752 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Karburatorsynkronisering Karburatorsynkronisering

I forbindelse med at jeg havde haft mine karburatorer adskilt i løbet af vinteren trængte de til at blive synkroniseret. Grundet en lidt sløv mekaniker besluttede jeg mig for at købe en Carbtune II og så selv kaste mig ud i projektet med at synkronisere dem. Men det driller mig lidt... Derfor håber jeg der er en herinde der kan hjælpe mig lidt smiley

Jeg står i den situation at jeg ikke kan få alle cylindrene til at stå lige højt på skalaen der er på synkroniseringsværktøjet. Det hjælper at skrue på justeringsskruerne der er på karburatorerne, så jeg har vidst fået sat det korrekt til. Men nu er jeg i den situation at skruen på den ene karburator er helt i bund, og en af skruerne på den anden karburator er nærmest helt i top, og på trods af det er søjlerne ikke specielt tæt på hinanden. Det virker som om at skruerne på karburatoren til højre skal helt i top, hvorimod de to skruer på karburatoren til venstre skal i bund. Jeg har prøvet at bytte rundt på slangerne til Carbtune, så det er ikke fordi der er noget galt med værktøjet.

Er der nogle der har en idé til hvad dette kan skyldes? Det skal lige siges, at grundet møgvejr blev cyklen ikke kørt helt varm inden jeg begav mig ud i justering, men ifølge manualen der fulgte med værktøjet skulle det også være nok at den var så varm at den bare kunne stå i tomgang uden choker. Men er det korrekt? Bør den ikke køres helt varm?

På forhånd stor tak!

Hygge

P.S. Lige til orientering så har min Suzuki to karburatorerne til fire cylindre.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Karburatorsynkronisering
  • #1   21. maj 2006 Hej Mads.

Den skal ha drift temp ca.
    Det lyder som om du har fat i blandingsskruerne, iså fald er det de forkerte. Skru dem i bund og ca 1½ gang ud, de skal stilles efter synkroniseringen.

Der skal side nogle skruer (stjerne) med en fjeder på imellem karburatorne. Det er dem du skal ha fat i.

Håber det kunne hjælpe dig lidt

• #2   21. maj 2006 Okay.. Det vil jeg ikke udelukke smiley Men så tror jeg ikke jeg kan finde de rigtige? På nedenstående tegning har jeg sat en rød cirkel om den skrue jeg har justeret på indtil videre:
    www.amracing.dk/blog/images/karburatorsynkronisering.JPG

Kan du ud fra den tegning se om det er den rigtige skrue, og hvis ikke, kan du så se hvilken jeg skal skrue på? smiley

Hygge

P.S. Hvis jeg også havde haft den højre side af ovenstående billede ville det jo gøre det hele noget nemmere, men det har jeg desværre ikke smiley

• #5   21. maj 2006 ja det er blandingen du har fat i der.

Johan har ret, ca midt i billedet. Den sider imellem karberne. den burde være nem at finde. der sider 3 i alt

• #6   21. maj 2006 Kan det ikke passe den har nr 16? Det er er derpå gaskablet sidder fast? Nr. 15 er vist selve spjældet.

• #7   21. maj 2006 Okay - den der er markeret med rød på dette billede?
    www.amracing.dk/blog/images/PICT0032.JPG

Men den er der da kun én af, Tue...

• #10   21. maj 2006 Ooookay... Ja, så havde jeg jo ikke skruet på det rigtige alligevel smiley

Men jeg forstår ikke helt hvorfor der så er fire søjler i synkroniseringsværktøjet? Det må vel næsten være når man har fire karburatorere. For jeg skal vel kun bruge de to af dem - og hvilke studser skal slangerne så sættes på? I eftermiddags satte jeg slangerne på studserne der er markeret med grøn på dette billede: www.amracing.dk/blog/images/PICT0032.JPG

Hygge

P.S. Mange mange tak for hjælpen! Det er sgu fedt der er nogle der gider give en hånd, når man står og bander og svovler og ikke fatter en sk*d smiley

• #12   23. maj 2006 Hej Mads

jeg kender ikke din maskine, men jeg kender Carbtune (skidegod dims). Her du fire cylindre, skal du helst måle på alle fire samtidig.

Tricket er, at på nogle maskiner justerer man løs på alle fire, til du finder et passende kompromis. Det kan tage tid første gang.

På andre, er en af karburatorerne at betragte som "standardindstillet". Den synkronisrer du så de andre ud fra. Prøv om du kan finde ud af, hvilket princip din cykel skal justeres efter.

