3.226 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Problem med "magisk" ensretter Problem med "magisk" ensretter

Hej folkens, jeg har lidt bøvl med min ensretter.
Jeg har haft ringet til Erik Schnabel og skal derind imorgen efter arbejde, hvis jeg kan nå det.

Den er født med 2 faser og cyklen er en:
Honda NSR125FL
Når jeg starter den i høj tomgang uden forbrug, der leverer der 14,61Volt
Tænder jeg for positionslyset, så stiger den 14,63Volt
Tænder jeg så for lyset ( BA20D 45/45watt byttet ud med en H4 55/60watt ), så leverer den 14,99-15,01Volt.
Det er jo overspænding.
Hvis jeg så kører en tur med det, så falder den pludselig til 14,2 og ned til 13,6 og så lader den slet ikke mere efter et par km.
Jeg skiftede så ensrettere ( jeg har 2 ens cykler ) og den gjorde så præcis det samme.
I en uges tid har jeg kørt rundt med en ensretter der ikke har kunnet lade overhoved.
Derfor har jeg ladet mit batteri med en MC oplader inden jeg skulle køre småture.

Idag gik jeg den så igennem og målte statoren til 0,4ohm med Harald Skrald multimeter ( det dyre til 199 ) og målte ved 3000rpm at den mellem faserne leverede 35Volt, ved 2000rpm leverer den 25Volt og ved 6-7000rpm leverer den ca. 60Volt.

Jeg starter den med batteri og den lader ikke en skid.
Slukker, fjerner batteriet, starter den og måler lystigt videre.
Omdrejningstælleren sidder nærmest fast på 2000rpm og intet strøm virker.
Jeg måler nu 1,2Volt DC og måler 2,3Volt AC på batterikabelskoene.
Jeg har kun fjernet plusskoen, og sætter den så på igen imens at jeg måler DC.
Pludselig siger den så 14,63Volt igen.
På mystisk vis er min ensretter vågnet og er nu begyndt at lade igen.
Jeg har lige kørt en tur, kun med positionslys tænd men har ikke målt om den stadig lader.

ps. jeg er elektriker, men kan stadig ikke hitte ud af hvad der sker for elektronikken.
Der går en ledning fra nøgletændingen til ensretter, som fortæller den et eller andet.
Ifølge bøgerne, så er fortæller den hvor mange volt batteriet er på.

Er der evt en der ved hvad dælen der sker for min Honda?
Hvis jeg kan spare 950,- på en 2faset ensretter, så gør jeg gerne det, for Hondaen har jeg købt for sølle 4000,- og midlerne er ikke store fro mig og jeg ville hellere bruge 3000,- på en Schubert S1 frem for 1000 på en ensretter og kun ha 2000 til en hjelm.

på forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Problem med "magisk" ensretter
  • #1   11. mar 2012 Det ændre ikke at den ifølge bøgerne ikke bør komme over 14,4-14,6volt.
    Og slet ikke at den stopper med at lade...!
    En MC uden lys, er jo en dødsfælde. ( samt en panser magnet. )

• #2   11. mar 2012 Det ved jeg godt, men det skader jo ikke at måle efter ripplespænding eller tilsvarende fejl.
    Nu er det målt og så er der jo ingen der efterspørger det.
    Jeg forsøger på at være grundig når jeg søger efter fejl.

• #3   11. mar 2012 øjeblik.. napper et billede af min ekstra stator, som er identisk med den som sidder på. ( jeg byttede rundt i forsøg på at fixe den )
    Ifølge synsmandens PC skærm, så stod der midten af marts 1995 og hentet til DK i 2009.
    Stelnummer:
    SDCJC20900F??????

• #4   11. mar 2012 Når den kommer over 14,4V er det overspænding for så koger batteriet

• #5   11. mar 2012 Jep, men lige nu lader den nok med 14,63Volt.
    Jeg tror at jeg har fået startet ensretteren på magisk vis, så imorgen triller jeg ind til Hr. Schnabel og hører hvad han siger.
    Jeg ender nok med at købe den 2 faset ensretter som han har liggende.

• #6   11. mar 2012 Ja for din er død

• #7   11. mar 2012 Ja så har du ikke hørt efter, er 12V batteri har en gasspænding der hedder 14,4V og det forandres ikke om så jorden er flad

Jeg er elektriker med speciale i 12, 24 og 48V installationer

http://exide.dk.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Sporsmal-DK.PDF

• #8   12. mar 2012 Tak, ladesystemer er det jeg har brugt det meste af min tid på og det er tydelig at se at pladerne begynder at nedbrydes når spændingen kommer over 14,4V

• #9   12. mar 2012 Men hvem af jer har den største tissemand?

• #10   12. mar 2012 Hellere en lille der snurre rundt end en stor der gør ondt........

• #11   12. mar 2012 Haha…
    Helikopter Scorer altid.

Jeg var inde ved Hr. Schnabel idag.
    Han siger at den ikke bør lade med så meget og at det nok mest af alt kommer sig af at min ensretter får "ladespænding" fra batteriet.

Altså der går en ledning fra batteriet, op til tændingslåsen og ned til ensretteren, som så fortæller hvor mange Volt batteriet er på.

Når jeg så tænder lys osv osv, så kommer den en masse spændingsfald, hvilket giver god mening, for jeg er selv alm. elektriker.

Så jeg vil nu forsøge på at sætte denne sladrehank direkte til batteriet og finde ensretterens stel og lodde en ny ledning direkte på den gamle med krympeslange osv og så tilslutte den direkte til minus på batteriet, så jeg undgår samtlige stik.
    Når det så er gjort, så tester jeg ensretterens standbyforbrug.

Schnabel ensretteren ( ihvert fald den 2 fasede ), den bruger kun 1mA, så den vil være mindst et år om at tappe et batteri for strøm.

Hvis min ensretter også er dernede omkring i volt og jeg kan få den til at lade normalt, så er jeg glad for at jeg så har sparet 910,-

Schnabel ensretteren lader med 13,8 og op til 14,2-14,3 sagde han.
    Over 14,4Volt er ikke godt siger han, så over det bør min ikke lade med. Jeg roder videre med det onsdag.
    Han er iøvrigt billigere end både Thansen og Jem&Fix hvad angår batterier.
    180,- for 5ampere syrebatteri med skruepropper.

• #12   15. mar 2012 Problemet er løst.
    Jeg tog ind til Erik Schnabel og fandt ud af at det var spændingsfald fra batteri til tændingslås, som var skyld i det.
    Ved tændingslåsen var der kun 14,3Volt, så den troede at den ladede med den rigtige spænding.
    Trak en ledning direkte fra batteri til ensretter, uden om alt andet, så den måske tapper 0,1mA men det overlever jeg nok.

Den lader nu med 14,3Volt

Kommentér på:
Problem med "magisk" ensretter

Annonce