5.788 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Batteri mister strøm under kørsel. Batteri mister strøm under kørsel.

Mit batteri (Yuasa) aflader hurtigt, hvis jeg fx. har det lange lys slået til i 5min under kørelsen, og slukker - starter motoren, så kan jeg ikk starte den efterfølgende.
Hvis jeg derefter kører 5 min med slukket lys, så vil den igen slukke - starte.

Altså den lader, men bliver for hurtigt afladt.

Har prøvet med et andet billigt batteri og samme tendens..

Er det ensretteren? Eller noget helt 3.?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Batteri mister strøm under kørsel.
  • #1   18. jul 2011 den lader ... ja men ikke nok, så den skal nok lige måles igennem for at finde ud af hvor den misser ( nok ensrettren )

• #2   18. jul 2011 Start med at lade dit batteri op, vær helt sikker på at batteriet ikke fejler noget.

Så sætter du tænding på og starter geden op, mål med en voltmeter hvad spændingen er på polerne, den skal ca. vist 14,5 volt når du har 3-4000 omdrejninger på.

Viser den ikke deromkring er det enten ensretteren eller også generatoren. Når det er en Honda er det næsten helt sikkert ensretteren den er gal med.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #3   18. jul 2011 Hej Mirza... Jeg antager at det er din Honda vi taler om?

Der det ikke unormalt, at et batteri skal replaces efter 3-4 år. Selv om man kører jævnligt og endda bruger Optimizer mv. At vedligeholde el-systemet er faktisk (næsten) det vigtigste på din MC... så alle stik har i den grad godt af at blive revet fra hinanden, renset - smurt/sprayet og samlet igen... og dette kan fint være en del af den øvelse "man gør" inden dyret sættes ind for vinteren....

Inden fejlfindingen skal batteriet være ladet op, og man skal sikre sig at alle forbindelser er rene, både mellem generator og ensretter, og mellem ensretter og batteri.

Batteriet skal når det er fuldt opladet kunne holde ca. 12,6V når det står ubelastet i et par dage. Du måler direkte på batteripoler. Med motor kørende i tomgang skal du kunne aflæse min. 13V. Med ca. 5000 omd./min skal du kunne aflæse ca. 14-15V. Hvis der er afvigelser kan der være tale om defekt ensretter og/eller batteri.

At udskifte og/eller teste med NYT batteri er langt det nemmeste, men det har du jo i dit tilfælde allerede gjort... så videre:

Hvad angår generatoren, er denne forbundet til ensretteren med 3 gule ledninger.

Skil stikket ad og mål

1. med et multimeter i OHM stillingen må der ikke være forbindelsefrade gule ledninger til stel

2. med et multimeter i OHM stillingen må der ikke være mere end et par OHM mellem to vilkårlige gule ledninger. Prøv alle kombinationer

3. med et multi meter i stilling VAC at der mellem to vilkårlige gule ledninger være mellem 20-70 volt, når motoren kører alt efter omdr. Prøv alle kombinationer

Er der afvigelser fra ovenstående er generatoren (med garanti) defekt.

Så er der lige 30 min. arbejde i garagen i aften! smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#4   18. jul 2011 PS: Har faktisk oplevet at "krybestrøm" i venstre håndtag var årsagen - - havde taget lidt for meget vand ind... grundet "alt for grundig" rengøring (læs: jeg havde sgu' nok pøset for meget vand på håndtagets elektronik). Havde faktisk en periodisk fejl som udløste både FI "alarm" samt indikation på defekt generator. Men en halv dåse fugtfjerner løste problemet... tja, sådan noget el-stuff kan sgu' drille.....

• #5   18. jul 2011 Hey, tak for de gode præcise svar..

Jeg er i Mexico så får ikk mulighed for at måle batteriet før næste måned, ville derfor bestille en ensretter nu så den er leveret når jeg vender hjem, men må lige måle tjekke igeneratoren inden jeg gør noget..

