{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.568 visninger | Oprettet:

Jacob S
Jacob S
Tilmeldt:
6. aug 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17

Srad Banker {{forumTopicSubject}}

Hej.

Har et underligt problem på min nyindkøbte SRAD fra 1998 - kørt 26.000 km. Jeg var ved at justere min kobling og ville tage en lille tur på den.
Jeg kører så lidt og og kobler ud - hvor efter den siger sådan en bankelyd. Jeg har svært ved at finde ud af hvor bankelyden kommer fra. Men den er ret nem at genskabe. Når jeg triller langsomt af sted og slipper gassen sådan den motorbremser, og giver den den et lille vred i håndtaget siger den sådan en banklyd fra midten af stellet/motor "klonk" (motorcyklen hopper lidt samtidigt). Det er kun kort varigt - men der er noget ligende når motoren skal til at trække at den siger den mærkelige lyd. Det er temmeligt højt.
Når jeg kører og når op på en 7-8k omdrejninger er der ingenting - og motoren kører og trækker fint i alle gear.
Det er lidt svært at forklare men triller man langsomt og hurtigt drejer gassen, sådan den hopper en smule er lyden der ved hvert drej i håndtaget.
Jeg ved ikke om den skal sige sådan, men jeg tror det ikke.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Srad Banker
  • #1   12. okt 2011 måske balret chokkobling? - ellers kunne det være du skulle tjekke din kobling... jeg ville ligeledes gå alle bolte efter v. motoren....

  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #2   12. okt 2011 Ja, har også tænkt på chokkoblingen - at de gummidæmpere er blevet i stykker. Tidligere ejer har i hvert fald lavet lidt dækafbrændere på cyklen.
    Jeg åbnede ind til koblingen - Den så fint ud, eller retter jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal se efter - men jeg er sikker på at motorcyklen aldrig har været skruet i - der var overhovedet ingen mærker fra skruetrækkere og lignende på boltene. Der var ingen metal stumper og olien er ren på den


  • #3   12. okt 2011 er det en karburator model? tænker gasspjæld der måske klaprer? - men hvis km-tal passer så burde det ikke være relevant.. kan jo også være så meget andet der er smadret, de gamle 750'ere har jeg hørt om et par stykker der har taget krumtappen... men mon dog...

  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #4   12. okt 2011 Den er med indsprøjtning. Jeg går ud fra at hvis den har taget krumtappen ville den ikke lyde fint når man accelererer - der ville være en masse mærkelge lyde.
    Jeg er virkelig på bare bund. Da jeg havde åbnet ind til kobling kunne jeg se at man kunne rykke koblingen en lille smule fra side til side mellem drevene (der var meget lidt mellemrum mellem drevene) - det var ikke ret meget måske ½mm - kan dette være fejlen?
    Jeg ved ikke hvad jeg skal se efter og hvordan jeg skal fremkalde lyden når mcén står stille.


  • #5   12. okt 2011 knastkæde strammer ?


  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #6   12. okt 2011 Kenneth - Så skulle lyden vil være der når den står i tomgang og man accelererer og når den falder i omdrejninger skal den vel lyde lidt a´la en diesel motor. Det gør den ikke. Der er som sagt ikke nogen mærkelig lyder når man holder stille og accelerer.

  • #7   12. okt 2011 Tjek dine motorophæng, det kunne godt lyde som om den ikke er spændt fast fx i de forreste i toppen.

  • #8   12. okt 2011 det kan være hvad som helst , slap kæde , led i bagerste affjedring der er slidt op , hjullejer , chokkobling m.m.


  • #9   12. okt 2011 knast kæde strammer der er defekt, prøv at justere den manuelt
    den sidder på højre side af motoren på cylinderen


  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #10   12. okt 2011 Ja - det er nemlig også det som gør det svært at det kan være hvad som helst. Mest mærkelig er når jeg accelerer og skifter gear er der slet ingenting. Det er kun ved omkring de 20 km/t og man vrikker lidt med gassen, og motorcyklen hopper lidt, jeg kan genskabe problemet. Nærmest som når kæden strækker sig når tandhjulet griber fat i kæden. Lidt ligesom når noget siger den metallyd hvis foreksempel et der er slag mellem aksel og leje i et baghjul. Men det synes bare ikke at kommer fra baghjulet men lige nedenfor hvor man sider (motor)

  • #11   12. okt 2011 Bagsvinger leje , sæt dig på cyklen så den står som belastet /normalt niveau og kontroller alle lejer osv. evt. start motor og på koblingspunktet last og aflast trækket

  • #12   12. okt 2011 Hold nu..

    En nyere maskine, er ikke beregnet til at køre 20km i timen, og så få "vrikket" med gasen.. så skal det sku larme

    Motoren er jo ikke ophængt i en million gummiophæng, men spændt fast til stellet, det skal sku mærkes og høres når du misbruger en maskine på den måde.

    Der er INTET der er slidt, du udsætter bare maskinen for noget den ikke er beregnet til


  • #13   12. okt 2011 hæld bananer i gearkassen det tager den værste rumlen smiley har hørt det virker fint på gamle biler og`motorerne ligner vel ret godt smiley



  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #14   12. okt 2011 Morten - Jeg ved godt det ikke er helt hensigtmæssigt at køre på den måde - det udsætter også kæden for en udnødvendigt belastning - men jeg er ret sikker på at folk med lignende motorcyklen med disse kræfter nok ikke har dette samme problem - jeg har selv en kawasaki ZZR 1100 hvor jeg ikke kan genskabe problemet. Jeg opdagede det kun da jeg skulle finde ud af om koblingen hang. Men det lyder ret voldsomt det dunk det giver.

  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #16   15. okt 2011 Nu har jeg haft adskilt baghjul. Den havde ingen "slag" og chokkoblingsgummiet så fin ud. Men jeg har nogenlunde fået identificer hvor lyden kommer fra. Når jeg lige så langsomt triller fremad på koblingen og giver slip på koblingsgrebet giver motoren den bankelyd - lidt ligesom når 2 tandhjul tager fat i hinanden. Men nu er jeg på bar bund hvad jeg så skal kigge efter. Tog koblingsdækslet af og inderst på koblingen sidder der et tandhjul. Dette tandhjul går ind på et andet tandhjul i moteren og her lå jeg mærke til at jeg kunne flytte lidt med koblingstandhjulet før den tog fat i det det andet tandhjul på motoren - der var en svag metallyd når tandhjulstænderne gik på hinanden. Men jeg er ikke sikkert på om den skal kunne gøre dette.

  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #18   15. okt 2011 Johan - Jeg ved skam nok noget om det jeg har med at gøre - har samlet op til flere motorer til mcér. Det var dig selv som der begyndte på at forklare hvad f.eks. en chokkobling var. Problemet med det her er at jeg ikke har haft en MC som har haft dette problem her. Jeg har checket for slør alle steder og kan intet finde. Grunden til jeg skriver dette indlæg er for at slippe for at skulle til at skille en motor mere af - så derfor kunne det være at nogen havde haft et lignende problem eller måske det bare bare et generelt problem med Sradén. Jeg har kun kendskab til en motorcykel der giver sådan en høj metallyd fra og det er en fireblade (gearskifterarmerne) fra omkring årgang 1994. Jeg har ikke kunne genskabe dette problem hverken på min ZZR1100 eller på min R1 fra 2000.

Kommentér på:
Srad Banker

Annonce