2.753 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Dæk: Sportstouring vs sport Dæk: Sportstouring vs sport

Jeg ved at dæk spørgsål bliver stillet dagligt.
Jeg har kigget forummet igennem samt læst en masse test osv, men jeg syntes ikke rigtigt at ha fundet et rigtigt svar, så her kommer spørgsmålet.

Jeg har jo min zxr750'er som jeg skal have et sæt nye dæk på.
Jeg har altid kørt på michelin pilot power 2ct og er yderst tilfreds med dækket.
Jeg er nu begyndt at bruge min kawa til mere transport kørsel, til og fra arbejde=meget ligeuds kørsel, og overvejer så at skifte til et feks pilot road 2 eller 3 for at få lidt flere km i dækket og undgå at de bliver slidt flade for hurtigt.
Jeg bruger også min kawa til frisk kørsel over engene og kører også dækket til kantet af og til, men de fleste km er dog ligeud.
Jeg vil IKKE gå på kompromis med vejgreb eller pris, så hvis det bedste valg til min mc/kørestil er sportsdæk a la pp 2ct, så er det det der kommer på igen!
Jeg har bare eftehånden læst mange steder at nyere sportstouring dæk er næsten ligeså gode som sportsdæk eller bedre(for mange mc'ister) så er jeg blevet lidt nysgerrig om et evt sportstuoring dæk kan opfylde mine krav bedre end et rent sportsdæk.
Jeg er dog bange for at sportstouringdækket vil midste grebet i svingene da den da får lidt gas!
Om det er michelin, pirelli eller bridgestone er jeg ligeglad med.

Jeg kører med 3,5/17" og 6,25/17" fælge

Jeg beklager den lange smøre men har tænkt meget over det her de sidste par uger, så nu blev jeg sku nød til at spørge her.
Sportstouring vs sport!

MVH Simon J


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dæk: Sportstouring vs sport
  • #2   8. jan 2012 Jamen Simon så ta' du sådan et sæt her:
    http://www.magacin.dk/motorcykler/touringdaek-med-skjulte-kvaliteter/ar1698/


  • #3   8. jan 2012 Mange tak for svaret

    Jeg har endnu ikke kørt trackday, jeg vil dog meget gerne prøve det.
    Men jeg vil helst købe dæk efter hvad jeg skal bruge i hverdagen.


  • #4   8. jan 2012 Oyo5: Jeg har lige præcis læst dit indlæg fra en tidligere tråd, og det er præcist det der har inspireret mig til et muligt skifte:-)
    Men er de dæk virkeligt så gode at det gør sportsdæk overflødige?


  • #5   8. jan 2012 Hvad str. skal du bruge ? Jeg har sæt sports touring dæk til salg, som kun har kørt ganske få Km.

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #6   8. jan 2012 For at være diplomatisk og undgå unødig "støj", så har alle de producenter du nævner faktisk dæk der opfylder dine behov - altså i et "gade" sport/touring-dæk! Hvad der virker bedst for dig- og din MC, tja, det må du jo prøve dig frem til. smiley

  • #7   8. jan 2012 Simon,

    Nej, de gør bestemt ikke sportsdæk overflødige. Sportsdæk har en blødere compound (gummi blanding), som gør de har bedre greb, men det går så også ud over holdbarheden. Så om man er til sports dæk, eller sports touring dæk, det afhænger af kørestil.

    Jeg har mine dæk til salg da min kørestil er mere til sportsdæk (dem der er til salg sad på da jeg fik den)


  • #8   8. jan 2012 Jeg kører helst på 190/50 17 og 120/70 17, men hvad er årsagen til at du vil sælge? Jeg kan ikke undgå at se at det er samme dæk du har på din gsxr, så jeg kunne jo frygte at du har "lært" ar touring dæk ikke virker på en racer?

  • #9   8. jan 2012 Ah der var jeg lige tidligt ude med mit spørgsmål.
    Men hvad er det der er forskellen eller hvad gir præcis udslaget til at touringdæk ikke er "gode nok" så at sige?


