Atter et olie spørgsmål. {{forumTopicSubject}}
har lige et par ting jeg gerne vil vide.
Hvad betyder de forskellige tal på olie.
f.eks. 10W-40. Hva står de tal for.
for det andet.
Da jeg gerne vil det bedste for min fireblade fra 2006 er der jo altid
lidt tvivl om hvilken olie som passer bedst.
Har de sidste 2 år kørt på Castrols 10W-50 som jo er til racing
maskiner. MEN MEN MEN, i år er castrol kommer med en 10w-30 som skulel
være til race også, Hondas egen olie er også kommet i en 10w-30 og det anbefaler de jo
selv i deres honda katalog.
Så hvad mener i? hvilken olie passer bedst til min Fireblade, som
ikke er ked af at blvie brugt som den skal rpm mæssigt.
Hvad er forskellen på en 10W50 og 10W30??
Håber at høre fra nogle olie eksperter.
På forhånd tak.
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 67 Svar: 898
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Det er det der kaldes SAE værdien
Nedenunder står API værdien som er udtryk for kvaliteten den kan hedde ex. SH-CF hvor S står for "Service" dvs. biler og mc til privat og C for Comercial dvs. trucks og industrimotorer
ud for det andet bogstav er der en beskrivelse om hvad olie lever op til i en tabel hvor ex. SA er betydeligt ringere end SH....
Håber det er svar nok
Hilsen Mikael
jun 2006
Følger: 140 Følgere: 141 MC-er: 5 Emner: 105 Svar: 1.801
Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9027724&contentId=7050548
apr 2005
Følger: 81 Følgere: 79 MC-er: 3 Emner: 194 Svar: 938
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Jo tykker olie des større friktion i motoren, så skal man gøre op med sig selv hvad ens behov er.. jeg kører også med Castrols 10w50
apr 2005
Følger: 81 Følgere: 79 MC-er: 3 Emner: 194 Svar: 938
jun 2006
Følger: 140 Følgere: 141 MC-er: 5 Emner: 105 Svar: 1.801
apr 2005
Følger: 81 Følgere: 79 MC-er: 3 Emner: 194 Svar: 938
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Det skal forståes på den måde, at en racermotor oftes bygges med forstørrede tollerencer, (i den maximale ende af fabrikkens opgivelser), for at olie kan flyde hurtigere igennem, og dermed medbringe mere friktionsvarme, og samtidig nedbringe den friktion der afgir nævnte varme......
For et par år siden, testede Jansberg og undertegnede Castrols daværende top racerolie, i en 600 honda, prikket op til VM i supersport.
I den test der blev sammenlignet med Mobil1 5W-30 fra H. Nyborg på tilbud, viste det sig at Mobil olien gav så meget mindre friktion, at der var ca 2 hk forskel på ydelsen på baghjulet.
Olie er en faktor der skaber, fjerner friktion, fjerner olie/kølemiddel og som, når det blir anvendt extremt, blir "slidt" meget hurtigt.....friktiopns dæmpende additiver går hurtigt tabt, derfor at mc fabrikanter foreskriver olieskift efter hvert race......
Hvis der køres trackdays/race med standart motor bør der anvendes olie som møder fabrikantens foreskrifter, både i viskositet og kvalitet....SAE værdi og API applikation. Den skal så som hovedregel blot skiftes hvergang.
MVH Mikael
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Det er ikke olien der bestemmer tykkelsen af olie filmen..... det er afstanden imellem de bevægelige dele(tollerancen)...... hvis du tror du fåe en tykkere olie film med en tykkere olie tager du fejl.....
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Jeg kan ikke præciserer nok, hvor vigtigt det er IKKE at køre hårdt/race på for tyk en olie, idet olien skal medbringe varmen fra de bevægelige dele ud til oliekøler/temperator....
Jeg udatler mig her om RACE . . . til gaden kan det sgu være ligemeget.....
Jeg anvendte en 5/30 olie i en Kawa ZX10R da den blev brugt til Tysk mesterskab..... skiftede hver dag og efter hvert race......
Byggede temperatoren om til reel oliekøler og droppede vandtemperaturen næsten 30 graders celtius.....se evt billeder af den i mit album.....
Med venlig hilsen Mikael
Atter et olie spørgsmål.