{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

125 til 181ccm = ny startermotor, købes hvor? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens, jeg har sat en 181ccm cylinder på min Honda NSR125 ( og fuuuck den kører 10 gange bedre ), men men, den nye cylinder er jo meget meget større %mæssigt og den har samtidig en langt større kompression, så min startermotor er stået af.
Heldigvis, så havde jeg ekstra cykel til reservedele som jeg tog starteren fra, men den er også stået af nu.
Så nu er jeg ude i at jeg skal ha fat i en større startermotor og et større batteri ( jeg har jo en ekstra cykel, så jeg har ekstra plastik, som jeg kan lege med, for at få plads til større batteri ).

Den skal selvfølgelig synes med den nye cylinder, men sgu ikke så længe at den skal skubbes igang.

Iøvrigt, så skal jeg også ha fundet ud af hvor meget kompressionen er på, men hos producenten ( Malossi ), der står ikke en skid, hvilket er ufatteligt dårligt, taget i betragtning at der til deres meget billigere scooter cylindre kan findes alt , lige fra portmap til kompressionsforhold, squish osv.

Sagens kerne denne gang er EL starteren.

Gode råd modtages meget gerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  125 til 181ccm = ny startermotor, købes hvor?
  • #1   25. apr 2012 er der ikke kickstart på NSR ?

  • #2   25. apr 2012 Nej da.

  • #3   25. apr 2012 et lille triks fra tuning er at give start kredsen 18v

  • #4   25. apr 2012 Du er sgu da helt væk.
    18 Volt til en startermotor?
    Så får den 125% ekstra watt.
    Så hvis starteren er på 100watt, så får den 225watt med din idé?
    Så brænder den da først af. Plus jeg skal ha fat i en inverter fra 12-18volt.

    Nixen, en større starter, det er vejen frem.


  • #5   25. apr 2012 Du må lede fiche'rne igennem efter en starter fra en større model, der ligner din, det er en 31210-KY4-903, ikke sandt? Den er fremstillet af Mitsuba, som ihvertfald i D har forhandlere af komplette startere og dele; dem kan du evt spørge efter en kraftigere udgave. Google er din ven smiley

  • #6   25. apr 2012 det kan godt være jeg er HELT galt på den, men sådan gør vi altså på busa'r med bigbore og gamle GSX'r med bigbore

    du bruger et extra 6v batteri

    "Så får den 125% ekstra watt.
    Så hvis starteren er på 100watt, så får den 225watt med din idé?"

    nej den får 150% ekstra så hvis den får 100w så får den 150w ... og jo det virker. og nej så holde de...

    men når din motor er så lille (forstå mig ret, der findes større) så kan du sikkert finde en starter der passer fra eks noget 250ccm.. det er bare at gå i gang på google.


  • #7   26. apr 2012 Dan E du glemmer lidt elektronikken. hvis do fordobler spændingen firedobler du effekten.

    hvis du øger spændingen fra 12v til 18v øger du effekten med en faktor 2,25.

    jeg er enig i at hvis starteren kører meget kort så har du altså en starter der kan trække motoren rundt. men hvis din motor ikke starter nærmest med det samme så har du også en død starter.


  • #8   26. apr 2012 Dan E: Jeg er uddannet elektriker og tog svendeprøven for 3år siden og fik 12, så ohms lov sidder stadig printet ind på rygraden. Det er som jeg siger det da effekten stiger eksponentielt med Volt. Dobbelt op i volt betyder 4 gange op i watt. Kvadratrod 3 op i volt betyder 3 gange op i watt.

    Jeg tjekker lige op på det nummer og tjekker om den er større til NSR250 og om den passer.


  • #9   26. apr 2012 anyways.. sådan gør vi på de store motere hvor vi ikke kan få større start motor.

    men selv om i er elektrikker så betyder det ikke i ved hvordan autoelektronik funker, for det er da tydeligvis nogle faktor i ikke tager med.. eks. de fleste motore lader med 14-16v.
    spændingen over batteriet falder ca 25% ved brug af starter.

    med andre ord 24v brænder den af ja, men 18v virker og brænder ikke startmotoren af...

    brug det eller lad vær


  • #10   26. apr 2012 Jeg er sku enig med de kloge hoveder Dan!!!!!


    MEN til jer kloge hoveder, Dan har faktisk ret smiley
    De små MC batterier vi bruger, de dykker ret kraftigt ved start!!
    Der er sku ikke 12 V ved start, hvis den skal tørne mere end 1 sekund
    Du kan regne med et CA. fald på 2-5V fra de 12,5V dit batteri står i hvile på!
    Hvilker betyder, med 18V starter du på CA. 14V smiley ikke så langt fra de 13,8V du har under ladning (ovenstående er mine erfaringer på Volt siden!)
    AT det så er lidt upraktisk, med ekstra 6V batteri til start osv, er en anden sag!

    smiley held og lykke med projektet!