• #6   19. jul 2011 Ok, det vil jeg prøve, vender tilbage..

• #7   29. jul 2011 Så er jeg hjemme igen, og har målt på et fuld opladt batteri, som viste ca 12,5V ved start.

Når jeg aktiverede det lange lys i tomgang, faldt det helt ned til 11,8V

Og hvis jeg havde nærlys aktiveret med 3-4-5k omdrejninger, så viste den aldrig over 12V..

Jeg nåede dog ikke at måle de ting du beskrev Hans.
    Men kan nogen svare mig på hvad en ensretter hedder på engelsk ? smiley

• #8   30. jul 2011 eller på eBay også til tider kaldet regulator.

På eBay.de er der flere til ret billige penge på tysk regler: http://shop.mobileweb.ebay.de/searchresults?cmd=SKW&kw=Cbr+400+regler+nc+29&x=7&y=9

• #9   30. jul 2011 Tak, de koster 60 pund hos davidsilver, OEM..

• #11   30. jul 2011 OEM?

• #12   30. jul 2011 Nu er OEM absolut INGEN fordel her, de er jo lige sikkert lige så problrmatiske som Honda's originale ensrettere.

Om en ensretter hedder det ene eller det andet er ligegyldigt, det er jo ikke raket videnskab.

• #13   30. jul 2011 Der er mange ting der ikke er raketvidenskab, men enten skal det være OEM, eller så skal jeg være sikker på at det er bedre..

men tak for hjælpen smiley

• #14   20. sep 2011 ensretter skiftet, nu lader batt igen.. tak for hjælpen endnu engang..! :o)

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#15   20. sep 2011 Og du har husket at placere ensretteren med GODE kølingsmuligheder på bagsiden? Jeg plejer at indskyde nogle afstandsskiver - bare 3-4mm gør en kæmpe forskel. Sådan en satan blir' altså varm.....

• #16   20. sep 2011 Bagsiden = anlægsfladen med "stålpladen" ?

Jeg har placeret den som den sad tidligere, der var ingen afstandsskiver, men det kan være at tidl ejer har fjernet disse, men du påstår at de skal være der std?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#17   20. sep 2011 Nej! Jeg påstår ikke noget... jeg anbefaler at du skyder disse afstandsskiver ind FORDI det er en rigtig god idé... og det afhjælper det velkendte "varmeproblem" sådan en Honda ensretter er kendt for at have! Også selvom man skulle udskifte til en snabel-A ensretter... same shit!

Selv åbningshængsler fra dåseøl (alu) gør underværker... hvilket kan være handy når man er på tur... ikke altid at man lige har afstandsskiver med i sit sortiment... men DÅSEØL... det har man altid! smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#18   20. sep 2011 PS: Et eller andet sted ude i det danske land kører en VFR800 med 2 x 3 alu-dåse-hængsler på bagsiden af en Snabel-A ensretter - som forøvrigt blev skiftet i Torino med ikke mindre end 12 velmente MC-mekkere stående og SE på!

• #19   20. sep 2011 Jeg vil sætte de afstandsskiver på uanset hvad, det jeg fiskede efter om det var noget der var tiltænkt fra fabrikken og så blot er gået "tabt" undervejs. Eller om det er noget man væger at gøre som en ekstra sikkerhed..

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#20   20. sep 2011 Nå sådan... nej, jeg har aldrig set org. afstandsskiver af nogen art på en Honda...ift. ensretter! Sådan en ensretter kan blive dead-warm og faktisk aflode sig selv... finder lige et billede og sender et link om få minutter!

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#21   20. sep 2011 Check lige sidste billede i dette album: smiley

http://www.motorcykelgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=10445

• #22   20. sep 2011 Må hellere sætte nogle skiver i så :o) Tak for rådet..

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#23   20. sep 2011 Velbekomme... og HUSK dåseøl.. smiley

Kommentér på:
Batteri mister strøm under kørsel.

Annonce