Dæk: Sportstouring vs sport Dæk: Sportstouring vs sport
Jeg ved at dæk spørgsål bliver stillet dagligt.
Jeg har kigget forummet igennem samt læst en masse test osv, men jeg syntes ikke rigtigt at ha fundet et rigtigt svar, så her kommer spørgsmålet.
Jeg har jo min zxr750'er som jeg skal have et sæt nye dæk på.
Jeg har altid kørt på michelin pilot power 2ct og er yderst tilfreds med dækket.
Jeg er nu begyndt at bruge min kawa til mere transport kørsel, til og fra arbejde=meget ligeuds kørsel, og overvejer så at skifte til et feks pilot road 2 eller 3 for at få lidt flere km i dækket og undgå at de bliver slidt flade for hurtigt.
Jeg bruger også min kawa til frisk kørsel over engene og kører også dækket til kantet af og til, men de fleste km er dog ligeud.
Jeg vil IKKE gå på kompromis med vejgreb eller pris, så hvis det bedste valg til min mc/kørestil er sportsdæk a la pp 2ct, så er det det der kommer på igen!
Jeg har bare eftehånden læst mange steder at nyere sportstouring dæk er næsten ligeså gode som sportsdæk eller bedre(for mange mc'ister) så er jeg blevet lidt nysgerrig om et evt sportstuoring dæk kan opfylde mine krav bedre end et rent sportsdæk.
Jeg er dog bange for at sportstouringdækket vil midste grebet i svingene da den da får lidt gas!
Om det er michelin, pirelli eller bridgestone er jeg ligeglad med.
Jeg kører med 3,5/17" og 6,25/17" fælge
Jeg beklager den lange smøre men har tænkt meget over det her de sidste par uger, så nu blev jeg sku nød til at spørge her.
Sportstouring vs sport!
MVH Simon J
jul 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 26 Svar: 773
http://www.magacin.dk/motorcykler/touringdaek-med-skjulte-kvaliteter/ar1698/
apr 2006
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 601
Jeg har endnu ikke kørt trackday, jeg vil dog meget gerne prøve det.
Men jeg vil helst købe dæk efter hvad jeg skal bruge i hverdagen.
apr 2006
Men er de dæk virkeligt så gode at det gør sportsdæk overflødige?
okt 2009
Følger: 35 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 952
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
okt 2009
Nej, de gør bestemt ikke sportsdæk overflødige. Sportsdæk har en blødere compound (gummi blanding), som gør de har bedre greb, men det går så også ud over holdbarheden. Så om man er til sports dæk, eller sports touring dæk, det afhænger af kørestil.
Jeg har mine dæk til salg da min kørestil er mere til sportsdæk (dem der er til salg sad på da jeg fik den)
apr 2006
apr 2006
Men hvad er det der er forskellen eller hvad gir præcis udslaget til at touringdæk ikke er "gode nok" så at sige?
okt 2009
apr 2006
Jeg syntes bare at jeg læste et sted at nye sportstouringdæk faktisk ofte havde et bedre vejgreb pga vores lidt kolde klima.
apr 2006
Jeg er ligeglad med street værdien på grillen, det er kun køreregenskaberne der betyder noget.
Men er sportstouring noget trægere i sving eller hvordan?
okt 2009
jul 2008
Der kan korigeres lidt for dette med lufttryk osv., men deres formåden dette til trods, er enorm - uden noget dybere videnskabeligt belæg, så tror jeg dagens "sporttouring dæk", er fuldt ud på omgangshøjde når det kommer til "sportslig ydelse", med hvad der var det vildeste vilde indenfor sportsdæk bare for et par år siden !
Det du så får mer' idag, det er en masse kilometer..!
Mht. sportsdæk og deres fordele overfor tourer dækkene, så er det ikke blot "mer greb" under nedlægning, men også qua deres profil en mere styrevillig maskine, sportsdækkene er betydeligt mere spidse i profilen, og kommer man fra det ene til det andet, så kan omvæltningen være stor, fks. fra sport til tourer vil maskinen føles træg, men igen - langt mere tilgivende og rolig.
Så der findes ikke noget der bare lige sælger det ene frem for det andet - bortset fra ærlighed !!!
Kører du konsekvent din dæk helt ud på flanken ?
Kører du hårdt nok til - at få noget varme i dine dæk inden turen er til ende ?
Er du tilfreds med noget der måske minder om en kilometer ydelse der hedder 6000 km (yes jeg ved der er nogen der få dem i bund på ca 1500 km. og så er der dem der kan få dem til at vare for evigt)
Så er sportsdækkene dig
Vil du har dæk, der virker med det samme ?
Vil du færdes sikkert friseret og pænt + 10.000 km. ?
Vil du give afkald på de sidste marginaler - de sidste 5 % ?
Så er sporttourer dækken dem du søger.
Jeg vil derfor ikke (og nej - jeg er ikke på lønningslisten hos BS!!!) tøve et sekund med at anbefale dig Bridgestone BT23., du får et dæk der virker hver dag, koldt, vådt tørt, varmt - i lang tid !
I år hopper jeg selv fra Bridgestone BT23 til deres nye S20 - sidste år bragte et sæt 23'ere mig fra herodes til pilatus og tilbage igen, og jeg kan ikke bare en eneste gang, sætte fingeren på noget der kunne være gjort bedre !
apr 2006
Jeg er self. Vild med pp spidse profil da det får min gamle racer til at virke betydeligt lettere men jeg kører sjældent til kanten, jeg vil bare meget gerne muligheden er der hvis lysten pludselig er der på vej hjem fra arbejde feks.