  • #11   27. apr 2012 Dan E: jeg er ikke elektriker, jeg er svagstrømsmekaniker. så jeg ved godt hvad der sker.

    du har HELT ret små batterier ryger ned på ca. 9 v over starteren når du tørner motoren. og det er starteren også designet efter. hvis dit 6v batteri så er et "lille" et så vil det formentlig falde helt til 4 v så du reelt har 13v over starteren, men starteren er designet til 9-10v så du øger effekten ganske betydeligt stadigvæk.

    du har også helt ret i at det er en meget effektiv måde at starte en motor med en underdimensioneret starter. min pointe er bare at hvis trådstarter allerede har brændt to startere af på standard spændingen så vil den næste sikkert futte af med det samme med større spænding.

    i jeres tilfælde er i åbenbart så heldige at de startere i bruger kan holde til det.
    det der tager livet af elektronik er mekanisk slid og/eller varme.
    ved at du øger spændingen hæver du det mekaniske slid en smule. men varmeudviklingen vil stige til nok mere end det dobbelte, det er derfor jeg siger at du kan teoretisk hæve spændingen til 30v hvis du bare forkorter tiden du bruger starteren (og ikke det hæver det mekaniske slid til noget der ødelægger den øjeblikkeligt) og lader den køle mellem. men ved 30v har du så stor effekt at du nok er nede på at kunne bruge den 1-2 sekunder og så skal den køle i 30 minutter


  • #12   27. apr 2012 en af grundende til at de brænder af nbormalt, er at folk har fået svært ved at stare, grundet tuningen. dvs. de holder starteren længere end normalt... er det det samme her??
    hvis det er, dykker spændingen som bekendt, og måske enda så meget, at gnisten bliver svagere= endnu svæere at starte!
    Når du så smider en 6v ekstra på starteren, sluger den mindre fra 12V batteriet, som derved dykker mindre= mere strøm til tændingskredsen= hurtigere start!!!

    Ovenstående kun gældende, hvis den ikke starter let!


  • #13   27. apr 2012 @Tommy, en genvej til en kraftigere starter, der passer din knallert, kunne være at spørge Agusta Claus, en dag han er på værkstedet i kælderen under Agusta Motor på Fr.borgvej i Emdrup/Søborg. Claus har tilnærmelsesvis fotografisk hukommelse og har set en del Honda-stumper gennem årene – måske set en, der ligner din smiley

    Den største udfordring i det er at finde ud af, hvornår han er på værkstedet, både når du bestiller og henter starteren. Men du kunne måske køre forbi og smide en seddel med dit tlf.nr. og ærinde i postkassen...


  • #14   27. apr 2012 Kender ham godt...
    En lidt sammenbidt, smågnaven ældre herre...
    Tror han havde haft en lortekune, lige inden jeg kom der sidst.


  • #15   27. apr 2012 Det er ikke en knallert...

  • #16   27. apr 2012 alle motorcykler er knallerter - bum

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #17   27. apr 2012 Vi ved da, af erfaring, at lav spænding brænder starteren af, ikke? Jo langsommere den kører jo varmere bliver den. Så giv den bare noget power.

  • #18   28. apr 2012 Tror jeg splitter starteren ad og ser hvordan den ser ud. Jeg har Honda værkstedsbogen til den og der står noget om hvordan man kan lave en defekt starter.

  • #19   28. apr 2012 Niels B. det er en MEGET forenklet version af sandheden. det er korrekt at jo langsommere starteren kører jo mere af energien den får tilført vil blive til varme! men at sige at det er lav spænding der tager livet af en starter er langt fra korrekt.

    som jeg har skrevet tidligere så er det varme og mekanisk stress der dræber elektronik.
    og sænker du spændingen når du tørner så vil mere af energien blive til varme og motoren vil ikke slå i gang så man tørner længere. så dør starteren. det er sandt.
    MEN som jeg også har skrevet så vil bare lidt forøgelse af spændingen give en stor forøgelse at effekten sat i starteren, at så meget af den vil blive til mekanisk energi i form af at tørne motoren er sandt. men du får også en varm starter, og tørner man for længe dår starteren også ved for høj spænding.

    tommy 2670 det er en god ide. det kan være den kan reddes. enten kul der er brændt af eller en ledning til kullene. hvis den er brændt over i vindingerne i rotoren brændt over et sted er der ikke så meget at gøre..