God fornøjelse - hvad enten det er den ene eller anden vej, er det 10 gange lettere næste gang smiley

• #13   23. maj 2006 Knud: Som du kan se på billedet ( www.amracing.dk/blog/images/PICT0032.JPG ) drejer det sig om fire cylindre, men kun to karburatorer. Så vidt jeg kan se kan jeg vidst kun justere ét sted (skruen markeret med rød ring). Derfor forstår jeg ikke helt ideen med at jeg kan måle trykket på samtlige cylindre - jeg kunne jo i teorien nøjes med trykket fra højre og trykket fra venstre karburator.
    Al begyndelse er svær, så næste gang går det nok lidt mere smertefrit smiley

Super mange tak til alle for input! Jeg må ud og prøve igen når vi får lidt godt vejr smiley

• #14   25. maj 2006 Hej Mads

Jeg kan tage fejl, men for mig at se, har du to dobbeltkarburatorer, der synkroniseres to og to. Er der ingen måder at justere spjældåbning melle f-eks. de yderste til højre(eller for den sags skyld til ventsre). Det er jo sådan, at der er et spjæld,et vacuumhus, en svømmer, en hoveddyse, en tomgangsdyse og sikkert også en spjældjustering til hver cylinder. Cylindrene i sådan en R4 motor bliver altid uens varme og også uens slidt, så de vil efterhånden trække ues vacuum. Det må kunne justeres. Hvis du kigger på et af parrene, kan jeg garantere dig, at du ikke vil få samme vacuum målt på de to porte (grøn ring) hvis blot maskinen har kørt få måneder. Kan du ikke se nogen form for balanceskruer?

Jeg har lige kigget på Clymer, for at se om de skulle have en manual, men jeg kan ikke umiddelbart finde en til din kværn,

Ide: send dog en mail med billede til Morgan Carbtune og spørg hvor du skal gå hen!

mvh

Knud

• #15   25. maj 2006 Hej igen Knud smiley

Det undrer også mig en smule at man ikke kan justere for hver cylinder. Det var derfor jeg startede med at skrue på blandingskruerne, da jeg troede det var disse der skulle stilles på - men nej smiley
    På dette billede er det også relativt tydeligt at trykket ikke er de samme i spjældende parvis:
    http://www.amracing.dk/blog/images/Projekter/Synkronisering/PICT0004.JPG

Clymer har ikke lavet nogen værkstedsmanual til cyklen og det har
    Haynes heller ikke. Jeg har fundet en manual til en cykel der minder om gixxeren. Det er til en GSX250F. I denne manual står der følgende:
    "If the steel balls are not in the correct positions, adjust the trottle valve balance screws correctly."
    Altså skrews - skruer i flertal. Men på tegningen er der kun en pil, og hvis man kigger godt efter kan man se at det er skruen som jeg har markeret med rød ring på et af de tidligere billeder.

Jeg synes dog ikke jeg kan finde flere skruer. Hvis man kigger på dette billede synes jeg også kun jeg kan se den der sidder ved gaskablet samt de fire blandingsskruer:
    (link fjernet)

Hyggge

• #16   25. maj 2006 P.S. Hvis det kan hjælpe hedder karburatorerne Mikuni BSW27
    P.P.S. Det var en god idé med at kontakte Carbtune - det tror jeg, jeg vil prøve smiley

• #17   26. maj 2006 Den mindste tak for jeres hjælp og input, må være at jeg lige slutter tråden her af smiley Jeg har i dag været ved at eksperimentere lidt, og jeg er kommet frem til at der kun er den ene skrue at justere på.

Jeg gav mig i kast med at justere på skruen og fik dette resultat:
    (link fjernet)
    Spjæld 1 og 4 er stort set på linie og spjæld 2 og 3 er også næsten på linie. Jeg har en teori om at grunet tændingsrækkefølgen 1-3-2-4, så gør det ikke noget der er så stor forskel på fx spjæld 1 og 2 og spjæld 3 og 4, så længe 1 og 4 er ens samt 2 og 3 er ens (er der evt. en der kan af- eller bekræfte denne teori?).

Jeg kunne i hvert fald mærke utrolig stor forskel da jeg var ude og køre her i aftes. Tidligere turde jeg knap nok presse den til 16.000 omdrejninger da det føltes som om det hele var ved at falde fra hinanden, men utroligt mange af de vibrationer er væk - for ikke at sige dem alle. Motorgangen er også blevet noget bedre - dog har jeg stadig lidt "prutteri" ved 7000 omdrejninger. Det er det samme sted hver gang, og sammen med prutteriet er der 1-2 sec tøven.

I skal alle have stor stor tak! hvis i møder giver jeg en is, eller andet godt til ganen smiley

Kommentér på:
Karburatorsynkronisering

Annonce