:
Sådan virker det ! {{forumTopicSubject}}
Jeg har set masser af gennemskårne motorer, gearkasser o.s.v. Se på den her, det er den ultimative model. Russere går hele vejen
http://bcozz.multiply.com/video/item/339/339
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 407
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
http://www.youtube.com/watch?v=nsa6kq-qqIE
http://www.youtube.com/watch?v=vcyT18qk8ls
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 113
World smallest V12 engine
http://youtu.be/m3KdpzL3Hkk
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Russiske motorcykler er lavet til at holde og til at virke. Jeg er lige blevet færdig med at restaurere min. Jeg trådte 5 gange på kickstarteren for lige at fordele olien, så satte jeg tænding på og næste gang startede den. Jeg har set nogen der har stået 4-5 år i gamle garager. Ny olie, frisk benzin, tre gange på kickstarteren, strøm på og bæstet starter i en sky at støv og rust fra udstødningen. Da jeg skilte min forgaffel ad troede jeg der skulle nye bøsninger til, den havde trods alt kørt 45 år med sidevogn. Næh, et par nye pakdåser, nærmest for at sige at så havde man da skifte noget ud, og så blev det skruet sammen igen, og der blev hældt olie på.
Vi griner af en Lada. Har man prøvet offroaderen Lada Niva der hvor en off-roader hører til - uden for vejen - griner man ikke mere, og den kan repareres med et bøjet søm og en skruetrækker. Motoren er en FIAT 124, med en karnurator i den ene side, nogle cylindre i midten og udstødningen i den anden side. Permanent 4x4 og 10 gear. Hvor svært kan det lige være?
Man kan skille en russisk motorcykel helt ad med 5 ring/gaffelnøgler, et par skruetrækkere og en tang. Er den gammel skal man bruge en hammer til de fastrustede bolte.
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 407
Men filosofien har jo altid været at en landmand skal ku' ordne lortet, særligt fordi der var risiko for at maskinen gik i stykker på vej hjem fra forhandleren. Som regel også leveret med komplet sæt værktøj, hvilket nok var de 5 nøgler og en skruetrækker
Lada har jeg nu aldrig grinet højt af, det var sku' en solid bil, som blev bygget på licens netop fra Fiat. Dog skulle russen ikke ha' kopieret elektronikken så skide italiener"præcist". Har selv trillet nogle km i en Lada 1500 (tror jeg det var) og den var sgu solid, selvom alt larmede og gearkassen var som en spand skruer. Første gear var op til venstre med solidt tag, andet gear ned til venstre.. igen med solidt tag osv. Ikke just noget præcisions maskineri. Men lortet holdte og startede uanset vind, vejr og mishandling.
Aldrig prøvet en Niva, men altid haft et godt øje til den simple bygning. Havde en fiat 12-7 fra 78 engang, som lignede Lada'en på mange måder. Motor og gear var nærmest uforgængeligt, men styrtøj, bremser og el skulle man bestemt ikke regne med. Last-evnen var imponerende.. 16 kasser flaskeøl og en pakke peanut ku' uden problemer proppes ind, men så skulle man passe på kantsten Bliver helt sentimental.. husker engang den stod pakket ind i sne i dybe frostgrader. Kæmpede mig ind til døren, som måtte tvinges op pga is, satte nøglen i, startede i første hug og bakkede ud
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
1 hammer (!)
2 skiftenøgler
2 dækjern (30 cm lange så de dur)
1 nøgle til at afmontere kronrørslejerne
1 nøgle til forgaffelbenene
1 nøgle til hjullejerne
5 stk. ring/gaffelnøgler
1 kombitang
2 skruetrækkere
1 tommestok
1 tændrørsnøgle
rørnøgler til bundprop i gearkasse, motor og bagtøj.
Alt sammen i en kvalitet der kan holde til at blive brugt. De forholdsvis få der siger de har været i Rusland har været i Moskva. Det er lige så lidt Rusland som København er Danmark. Russiske køretøjer skal du. Jeg har set dieselbiler der blev startet i 45 graders frost - man tændte bål under motoren så olien i det mindste blev flydende. Det er barske vilkår, og det er med vilje lavet simpelt.
På min er der f.eks. ingen møtrikker på forakslen. Den stoppes gennem gaffelben og nav, og skrues ind i det andet gaffelben med linksgevind. Så er der ingen skiver eller møtrikker der kan blive væk i mudderet eller sneen. Der er heller ingen sekskantmøtrik, men et hul i akslen så man kan skrue hjulet af med en bajonet, skruetrækker eller hvad man nu har ved hånden. Linksgevind? Jo for så skruer den ikke akslen ud så man slår en kolbøtte, hvis et hjulleje bryder sammen og brænder fast på akslen.
Alfa og omega var at det skulle virke - hver gang - for det kunne være en dødsdom, at stå i Sibirien med en motor der ikke kunne starte. Når vi er i Rusland, er der et bestemt sted der er ret øde - der er 227 km mellem 2 huse, og ellers intet. Vælter man og ryger ind mellem solsikkerne på marken bliver man fundet til høsten. Et sted for mænd med rødt blod i årerne.
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 407
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Vi er her kun 1 gang, så det gælder om at udnytte de 70-80 år vi har fået. Mange mennesker bruger mere tid på at tale om det de gerne vil gøre, end det tager at gøre det. Gør det. Det man mest fortryder er som regel det man ikke fik gjort.
Sådan virker det !