  • #10   8. jan 2012 de har ikke helt det samme greb ved fuld nedlægning som et sports dæk har, men har heller ikke den samme holdbarhed som et sports touring dæk. Der er mange flere Km. i et sports touring dæk da de er noget hårdere

  • #12   8. jan 2012 Det var nemlig lidt mine bange anelser da vejgreb ved nedlægning er første prioritet.
    Jeg syntes bare at jeg læste et sted at nye sportstouringdæk faktisk ofte havde et bedre vejgreb pga vores lidt kolde klima.


  • #13   8. jan 2012 Jeg hedder eller kører på ingen måde som ghostrider.
    Jeg er ligeglad med street værdien på grillen, det er kun køreregenskaberne der betyder noget.
    Men er sportstouring noget trægere i sving eller hvordan?


  • #14   8. jan 2012 nej, det er de slet ikke. Du kan prøve at google Metzeler Z8 Interact. Det er faktisk testvinder 2011

  • #16   8. jan 2012 Ved hårdt brug - der bliver sporttouring dækkene tiltagende upræcise, ikke på nogen ond lusket pludselig måde, i Tyskland kalder de det for schmieren, og ordet dækker vel også nogenlunde på dansk..smøre.
    Der kan korigeres lidt for dette med lufttryk osv., men deres formåden dette til trods, er enorm - uden noget dybere videnskabeligt belæg, så tror jeg dagens "sporttouring dæk", er fuldt ud på omgangshøjde når det kommer til "sportslig ydelse", med hvad der var det vildeste vilde indenfor sportsdæk bare for et par år siden !
    Det du så får mer' idag, det er en masse kilometer..!

    Mht. sportsdæk og deres fordele overfor tourer dækkene, så er det ikke blot "mer greb" under nedlægning, men også qua deres profil en mere styrevillig maskine, sportsdækkene er betydeligt mere spidse i profilen, og kommer man fra det ene til det andet, så kan omvæltningen være stor, fks. fra sport til tourer vil maskinen føles træg, men igen - langt mere tilgivende og rolig.

    Så der findes ikke noget der bare lige sælger det ene frem for det andet - bortset fra ærlighed !!!

    Kører du konsekvent din dæk helt ud på flanken ?
    Kører du hårdt nok til - at få noget varme i dine dæk inden turen er til ende ?
    Er du tilfreds med noget der måske minder om en kilometer ydelse der hedder 6000 km (yes jeg ved der er nogen der få dem i bund på ca 1500 km. og så er der dem der kan få dem til at vare for evigt)
    Så er sportsdækkene dig

    Vil du har dæk, der virker med det samme ?
    Vil du færdes sikkert friseret og pænt + 10.000 km. ?
    Vil du give afkald på de sidste marginaler - de sidste 5 % ?
    Så er sporttourer dækken dem du søger.

    Jeg vil derfor ikke (og nej - jeg er ikke på lønningslisten hos BS!!!) tøve et sekund med at anbefale dig Bridgestone BT23., du får et dæk der virker hver dag, koldt, vådt tørt, varmt - i lang tid !

    I år hopper jeg selv fra Bridgestone BT23 til deres nye S20 - sidste år bragte et sæt 23'ere mig fra herodes til pilatus og tilbage igen, og jeg kan ikke bare en eneste gang, sætte fingeren på noget der kunne være gjort bedre !


  • #17   8. jan 2012 Oyo5: jeg takker mange gange for dit svar, det er præcis sådan noget jeg er ude efter.
    Jeg er self. Vild med pp spidse profil da det får min gamle racer til at virke betydeligt lettere men jeg kører sjældent til kanten, jeg vil bare meget gerne muligheden er der hvis lysten pludselig er der på vej hjem fra arbejde feks.
    Et sæt pp holder ca 5k km for mig men de sidste par tusinde km bliver hurtigt værre og værre pga af den kant de får ved ligeudskørsel, og så bliver de en anelse lumske ved nedlægning i sving.
    Jeg har også set på den nye bs s20 , hvad skiller den fra bs 023