  • #20   29. apr 2012 jeg har de sidste 6 år brugt noget der ligner 10 (unike) startere eller flere (+de renoveret som jeg ikke har tal på), på for lidt strøm og for mange ccm + høj comp...

    løsningen på mit problem var 18v på en gammel GSX1135EF
    og 18 eller 24v på min busa, snakkede lige med en der har bygget 24v på flere busa'er, og det virker.

    herudover gearet jeg min gsx starter drev om, jeg ved der kan købes et ligende kit til busa.

    vel og mærket med et stort harley tørcell batteri som primært , de største alm. mc batteri, var utilstrækkelig, secundær er der ingen problem i at bruge et lille scooter batteri, dette skal lades op manuelt engang i mellem, men det er ikke ofte.

    Alle start motore jeg har renovet med uorginal kul har holdt op til 1 dag, hvor en brugt orginal har holdt op til flere dage.

    Nu har mit starter problem været extremt, min comp har lagt på 17:1, med 1428ccm på en 1100cc motor.

    Og med en baggrund som automekanikker, dragrace, Rullefelt, programmerbar motorstyringer og opbygning ledningsnet fra bunden, tunning. så ved jeg godt hvad man kan og ikke kan i Auto/MC elektronik.

    Men en elektrikker, ja han har da nok styr på lidt teori, især hvis han er frisk fra skolen. Men 99 ud af 100 elektrikker kan jeg ikke bruge i mit værksted, pga deres manglende forståelse for svag jævnstrøm.

    og det er ikke for at chikanere nogen elektrikker, men skomager bliv ved din læst. det er stik modsat med stærk vekselstrøm, der vil 99 ud af 100 elektrikker nok ikke kunne bruge mig.


  • #21   29. apr 2012 Den med det ekstra batteri, den vil jeg lige overveje endnu engang.
    Nu hvor mine startere er døde alligevel og jeg alligevel dræber dem når jeg starter min motor, så kan jeg vel lige så godt tage livet totalt af den ene i et forsøg på at få skidtet til at starte.
    17:1 det er sgu også voldsomt.
    De største tun til scootere kører med 14,5:1 eller 15,5:1 og min cylinder vil jeg gætte på, ligger omkring 12:1 og standard ligger omkring 8:1
    Vejret er godt, så jeg gider ikke rode med den idag.
    Idag skal der køres.....


  • #22   29. apr 2012 Dan E: bare for endnu engang at klargøre, jeg er IKKE elektriker. jeg er svagstrømsmekaniker og kender derfor særdeles godt til svagstrøm.

    du skriver også at du tager livet af dine startere på somme tider kun 1 dag.
    i dit tilfælde med ekstrem tuning må man også acceptere at nogle dele kun holder meget kort tid, men det er jo ikke holdbart på en gade cykel.
    i dit tilfælde skal du bare have startet den og så hvis starteren ryger så må den renoveres.

    på gade cyklen skal den virke 50000 måske op til 100000 gange før man vil mene det er en acceptabel holdbarhed på et del som en starter.
    jeg siger ikke at en starter dør bare fordi den får 14-18V men jeg siger du vil drastisk nedsætte MTBF tallet og måske nedsætte det så den generelle holdning vil være at det bestemt IKKE er en acceptabel holdbarhed på delen.

    og at trådstarter HAR brændt to startere af tyder på den ikke er alt for stærk til at begynde med, og så vil min anbefaling være at man hellere skal sørge for at den arbejder så tæt på sine specifikationer som muligt, for der får du højest MTBF tal.
    i tilfældet her ER starteren ude på et overdrev fordi den skal slæbe en 1cyl motor på væsentlig flere kubik og højere kompression rundt, og det er tungt.
    så i det her tilfælde vil jeg klart anbefale man måske fandt ud af om en starter fra en 250 kubik 1 cyl maskine evt kunne monteres i stedet for at drive starteren længere væk fra dens originale specifikationer med højere spænding.


  • #23   30. apr 2012 100% enig, hvis han kan få en starter fra en større maskine er det bedst.. det starter jeg også med at sige i mit første svar

  • #24   30. apr 2012 Jeg har googlet løs og kan ikke engang finde et billede af en NSR250 starter.

  • #25   30. apr 2012 Måske fordi den har kickstart...?

  • #26   30. apr 2012 Her er et udvalg af OEM-startere til en lang række Honda mc og ATV; prøv selv at søge videre på andre kriterier på forsiden www al-electric de:

    http://www.al-electric.de/index.php?aktion=produktgruppensuche&gid=610&ohid=1027&spannung=0&drehrichtung=-1&zaehne=-1&ritzel=in+mm&ritzel_epsilon=plus%2Fminus+in+mm&produktgruppensuche.x=88&produktgruppensuche.y=16


Kommentér på:
125 til 181ccm = ny startermotor, købes hvor?

Annonce