Et sæt pp holder ca 5k km for mig men de sidste par tusinde km bliver hurtigt værre og værre pga af den kant de får ved ligeudskørsel, og så bliver de en anelse lumske ved nedlægning i sving.
Jeg har også set på den nye bs s20 , hvad skiller den fra bs 023
jul 2008
Først og fremmest er profil'et et helt andet (har lige fået mine S20'ere, så de står lige ved siden af min mc stadig mont med BT23'ere) de er langt spidsere, men som noget ganske specielt for "sportsdæk", så har S20 temmelig meget, og temmelig dyb negativ profil, altså mønster - der er er udformet på en anderledes måde end hidtil set med sportsdæk, lidt ligesom møsteret "falder" ud fra dæk midten, som ifølge BS skulle gavne styrevilligheden.
Såvidt jeg kan bladre og læse mig til, så er dækket ikke - ikke så konsekvent race som Bridgestone BT016Pro, men teknologien i dækket er så det nyere, hvilket skulle sikre bedre kilometer ydelse, et mere "docilt" dæk end andre sportsdæk inkl BT016Pro..
Min primære ønske er som sådan ikke at vende BT23'eren ryggen, langt mere at få et bagdæk i profil 55, da Honda som jeg kører, selv på nyeste aftapning af Firebladen notorisk fastholder profil 50, så måtte jeg enten finde noget andet gummi, eller skifte fra sporttourer til sport, jeg valgte at blive på Bridgestone, men med et ønske om at de også får lavet 190/55-17 i BT23
Jeg tror ikke der findes nogen - nogensteder der har kørt et sæt S20'ere i bund endnu (de er først så småt ved at blive leveret ud til forhandlerne nu), så hvordan de er - hmm det må foråret vise, lige nu står de og læner sig pæne og sorte op af min MC :o)
Held og lykke med valget - og ha' en rigtig go sæson
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Men da du godt kan lide at den spidse profil giver dig en hurtigere styring, kunne det være en ide at bruge originalstørrelsen bag, 180/55.
Har prøvet en ZX9r med både 190/50 og 180/55 bagdæk, og der kunne der godt mærkes en forskel. Meget lettere i indstyring med det smallere dæk.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.381
Så skift du roligt.
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.248
og de holdte fint fast, selv med knæet i asfalten... så det dæk køre jeg på frem over..
apr 2006
Jeg har kørt på metzler sportec m1 og der var voldsom forskel fra de metzler til pp 2ct, så selv om det er en noget ældre sag, er dæk mindst lige så vigtigt på den, som en ny zx6r.
jul 2008
;o)
okt 2009
jul 2008
jul 2008
okt 2009
mar 2006
Følger: 28 Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 500
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.864
mar 2011
Følgere: 1 Svar: 122
Du kan evt. goggle testen under Motorrad
Testen foregik i 20 graders varme i Sydfrankrig på Dunlops testanlæg.
Det betyder, at hypersportsdæk kan det samme i vådt som et sportstouring. Dog ikke med samme kilometerydelse selvfølgelig.
Så personligt vil jeg vælge et sportsdæk, da jeg hovedsageligt køre "søndagsture" og vil have det maksimale greb og styrbarhed med denne øvelse - uden at være bange for ikke at kunne stå fast i regnvejr.
Omvendt kan man køre knæet i asfalten med moderne touringdæk uden slinger i valsen. Der er dog den variabel med luft/vejtemperatur. Et touringdæk er bygget - generelt - at arbejde fra 5-35 grader og et sportsdæk fra 15-45 grader.
Din fælg er "kun" 6 tommer, da man måler fra indvendig anlægsflade til indvendig anlægsflade. Så du kan sagtens have et 180 på hvis du ønsker det - f.eks Aprilia RSV Mille (ældre model) anbefaler 190 til gade og 180 til bane grundet en mere styrevillig cykel. Et kompromis kunne være 190/55 for det bedste af begge verdener. Især din cykel som har en stenhård bagdæmper vil en højere profil give mere komfort.
Der er fordele og ulemper ved begge varianter - afhænger af temperament og kørselsmønster.
apr 2006
Min fælg skulle meget gerne være 6,25" da det er en eftermonteret marvin magnesium fælg(der står 6,25x17" i fælgen) den er også en lille smule bredere end den std. zx7r fælg jeg kørte med før og den skulle gernevære 6" bred.
Jeg kører ikke ved temperature under 10 grader eller i regnvejer da det "kun" er et sjov og balade køretøj jeg har.
Jeg har bare i sidste sæson "tvunget" mig selv til at bruge den noget mere til transport, da jeg ellers kun triller en knap1500km om året, hviket jeg syntes er lidt for lidt.
Jeg læste så bare om bt023 og tænkte at det kunne være rart at få et hurtigt styrende sportsdæk med flere km i, som jeg forstod lidt på artiklen at det var, men som flere af de meget hjælpsomme brugere gør mig opmærksom på, er ar jeg nok desværre får en lidt mere træg maskine i sving men jeg kan køre længere inden dækket bliver kørt fladt.
Bagdæmperen er ikke det store problem med mine 114kg
Men igen mange tak carsten for et rigtig godt svar
Mvh simon j
jul 2008
Dæk: Sportstouring vs sport