Hjælp til MZ 251 Kanuni {{forumTopicSubject}}
Jeg har netop Købt en MZ 251 med sidevogn til vintercykel. Den er fra 2002 og har de sidste 3 år kun gået 1000 km. Der var kun 10 km til motorvejen hjem ad, så spørgsmålet er om den var rigtig varm eller den simplethen har stået stille for længe. Men hvor om alt er blokerede baghjulet lige pludselig med 100 km/t og jeg kurede ind i nødsporet og glædede mig over jeg ikke kørte på min FZR 1000 i samme situation, da jeg så nok var røget på røven. Jeg fik den startet igen kørte 2 km og gentog succesen. Derefter ville den ikke starte.
Er der nogen der har en idé til hvad der kan være galt? Jeg kan stadig træde på kickstarteren så stemplet sidder i hverfald ikke fast, men om den er lettere at træde rundt er jeg i tvivl om da jeg kun havde ejet cyklen i 20 min da den stod af, og derfor ikke ved hvordan den føles normalt:
apr 2005
Følger: 19 Følgere: 25 MC-er: 13 Emner: 51 Svar: 588
Du skal ha honet cylinderen og skiftet stemplet, men find først lige ud af hvorfor den sætter sig.
apr 2005
Følger: 19 Følgere: 25 MC-er: 13 Emner: 51 Svar: 588
dec 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 180
Så ja, blandes der i benzinen eller er der pumpe på?
Og cylinder og top skal nok af - med lidt held kan en let honing og et nyt stempel få dig kørende igen...
Velkommen til glæderne som 2-takts ejer ;o)
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 20
maj 2006
Følger: 4 Følgere: 12 MC-er: 4 Emner: 67 Svar: 580
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.564
Har maskinen stået stille længe, kan et problem også være harsk/størknet olie i ledningerne, hvilket i sidste ende også ender med for lidt smøring!! Du skal jo regne med, at smøringen afhænger af nogle tynde (mener 3mm) plastikrør.... DERFOR skal man aldrig bare hoppe op på jernhesten og race afsted på sådan en maskine!
Mange MZ ETZ ejere brokker sig konstant over smøre evnen på deres maskiner og de fleste ender med at pille oliepumpen af og blande selv, men den manglende smøring kunne i de fleste tilfælde have været klaret med en rensning af systemet, samt en indstilling af pumpen!
maj 2011
Men er det 100 % sikkert at stempel osv skal skiftes? Der er jo modstand når jeg træder på kickstarteren..
Jeg tænker at jeg også tømmer tank og olietank og evt. også divs slanger?
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.183
Tanken er der vel ingen grund til at tømme. Olietanken er dog en anden sag, der ville jeg også tømme og skifte til en ordentlig 2-taktsolie.
Når du kører med vogn, er der jo mere belastning på motoren!
apr 2009
På ETZ modellerne havde man byttet om på koblingens placering i forhold til tidligere modeller - pumpen sidder for enden af højgear akslen og koblingen sidder på krumtappen.
På ES og TS modellerne sad koblingen for enden af gearakslen i venstre motorside og var udløst af en trykstang der gik igennem den hule gearaksel fra højre side... Gearakslen var drevet af en primærkæde fra et tandhjul for enden af krumtappen. Men da man havde problemer med kæde kvaliteten i DDR, sprang disse ofte og rev hul i koblingsdækslet..... På ETZ modellen kører det hele med tandhjul.
apr 2009
http://www.ddrmoped.de/typ/mz/etz_250/explosivzeichnung_motor
maj 2011
maj 2011
apr 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 1.063
Hjælp til MZ 251 Kanuni