1.640 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Yamaha Super Tenere Yamaha Super Tenere

Har ellers altid svoret til Honda, men blev tilbudt en Yamaha Super Tenere i en byttehandel og tjaa man er vel ikke mere religiøs end at man kan give Yamaha en chance. smiley

Cyklen er som sagt en Yamaha XTZ 750 (har i øvrigt kørt imponerede 95 t. km siden 1992, hvilket overhovedet ikke kan ses og udover nogle småstumper som mangler og som jeg arbejder på at opstøve bl.a. gummihætter til forlygter og umbracho bolte / gummi skiver til kåbe er den som sagt i yderst fint stand.

I forbindelse med min nye trosretning er der dog også dukket nogle tekniske issues op, som jeg har brug for rådgivning omkring.

1. Cyklen larmer lige til den gode side. Faktisk for meget. Jeg har en teori om at det måske er en pakning. Er vi ikke enige om, at hvis man holder en hånd for udstødningen burde motoren gå ud? Det gør den ikke. Faktisk går den ikke engang ned i omdrejninger.

2. Er det et tegn på udbrændt batteri, når lys-styrken ændrer sig i.fht. omdrejningstallet? F.eks. hvis man nærmer sig et stop (kryds, lysregulering) motorbremser den og kan se at lys-styrken falder?

3. Jeg syntes at gear-skiftet virker knap så raffineret på sådan en. Man er ved nedkobling tit nødt til at slippe koblingen halvt, før den så hopper ned i gear. Måske et koblings issue elller noget med olien?

4. Bremserne foran piver. Der er belægning på klodserne og skiverne ser fine ud med god tykkelse. Er den bare ikke brugt nok?

Det var lige det jeg var stødt på indtil nu. Ellers virker det som en rigtig dejlig maskine, som kan køre overalt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Yamaha Super Tenere
  • #1   14. okt 2011 Jeg har også lige fået xtz 750 fra 1991 med 70000 på klokken, den larmer betydligt mindre i motor end min 650 v-strom med 24000 km på klokken, syntes jeg har fået så meget mere kvalitet. Og man kan få så meget til dem stadigvæk, så den får plusser fra mig, stort minus i benzin forbrug, kun 17 km pr ltr.
    Ang dit lys, skal du sætte relæ på lyset, da strømmen går gennem kontakterne.
    And din larm, burde du lave meget kompresion når du lukker for udstyret, nye pakninger ville nok give en del.
    Kåbedele kan fåes flere steder.
    Mit gearskift er super blødt, men hvis olien ikke er den rigtige kan det sagtens være det.
    Thomas

• #2   14. okt 2011 Nu har jeg selv sådan en Svend ..

1) tja? med original potte sagde min næsten intet

2) spændingen falder jo i takt med omdrejningerne så det er ret naturligt, til gengæld har mange XTZ'er en ensretter der fiser af på et tidspunkt. Med den km. stand din er på er den helt sikkert skiftet.

3) mystisk, mine gear kører uden problemer , er din kopling ok? Olien frisk?

4) prøv at brems godt igennem ellers skift klodserne

• #3   15. okt 2011 feed knallert. ang dine problemer lyder det med gearkasse mærkeligt og som noget en kvalificere person lige burde studere.. pakninger i udstødning er nem at skifte så det er intet smiley men den eneste store brøler yams lavede med den bike var benzinforbruget på omk 12 km/l når den skal arbejde og 14.5 ved blandet kørsel og er opgivet til 16.. og at den burde have haft kardan !!

• #4   15. okt 2011 Tak for de mange konstruktive svar. Omkring benzinforbruget har jeg læst at det stiger markant pga. et eller andet i karburatoren som bliver slidt.

Man kan vist med fordel købe dette rep. sæt og opnå markant bedre økonomi.

http://www.kedo.de/products/33072.html

• #5   15. okt 2011 Jep men ikke da modellen du linker til - det nedsætter også ydelsen et Schweiz'er kit !

• #6   15. okt 2011 Ville også nødigt smide det på min, for der er både åben potte og K/N. Hvor langt kan I andre køre på en tankfuld?

• #7   15. okt 2011 14-15 stykker men har heller aldig kørt en "rolig tankfuld"

• #8   15. okt 2011 Jeg har switzer karburator liggende til min, hvor meget længere vil den køre pr ltr, og hvor dårligere bliver det. Kunne godt fristes til at prøve at køre med dem.
    Nogen erfaringer?
    Thomas

• #9   15. okt 2011 340 km når begge reservetanke er fra, så fylder jeg 17 ltr på .
    Køre ca 17 på min, hvilket jeg syntes er meget lidt, i forhold til 25 på xtz 600, dl 650 v- strom, osv.

• #10   15. okt 2011 Kører V-strom så meget på literen? Synes jeg har læst at de kører lidt på literen.
    Okay 25 km/l for 600 tenere, det er sgu iorden. Så kan det være det er den, jeg skulle overveje som rejse cykel, frem for super tenere?

• #11   16. okt 2011 Min gamle Transalp gik også 25kml på literen hvis man holdt den under 100kmt. Sådan en 2-cylinderet ST'er, burde kunne holdes over 20kml v. under samme betingelser, hvis ellers den er indstillet korrekt og ellers er i orden.

• #12   16. okt 2011 Hvad kører TDM 850 motoren på literen? som kan sættes over i Super tenere

• #13   16. okt 2011 Jeg køre pænt, men jeg køre som sagt ikke længere end de 17.
    Og der er godt og vel 40 mindre end xtz 600 som min svoger har. Hvilket er ret meget.
    T

Kommentér på:
Yamaha Super Tenere

Annonce