{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sådan virker det !
  • #1   6. maj 2012 Smukt!

  • #2   6. maj 2012 ja hold da op.. fik da et chok da den startede op. Manuel smøring med en sprøjte, men utroligt så lang tid den får lov til at tjørne.. man sku ik tro den ku holde til det, men den er jo af grov mekanik.

  • #3   6. maj 2012 BMW har lavet noget i samme boldgade med deres S1000RR motor...

    http://www.youtube.com/watch?v=nsa6kq-qqIE

    http://www.youtube.com/watch?v=vcyT18qk8ls



  • #4   6. maj 2012 Det her er smukt

    World smallest V12 engine

    http://youtu.be/m3KdpzL3Hkk


  • #5   7. maj 2012 Ja jeg blev også noget forbavstet da de startede den.

    Russiske motorcykler er lavet til at holde og til at virke. Jeg er lige blevet færdig med at restaurere min. Jeg trådte 5 gange på kickstarteren for lige at fordele olien, så satte jeg tænding på og næste gang startede den. Jeg har set nogen der har stået 4-5 år i gamle garager. Ny olie, frisk benzin, tre gange på kickstarteren, strøm på og bæstet starter i en sky at støv og rust fra udstødningen. Da jeg skilte min forgaffel ad troede jeg der skulle nye bøsninger til, den havde trods alt kørt 45 år med sidevogn. Næh, et par nye pakdåser, nærmest for at sige at så havde man da skifte noget ud, og så blev det skruet sammen igen, og der blev hældt olie på.

    Vi griner af en Lada. Har man prøvet offroaderen Lada Niva der hvor en off-roader hører til - uden for vejen - griner man ikke mere, og den kan repareres med et bøjet søm og en skruetrækker. Motoren er en FIAT 124, med en karnurator i den ene side, nogle cylindre i midten og udstødningen i den anden side. Permanent 4x4 og 10 gear. Hvor svært kan det lige være?

    Man kan skille en russisk motorcykel helt ad med 5 ring/gaffelnøgler, et par skruetrækkere og en tang. Er den gammel skal man bruge en hammer til de fastrustede bolte.


  • #6   7. maj 2012 ja russerne har altid holdt det simpelt. Feks. kræver en Mig bare en pilot med en startnøgle, mens en F16 skal ha et halvt dusin teknikere. Samt letter Mig'en nemt i sne og slud, mens en lign. amerikaner mildest talt er noget mere følsom.

    Men filosofien har jo altid været at en landmand skal ku' ordne lortet, særligt fordi der var risiko for at maskinen gik i stykker på vej hjem fra forhandleren. Som regel også leveret med komplet sæt værktøj, hvilket nok var de 5 nøgler og en skruetrækker smiley

    Lada har jeg nu aldrig grinet højt af, det var sku' en solid bil, som blev bygget på licens netop fra Fiat. Dog skulle russen ikke ha' kopieret elektronikken så skide italiener"præcist". Har selv trillet nogle km i en Lada 1500 (tror jeg det var) og den var sgu solid, selvom alt larmede og gearkassen var som en spand skruer. Første gear var op til venstre med solidt tag, andet gear ned til venstre.. igen med solidt tag osv. Ikke just noget præcisions maskineri. Men lortet holdte og startede uanset vind, vejr og mishandling.

    Aldrig prøvet en Niva, men altid haft et godt øje til den simple bygning. Havde en fiat 12-7 fra 78 engang, som lignede Lada'en på mange måder. Motor og gear var nærmest uforgængeligt, men styrtøj, bremser og el skulle man bestemt ikke regne med. Last-evnen var imponerende.. 16 kasser flaskeøl og en pakke peanut ku' uden problemer proppes ind, men så skulle man passe på kantsten smiley Bliver helt sentimental.. husker engang den stod pakket ind i sne i dybe frostgrader. Kæmpede mig ind til døren, som måtte tvinges op pga is, satte nøglen i, startede i første hug og bakkede ud smiley


  • #7   7. maj 2012 Jeg har de originale værktøjssæt der fulgte med det indeholder

    1 hammer (!)
    2 skiftenøgler
    2 dækjern (30 cm lange så de dur)
    1 nøgle til at afmontere kronrørslejerne
    1 nøgle til forgaffelbenene
    1 nøgle til hjullejerne
    5 stk. ring/gaffelnøgler
    1 kombitang
    2 skruetrækkere
    1 tommestok
    1 tændrørsnøgle
    rørnøgler til bundprop i gearkasse, motor og bagtøj.

    Alt sammen i en kvalitet der kan holde til at blive brugt. De forholdsvis få der siger de har været i Rusland har været i Moskva. Det er lige så lidt Rusland som København er Danmark. Russiske køretøjer skal du. Jeg har set dieselbiler der blev startet i 45 graders frost - man tændte bål under motoren så olien i det mindste blev flydende. Det er barske vilkår, og det er med vilje lavet simpelt.

    På min er der f.eks. ingen møtrikker på forakslen. Den stoppes gennem gaffelben og nav, og skrues ind i det andet gaffelben med linksgevind. Så er der ingen skiver eller møtrikker der kan blive væk i mudderet eller sneen. Der er heller ingen sekskantmøtrik, men et hul i akslen så man kan skrue hjulet af med en bajonet, skruetrækker eller hvad man nu har ved hånden. Linksgevind? Jo for så skruer den ikke akslen ud så man slår en kolbøtte, hvis et hjulleje bryder sammen og brænder fast på akslen.

    Alfa og omega var at det skulle virke - hver gang - for det kunne være en dødsdom, at stå i Sibirien med en motor der ikke kunne starte. Når vi er i Rusland, er der et bestemt sted der er ret øde - der er 227 km mellem 2 huse, og ellers intet. Vælter man og ryger ind mellem solsikkerne på marken bliver man fundet til høsten. Et sted for mænd med rødt blod i årerne.


  • #8   7. maj 2012 Det er sku' tankevækkende.. De har altid haft en anden måde at gøre tingene på, fuldstændig upåvirket af den vestlige verden. Det nærmeste jeg kan komme i tanke om der ligner lidt er gamle volvo'er. Heller ikke fedt at sidde omkring polarcirklen i -40 grader hvis lortet pludselig ikke vil, eller en aksel har givet op. Det mest basiske af mekanikken SKULLE bare virke, så du i det mindste ku' komme hjem. Al respekt for russernes tænkemåde. Deres rumprogram er også en historie for sig selv, hvor NASA måtte se med egne øjne, hvad de ikke troede kunne lade sig gøre smiley

  • #9   8. maj 2012 Peter K, som en der elsker at rejse (se evt mit album) så elsker jeg at læse dine tråde smiley Du lader til at have set/prøvet en del..

  • #10   8. maj 2012 Mirza, "Saxum volutum non obducitur musco", eller på dansk, "Der gror ikke mos på en rullesten".

    Vi er her kun 1 gang, så det gælder om at udnytte de 70-80 år vi har fået. Mange mennesker bruger mere tid på at tale om det de gerne vil gøre, end det tager at gøre det. Gør det. Det man mest fortryder er som regel det man ikke fik gjort.


Kommentér på:
Sådan virker det !

Annonce