  • #18   8. jan 2012 S20 og BT23 er æbler og pærer...næsten
    Først og fremmest er profil'et et helt andet (har lige fået mine S20'ere, så de står lige ved siden af min mc stadig mont med BT23'ere) de er langt spidsere, men som noget ganske specielt for "sportsdæk", så har S20 temmelig meget, og temmelig dyb negativ profil, altså mønster - der er er udformet på en anderledes måde end hidtil set med sportsdæk, lidt ligesom møsteret "falder" ud fra dæk midten, som ifølge BS skulle gavne styrevilligheden.
    Såvidt jeg kan bladre og læse mig til, så er dækket ikke - ikke så konsekvent race som Bridgestone BT016Pro, men teknologien i dækket er så det nyere, hvilket skulle sikre bedre kilometer ydelse, et mere "docilt" dæk end andre sportsdæk inkl BT016Pro..
    Min primære ønske er som sådan ikke at vende BT23'eren ryggen, langt mere at få et bagdæk i profil 55, da Honda som jeg kører, selv på nyeste aftapning af Firebladen notorisk fastholder profil 50, så måtte jeg enten finde noget andet gummi, eller skifte fra sporttourer til sport, jeg valgte at blive på Bridgestone, men med et ønske om at de også får lavet 190/55-17 i BT23
    Jeg tror ikke der findes nogen - nogensteder der har kørt et sæt S20'ere i bund endnu (de er først så småt ved at blive leveret ud til forhandlerne nu), så hvordan de er - hmm det må foråret vise, lige nu står de og læner sig pæne og sorte op af min MC :o)

    Held og lykke med valget - og ha' en rigtig go sæson


  • #19   8. jan 2012 Dagens sportstouring dæk, er langt bedre end de bedste sportsdæk der fandtes på markedet dengang din MC var ny. Der vil derfor ikke været dækket der sætter begrænsningerne for motorcyklen.
    Men da du godt kan lide at den spidse profil giver dig en hurtigere styring, kunne det være en ide at bruge originalstørrelsen bag, 180/55.
    Har prøvet en ZX9r med både 190/50 og 180/55 bagdæk, og der kunne der godt mærkes en forskel. Meget lettere i indstyring med det smallere dæk.


  • #20   8. jan 2012 Pga. arbejdstemperaturen vil sportstouringdæk stå bedre fast i svingene i trafikken end et par racerdæk. Derudover får du jo så flere kilometre i dine dæk samt en så fleksibilitet ift. vejret.

    Så skift du roligt.


  • #21   8. jan 2012 jeg var på jyllandspringe på min gamle gixxer, og der sad nye pilot road 2 på...

    og de holdte fint fast, selv med knæet i asfalten... så det dæk køre jeg på frem over.. smiley


  • #22   9. jan 2012 Jesper: jeg kører med 6,25" bred fælg i bag org. Størrelsen er 5,5", vil 190`er dæk ikke være mere passende når fælgen er blevet knap 19 mm bredere?
    Jeg har kørt på metzler sportec m1 og der var voldsom forskel fra de metzler til pp 2ct, så selv om det er en noget ældre sag, er dæk mindst lige så vigtigt på den, som en ny zx6r.




  • #24   9. jan 2012 De er dansk købt og betalt hos en MC forhandler - bestilt i okt. måned og hentet i fredags, fik dem til en okay pris og en pæn kalender inkl.
    ;o)


  • #25   9. jan 2012 hvad er prisen på dem herhjemme ? og hvad størrelse har du bestilt i ?

  • #26   9. jan 2012 Ps... grunden til så tidligt et køb, jeg var og er ikke specielt sikker på at min hugger levner plads til et 55 bagdæk, så jeg skal finde på en eller anden måde at løfte den lidt + jeg må vel også hellere få kikket på den der gearingcommander hjemmeside, og bibeholde den nuværende gearing bliver vist en kende for langbenet, så en tand eller to bagpå skal der nok til - hvilket så igen udløser om kæden så er lang nok lige pludselig... en ting river roligt en håndfuld andre ting med sig... men så igen, trods det nu sneer, så er det forår og sæsonen kan starte

  • #27   9. jan 2012 120/70-17 & 190/55-17 og prislisten siger kr. 1149.- for fordækket og Kr. 1649.- for bagdækket om det så er den pris der betales i sidste ende....er en anden sag, jeg fik mine til en fair pris, men ikke nogen "hold kæft og fald død om rabat"

  • #28   9. jan 2012 så kan man vel få dem 800-1000 kr. billigere i tyskland for et sæt

  • #29   9. jan 2012 Et touring dæk er ganske udemærket... Ingen grund til at købe sportsdæk der ikke kan holde.

