{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.750 visninger | Oprettet:

Hjælp til MZ 251 Kanuni {{forumTopicSubject}}

Jeg har netop Købt en MZ 251 med sidevogn til vintercykel. Den er fra 2002 og har de sidste 3 år kun gået 1000 km. Der var kun 10 km til motorvejen hjem ad, så spørgsmålet er om den var rigtig varm eller den simplethen har stået stille for længe. Men hvor om alt er blokerede baghjulet lige pludselig med 100 km/t og jeg kurede ind i nødsporet og glædede mig over jeg ikke kørte på min FZR 1000 i samme situation, da jeg så nok var røget på røven. Jeg fik den startet igen kørte 2 km og gentog succesen. Derefter ville den ikke starte.
Er der nogen der har en idé til hvad der kan være galt? Jeg kan stadig træde på kickstarteren så stemplet sidder i hverfald ikke fast, men om den er lettere at træde rundt er jeg i tvivl om da jeg kun havde ejet cyklen i 20 min da den stod af, og derfor ikke ved hvordan den føles normalt:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til MZ 251 Kanuni
  • #1   6. okt 2011 Stemplet har sat sig og er nu så ødelagt, at den ikke kan laver nok kompression og derfor ikke længere kan starte. Stemplet udvider sig så meget, pga manglende køling, at den sidder fast i cylinderen. Når du så holder stille, køles den ned igen og du kan derfor træde den rundt igen.

Du skal ha honet cylinderen og skiftet stemplet, men find først lige ud af hvorfor den sætter sig.

• #2   6. okt 2011 Nu ved jeg intet om din mc, men når den sætter sig på en 2 takter, er det fordi der ikke er nok 2 takstsolie i benzinen. Ved ikke om din er 2 takt og om den har en seperat blander, men hvis den har, er det der problemet ligger, plus et tilstoppet luftfilter kan også gøre det.

• #3   6. okt 2011 Enig... Med 99% sikkerhed har den ikke fået smørelse...
    Så ja, blandes der i benzinen eller er der pumpe på?

Og cylinder og top skal nok af - med lidt held kan en let honing og et nyt stempel få dig kørende igen...

Velkommen til glæderne som 2-takts ejer ;o)

• #4   6. okt 2011 Argh for helvede da også.. Er det noget man selv kan gøre?

• #5   6. okt 2011 På min gamle 251 er var blandesystemet noget skrammel. Jeg blandede ddrfor selv. Uanset hvad er det helt sikkert dårlig smørelse der har gjort det.

• #6   6. okt 2011 Har du checket olietanken inden du kørte afsted - er/var der overhovedet olie på??? 251er Kanuni maskinerne er alle med pumpe, men problemet er ofte at pumperne ikke er indstillet korrekt fra fabrikken eller kvaliteten af pumpen er for dårlig og den derfor ikke kan levere nok ved hurtig kørsel. Mener tyrkerne gik over til selv at lave oliepumperne, hvorimod tyskerne ved MZ jo købte japanske Mikuni pumper(langt bedre kvalitet!)
    Har maskinen stået stille længe, kan et problem også være harsk/størknet olie i ledningerne, hvilket i sidste ende også ender med for lidt smøring!! Du skal jo regne med, at smøringen afhænger af nogle tynde (mener 3mm) plastikrør.... DERFOR skal man aldrig bare hoppe op på jernhesten og race afsted på sådan en maskine!

Mange MZ ETZ ejere brokker sig konstant over smøre evnen på deres maskiner og de fleste ender med at pille oliepumpen af og blande selv, men den manglende smøring kunne i de fleste tilfælde have været klaret med en rensning af systemet, samt en indstilling af pumpen!

• #8   6. okt 2011 Altså, jeg kører normalt på en Yamaha FZR 1000. Så jeg kender intet til denne type cykel. Jeg spurgte selvfølgelig ind til alle disse ting hos tidligere ejer. MEN måske vidste han ikke en skid om det heller.. Men Olietanken er fyldt. Han sagde tilgengæld at man bare kunne bruge det billige til fx. kædesav, men det kan jeg nu høre på Fred E er en skidt idé.

Men er det 100 % sikkert at stempel osv skal skiftes? Der er jo modstand når jeg træder på kickstarteren..

Jeg tænker at jeg også tømmer tank og olietank og evt. også divs slanger?

• #9   7. okt 2011 Det kan du jo tydeligst selv se, når du får skilt den ad, men hvis den har sat sig 2 gange under dit ejerskab, er det temmelig sansynligt, at stemplet er færdigt.
    Tanken er der vel ingen grund til at tømme. Olietanken er dog en anden sag, der ville jeg også tømme og skifte til en ordentlig 2-taktsolie.
    Når du kører med vogn, er der jo mere belastning på motoren!

• #10   7. okt 2011 Nej nej Peter F - oliepumpen kører konstant, men er selvfølgelig omdrejningsafhængig!
    På ETZ modellerne havde man byttet om på koblingens placering i forhold til tidligere modeller - pumpen sidder for enden af højgear akslen og koblingen sidder på krumtappen.
    På ES og TS modellerne sad koblingen for enden af gearakslen i venstre motorside og var udløst af en trykstang der gik igennem den hule gearaksel fra højre side... Gearakslen var drevet af en primærkæde fra et tandhjul for enden af krumtappen. Men da man havde problemer med kæde kvaliteten i DDR, sprang disse ofte og rev hul i koblingsdækslet..... På ETZ modellen kører det hele med tandhjul.

• #11   7. okt 2011 Check lige et billede for bedre forståelse:

http://www.ddrmoped.de/typ/mz/etz_250/explosivzeichnung_motor

• #13   19. okt 2011 Tak for al info ind til videre. Har fundet ud af at den ikke lave gnist. Hvad kan det være? Batteriet er fladt, men det burde vel ikke gøre nooget? Når jeg holder en polsøger på tændkablet og træder er registrere den intet??

• #14   19. okt 2011 Den er iøvrigt eftermonteret med elektronisk tænding.

• #15   15. nov 2011 Den skal ha strøm på batteriet.. ellers kan den ikke starte..

Kommentér på:
Hjælp til MZ 251 Kanuni

Annonce