kontrolere smøring af knaster? {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har lidt af et betydeligt problem.
For det første har jeg renoveret min motor på min gpz 750 unitrack med nye pakninger, pakdåser, knastkæde/ knastkædedele, slebet og justeret ventiler, så hele motororen har sådan set været skilt ad. Jeg havde justeret ventiler inden jeg startede motoren for første gang. Motoren lød til kun at gå på 3 cylinder da jeg fik startet motoren op, og det mærkedes også sådan da den trak af Helved til. forrøret fra cylinder 3 var dog også betydeligt køligere end de andre. kan dog ikke rigtig finde ud af hvorfor den gør det, for den har fået nye tændrør, testet at der er gnist på 3. tændrør og tændingssystemet er sat sammen som det var før det blev adskilt.
Det andet problem er at jeg efter at have testkørt lidt, ville tjekke ventilafstanden igen, og fandt ud af at afstanden var steget med 0,10 mm ved næsten alle ventiler, så jeg tog begge knastaksler af for at justere ventiler igen, men her fandt jeg så ud af at der var rivninger i knastakslerne på alle 4 flader hvor den roterer i lejepanderne samt rivninger i lejepanderne. Kunne dermed se at ikke var kommet oliesmøring og op til knasterne.
Afmonterede herefter bundkarret og kunne observere at sien i oliepumpen var tilstoppet af noget der mindede om tekstilrester, så jeg må på en eller anden forunderlig vis have glemt et stykke stof et sted i motoren under renovering, som har tilstopppet filteret. har nu renset og blæst alle oliekanaler opg pumpe igennem samt skiftet olie og filter. ville teste om der kom olie op til knasterne, så kørte motoren rundt vha. starteren, uden knasterne monteret så man kan se om der kommer olie op af kanalerne, men der kom intet op.
Men ved heller ikke om man kan teste at der olietilførsel til knasterne på denne måde? kan man ikke opnå det ønskede olietryk uden at motoren kører og er varm, eller uden knasterne og topdækslet er monteret ?
Altså hvordan kan man kontrolere at der kommer smøring til knastakslerne?
men kunne også godt tænke mig at vide hvorfor den kører på 3 cylinder? kunne det være pga at ventilerne ikke var justeret ordenligt eller er det måske et karburatorproblem? havde dog renset karburatorne fra ende til anden under renoveringen.
Håber i kan komme med nogle gode råd.
Mvh Anders O
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Du er sikker på, at du ikke også har glemt en klud i karburatoren?
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.478
Du kan meget vel have revet plejlleje på cylinder 3, (det er som regel den der går først på en Kawa motor) hvorved kompretionen bliver for svag og så arbejder den ikke.
Du skal nok til konsultation ved en der ved en lille smule mere om motorer end dig!
feb 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 4 Emner: 28 Svar: 163
Men det er vel ret svært at se om der kommer olie op til knasteren, når knasterne er monteret, for så skal der hældes olie på først og så er det jo svært at se om der kommer olie når oliekanalerne er skjult bag knasten.
Karsten: Det vil undre mig meget hvis der er noget galt med et krumtapsleje, da den kørte på 3 cylinder fra første øjeblik den blev startet efter renovering. men jo det kan godt være jeg får brug for noget eksperthjælp her.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Der er jo kæmpeforskel på at tørne motoren og starte den op!
feb 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 4 Emner: 28 Svar: 163
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
kontrolere smøring af knaster?