  • #30   9. jan 2012 Ved touringkørsel vil du have meget svært ved at holde en ordentlig temp. i sportsdæk og så er jeg helt sikker på, at et touringdæk er mindst lige så egnet.

  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 1 Svar: 122
    #31   9. jan 2012 Ved den sidste test i "Motorrad" blev mine holdninger noget udfordret: I vådtesten var Michelin Pilot Road 3 kongedækket, men deres Pilot Power Pure (Hypersportsdæk) kørte lige så hurtigt og på samme tid som PR3 i vådsektionen (1,21 minutter omgangstid og brugte 49,5/49,7 meter på at standse fra 100 km/t)

    Du kan evt. goggle testen under Motorrad

    Testen foregik i 20 graders varme i Sydfrankrig på Dunlops testanlæg.

    Det betyder, at hypersportsdæk kan det samme i vådt som et sportstouring. Dog ikke med samme kilometerydelse selvfølgelig.

    Så personligt vil jeg vælge et sportsdæk, da jeg hovedsageligt køre "søndagsture" og vil have det maksimale greb og styrbarhed med denne øvelse - uden at være bange for ikke at kunne stå fast i regnvejr.

    Omvendt kan man køre knæet i asfalten med moderne touringdæk uden slinger i valsen. Der er dog den variabel med luft/vejtemperatur. Et touringdæk er bygget - generelt - at arbejde fra 5-35 grader og et sportsdæk fra 15-45 grader.

    Din fælg er "kun" 6 tommer, da man måler fra indvendig anlægsflade til indvendig anlægsflade. Så du kan sagtens have et 180 på hvis du ønsker det - f.eks Aprilia RSV Mille (ældre model) anbefaler 190 til gade og 180 til bane grundet en mere styrevillig cykel. Et kompromis kunne være 190/55 for det bedste af begge verdener. Især din cykel som har en stenhård bagdæmper vil en højere profil give mere komfort.

    Der er fordele og ulemper ved begge varianter - afhænger af temperament og kørselsmønster.


  • #32   9. jan 2012 Carsten m: tak for endnu et rigtig godt svar.
    Min fælg skulle meget gerne være 6,25" da det er en eftermonteret marvin magnesium fælg(der står 6,25x17" i fælgen) den er også en lille smule bredere end den std. zx7r fælg jeg kørte med før og den skulle gernevære 6" bred.
    Jeg kører ikke ved temperature under 10 grader eller i regnvejer da det "kun" er et sjov og balade køretøj jeg har.
    Jeg har bare i sidste sæson "tvunget" mig selv til at bruge den noget mere til transport, da jeg ellers kun triller en knap1500km om året, hviket jeg syntes er lidt for lidt.
    Jeg læste så bare om bt023 og tænkte at det kunne være rart at få et hurtigt styrende sportsdæk med flere km i, som jeg forstod lidt på artiklen at det var, men som flere af de meget hjælpsomme brugere gør mig opmærksom på, er ar jeg nok desværre får en lidt mere træg maskine i sving men jeg kan køre længere inden dækket bliver kørt fladt.
    Bagdæmperen er ikke det store problem med mine 114kg
    Men igen mange tak carsten for et rigtig godt svar

    Mvh simon j


  • #33   9. jan 2012 Apropos test - så check evt. sidste nye udgave af Tyske PS... Udover tekno snakken om hvorfor og hvordan det kan lade sig gøre - så er det åbentbart lykkedes at flytte grænsen for hva "hypersportdæk" kan - også når det regner og er pivkoldt - med ordene: det ligger på linie med "intermediate regenreifen"...!




Kommentér på:
Dæk: Sportstouring vs sport

Annonce