4.827 visninger
|
Oprettet:
Skiftning af toppakning ??? {{forumTopicSubject}}
Go morgen og go påske MCG
Jeg har lige lagt mærke til at den ene side af motoren på min XJ900 1995, er godt smurt ind i hvad jeg synes ligner olie, (Kun foran ved 2 af de 4 cylindre), og det starter lige under toppakningen, så med min meget beskedne mekanikerviden, vil jeg tror den måske skal skiftes ???
Men hvor meget vil det koste ved en mekaniker, autoriseret vel at mærke. med arbejdsløn og dele sådan cirka ??
På forhånd tak
apr 2007
Følger: 32 Følgere: 31 MC-er: 5 Emner: 21 Svar: 1.073
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 85 MC-er: 12 Emner: 463 Svar: 2.212
Og når man skifter toppakning justeres ventilerne så bagefter ??
mar 2006
Følger: 6 Følgere: 7 Emner: 10 Svar: 217
jun 2008
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 188
nov 2005
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 46 Svar: 501
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 17 MC-er: 3 Emner: 406 Svar: 935
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 85 MC-er: 12 Emner: 463 Svar: 2.212
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
det er ikke ret svært at skifte toppakning på en luftkølet xj. det eneste man skal have styr på er at knastakslerne skal sidde rigtigt når den samles.hvis du selv flår tank og kåbe af. kender du så ikke en der kan være behjælpelig de 1.5 time det max tager at ordne resten .
men er du 100% sikker på at det er toppakningen der sveder og ikke pakningen ved knast dækslet ?
mar 2009
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 29 Svar: 338
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 17
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.840
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 85 MC-er: 12 Emner: 463 Svar: 2.212
Brian S jo har lige skiftet både motor Olie, plus filter, og kardan olie for 1 måned siden
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 85 MC-er: 12 Emner: 463 Svar: 2.212
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Der kan sagtens svedes olie mellem cyl og top. da alt olie til toppen render i kanaler gennem begge dele.
Og skiller man det ad skifter man selvfølgelig både pakning og evt oringe ( uden at lægge hovedet på blokken så tror jeg at der kun er en pakning på en xj)
// Brian
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
Og hvis du ikke selv kan samle det igen, så spare du stadig arbejdsløn på et værksted, fordi dyret er skilt af
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 529
Et lille trick fra tandremmen på biler, der tager du en hvid dæktusch og tegner på kæden, blokken og tandhjulene, så kan du meget bedre huske hvor de stod.
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 85 MC-er: 12 Emner: 463 Svar: 2.212
Jeg må nu prøve at følge med i om den fortsætter med at svede eller om det var noget gammel olie der sad der
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
det eneste du skal bekymre dig om er knastakslernes placering. og da der er mærker på dem er det ikke så svært.
jeg har nogle gange kombineret disse mærker med nogle lavet med dæktusch og et par strips i knastkæden ( i det tomme led så tæt på knasten som muligt. så kan det ikke gå galt
men som tidligere sagt. søg med lys og lygte efter en haynes manual eller endnu bedre den fra værkstedet . med sådan en kan man alt :-))
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
Er først hvis du bare kører den rundt med starteren, så er der nok power til at bøje dem, så derfor kører man lige et par rundter med en nøgle, inden man begynder at starte
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.840
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Sveder du olie ud gennem toppakningen, skulle du også tabe væsentlig kompression. Jeg vi næsten vædde på, at det kommer under ventildækselet, og så bare efterhånden siver ned.
Det er velkendt på en del MC-er, og det er noget af det mange værksteder tjener nemme penge på:-)
Jonas har faktisk også et godt forslag lige ovenover:-)
Skiftning af toppakning ???