9.744 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Portning af topstykke / skyllekanaler Portning af topstykke / skyllekanaler

Hej MCG.

Nu interesserer jeg mig rigtig meget for teknik, maskiner og alt der har med metal at gøre. Jeg har dog undret mig lidt over den måde man porter ens topstykke eller skyllekanaler ( på 2-takt ). Man porter jo for at give et bedre flow, og for at kunne lade mere udstødningsgas passere, men hvorfor bibeholde "skillevæggen" i indsugning/udstødningenskanalen? Hvis man endelig ville lade mere luft passere, så ville det da være smartere bare helt at fjerne skilningen?

Håber der er et eller andet teknisk geni der kan gøre mig lidt klogere smiley

- Steffen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af køkkenvæg 500 kr.
  • Opsætning af spots 400 kr.
  • Scooter hjælp start 915 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Havearbejde 500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Portning af topstykke / skyllekanaler
  • #1   11. apr 2011 Det er for at styre stempelringen, så den holder længere.

• #2   11. apr 2011 +1

Hvis du fjerner det, så vil din stempelringer meget hurtig går i stykker.

• #4   11. apr 2011 Og den der med at laver porting større er ikke optimalt. Hvis de er for stør, så taber du gas velocity og hester/moment. Porting skal match trykkebøgler/udstødning osv. Det handler ikke bare om a sliber løs på alt mugligt.

• #5   11. apr 2011 http://www.mototuneusa.com/the_2007_superbike.htm

• #6   11. apr 2011 det drejer sig meget mere om at få hastighed på luften og laver man hullet for stort mister man hastigheden og dermed efekt

• #7   12. apr 2011 Jeg kan kun sige dig en ting, hvis du vil lære noget at portning. Så start med at byg dig en flowbænk, den har godt nok ændret min mening om portning nogle gang.

Her er min flowbænk:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=11815

• #8   12. apr 2011 Det er klart at hvis porten er bred så fjedrer stempelringen ud i portåbningen og bliver voldsomt belastet på vej væk fra denne, derfor hjælperibben i midten!

• #9   12. apr 2011 Ang. polering af skyllekanaler og lign.

Jeg har en kammerat der tuner HD'er til dragrace.
    Han polerer IKKE portene. Grunden til det er, at luft og benzin ikke blandes optimal, når siderne er spejlglatte. Så blandingen vil være mere fed end andre steder. Hvis siderne er lidt ru dannes der lidt hvirvler som gør luft/benzin blandingen er mere ensartet.
    Jeg ved ikke om det er hans egen teori, men det virker logisk nok :o)

• #11   12. apr 2011 Racing4fun.es .

De unge skulle bare komme ned hos dig og bo i stedet for at gå i skole og lære en masse unødvendigt pis smiley

• #12   12. apr 2011 Mirza A

Det skal de så bare ikke..... en 14 årie her i huset er sku RIGLIGT.

• #13   12. apr 2011 Det har altid været brugt, at gøre ex. skillevæggen på en Honda RS125 smallere i udstødningen, blir den for smal, graver den et spor i ringen, fjernes den, drejer motoren kun 1½ omgang, så er det forbi...

Den skal så kurve let, ud i udstødningen, og det gøres med en gummi/karburundum sten.... 3-4/100mm hvor den kurver mest på midten...sker det ikke, bøjen den ind i cylinderen og skader ringen....

MVH Mikael

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.408
    #14   12. apr 2011 Rigtigt Michael, det er en hårfin balance at ramme den rigtige bue,
    skillevæggene i skyllekanalerne er der også for at styre gasstrømmen i den rigtige retning.

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #15   13. apr 2011 Ang. polering, en 2 t "blander" jo gassen meget bedre, der er jo en lille omvej den skal ud på.

• #16   13. apr 2011 Den motor jeg har set, og jobbet på, der gik bedst og ydede mest, havde maskine bearbejdede flader..... krumptaphuset var stort set lukket, der resterede et hul, kun så stort så overdelen af krumptaphuset kunne komme ned over plejlstangen, og det var kun så langt som det krævede, for at plejlstangen kunne bevæge sig i rotationen på krumptappen. så slagene på krumptappen var helt dækket til....

Det resulterede i at blandingen gik direkte op i kanalerne og ventede på at portene åbnede...... ingen overdreven polering kun hysterisk korrekt tilpasning af pakplader, minutiøs opsætning af de enkelte cylindre.... og naturligvis en overdreven service til enhver tid, til ethvert race....

• #17   13. apr 2011 Undskyld jeg lige "stjæler" emnet men har lige et spørgsmål mht skillevægge:

Vil de give bedre flow og bedre resultat bare ved at slibe skillevæggene skarpe (bare slibe dem skarpe i kanten) og ikke røre ved resten af skillevæggen, de ser ret buttet og runde ud i kanten, og med min forståelse af aerodynamik så er skarpt bedre end rundt smiley

• #18   14. apr 2011 Skillevæggene der vender ned i blokken skal spidses, samt den der vender ud i udst.....

Kommentér på:
Portning af topstykke / skyllekanaler

Annonce