Fotografering af motorcykler {{forumTopicSubject}}
Hejsa venner,
Der er tit meget brok over visse menneskers billeder af deres motorcykler.
Det er oftest fordi de holder i en have, indkørsel, mørk garage, eller på en strand.
Det er ikke de mest optimale baggrunde at fotografere op af, da det ikke er der en motorcykel befinder sig bedst.
Derfor er der et par fif jeg lige vil dele ud af, som jeg selv tit bruger når jeg fotograferer motorcykler-
Baggrund:
Find en passende baggrund. En baggrund der er rolig (altså ensfarvet) giver mere harmoni i billedet, og flytter fokus over på motorcyklen. For eksempel en facade på en flot bygning, eller en mur der komplimenterer motorcyklen i farverne.
Alle hader forvirende elementer!
Lys:
Sørg altid for at der er lys nok på motorcyklen når du fotograferer. Du må IKKE tage billeder mod lyset. Hav hellere lyset i ryggen. Hvis du har lyset bagved den motorcykel du fotograferer bliver billedet for lyst, og motorcyklen for mørk.
Find helst en dag med masser af sol.
Vinkler:
Det er for nemt at kommer til at fotografere en motorcykel fra en vinkel der får den til at se super smal ud, eller meget klodset. Det er der ingen der ønsker. Prøv i stedet at tage nogle billeder fra nogle skæve, jordnære vinkler.
Stil for eksempel motorcyklen op på en repos eller en rampe af en art, og så knæl ned for at få frøperspektivet.
Nærbilleder:
Vi har alle en del ting der er unikke på vores motorcykler, og disse vil vi jo gerne vise frem. sørg derfor for st komme helt tæt på, mens du stadig husker på lys og location.
Igen kan det være et sjovt fif at få tiltet vinklerne så de bliver lidt sjovere at se på.
Når du trimmer:
Når du så skal til at klippe dine billeder til, er det meget vigtigt at du ikke klippre for meget af billedet. Hvis du "kige kommer til" at klippe det nederste af dækkene af, eller sidespejlet, eller bagenden, eller snuden, ser det totalt åndssvagt ud. De fleste billeder har godt af lidt luft omkring motorcyklen.
Cyklen:
Sørg for, for din egen og andres skyld, at cyklen er ren. Der er ikke meget værre end en beskidt motorcykel.
Kameraet:
LAD VÆRE med at tage billeder med din kameramobil. Billederne ligner pis, og de gør ikke din cykel ret. For din egen skyld, lån dig til eller køb et nogenlunde fornuftigt digitalkamera.
Denne guide er baseret på de erfaringer jeg selv har gjort mig, og kan komme alle til gode. De gør sig også gældende ved fotografering af biler, knallerter og lignende.
Eksempler på et par serier jeg har lavet med disse punkter "in mind" :
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2759
(Mortens fighter. Læg mærke til baggrunden)
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=549
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4193
(Denne cykel var meget beskidt da jeg hentede den, men det gik)
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4766
(kig efter "Foto : Røssi")
Jeg håber i kan bruge guiden til noget.
Mvh,
Bjarke (Røssi)
nov 2005
Følger: 74 Følgere: 69 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 836
dec 2003
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 880
Især det med baggrunden (ikke at jeg selv er god til at huske det, men det må jeg minde mig selv om næste gang)
nov 2005
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 196 Svar: 1.090
Jeg har også selv leget lidt med kameraet for nyligt og er rimelig tilfreds med det meste...
nov 2005
Engine, du har ret i at det er et godt billede. Det er rigtig fint med skarphed, vinkel og farver, men underlaget er jo stadig ryg-bart. Fy ha!
nov 2005
jun 2005
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.956
apr 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 28
ja, fotograf det bliver jeg nok aldrig....:)
nov 2005
Jeg giver dig og Jan fra Ålborg ret. Jeg er ikke vild med Kenneth T's billeder.
Hvis man kigger på der med baggrunden, kameramobilisering og trimming, så skal du nok prøve igen skipper.
Jakob: Man behøver ikke have et psyko-super-duper-mega-max godt kamera for at tage fede billeder, så længe man husker på de tips jeg skrev tidligere...
Og oven i det, har jeg to til:
GLEM BLITZ OG GLEM ZOOM!
(Disse to gælder for kameraer med indbygget blitz/flash og digital-zoom)
Digital-zoom slører billederne når der zoomes ind.
nov 2005
Følger: 28 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 80
mvh ClausL
jun 2005
Nej klar nok at man ikke behøver at bruge et kamera til en halv jetjager, men hvis billedet er fuld af sne så kan det (synes jeg) være ligemeget hvor godt billedet er taget mht. vinkel, baggrund etc - fordi det eneste jeg ser er utydeligheden... men det er nok bare mig.
Ligesom med HIFI.... "Bad sound kills good movies" - så mener jeg at "Bad quality kills good pictures".
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.820
Så har lige forsøgt mig med noget nyt, som jeg har glædet mig til hele vinteren.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4852
nov 2005
Følger: 28 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 80
mvh ClausL
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 42 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 2.545
(faktisk NÆSTEN på niveau med dem jeg selv har taget til min profil. Sig til når du føler dig klar til at komme op på mit teknisk/æstetiske level - jeg holder privatseminarer formedelst et beskedent honorar...;-)
- hamsjæl'
jan 2013
Følger: 10 Følgere: 50 Emner: 90 Svar: 1.224
apr 2011
Følger: 15 Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 317
Et par iPhone billeder som jeg benytter nu er ikke optimalt hehe
jan 2013
Følger: 10 Følgere: 50 Emner: 90 Svar: 1.224
Fotografering af motorcykler