{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.864 visninger | Oprettet:

Olieforbug gammel BMW - R51/3 {{forumTopicSubject}}

Jeg er ret forelsket i sådan en gammel BMW (evt. Ural eller Dnepr/Dnjepr) - men det er jo gamle cykler.

Har læst lidt om man skal regne med et olieforbrug på omkring 0,7 liter per 1000 km.

Men er det virkelig reelt? Det synes jeg da lyder som en del olie. Jeg vil gerne bruge den til længere (langsomme;-) ture ned igennem Europa, men gider ikke hvis det er sådan man konstant skal tjekke oliestand og have en dunk med i bagagen.

Er der nogle der har erfaringer med især de gamle BMW'er? -også gerne R71, R26 o.lign.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olieforbug gammel BMW - R51/3
  • #1   30. jan 2011 Den vil med garanti bruge mindre olie på længere ture , men er ikke usædvanligt med det forbrug på ældre cykler , ventilstyr , ringe osv. bliver jo slidt

  • #2   30. jan 2011 Når det er en maskine fra starten af 1950erne, må et vist forbrug nok påregnes, men når fabrikanten så også skriver det i data om maskinen, så er det ikke en fejl, men derimod noget man må lære at leve med :0)
    (link fjernet)
    Men en god mineralsk olie 20w/50, så er det måske kun ½ liter pr. 1000 km, serviceintervallerne dengang var jo også markant lavere en nutiden maskiner, hvor nyere biler f.eks. kører både 20 og 30000 km på olien, hvor biler fra ´50erne skulle smøres for hver 2-3000 km og ha´skiftet olien.
    Så hvis det er en gammel R51/3 du vil ha´, skal du nok også være indstillet på at efterfylde olie på en tur sydover :0)


  • #4   30. jan 2011 Det er ikke slemt... Du skal nok regne med vist olieforbrug, da der er større tolerancer i motoren... Op til 0,7l på 1000km er jo ikke ensbetydende med at der er et så stort forbrug... Olie kan du jo købe alle steder, hvis du bruger et kendt mærke kan du altid finde den olie du kører på...

    Et andet eksempel: Yamaha siger en FZR1000 må have et olieforbrug på 1l pr 1000km...

    / Bülow...


  • #5   30. jan 2011 KAWA gut smiley P
    hvor finder man det ?
    for få år tilbage var det stadig muligt at købe olie med meget zink til traktore (meget brugt til tunede biler) , men de tider er vist ved at være forbi ?


  • #6   30. jan 2011 Kig efter olie hos : sunoco.dk


  • #7   30. jan 2011 Hvis du vil ha´en ældre mc, så køb en BMW.
    Ang. olie forbrug så er det ikke noget du behøver at bekymre dig om ,hvis den ellers er i bare nogenlunde kondition, og du kun hælder miniralsk olie på.
    Du kan få stort set alle stumper til gamle BMW ér, de er utrolige stabile og meget holdbare.
    Jeg har selv haft både R60 og R69 S og ALDRIG haft de mindste problemer. Hvis de ikke starter, så er det fordi du har glemt at fylde benzin på smiley


  • #9   30. jan 2011 Kan også huske at en Golf II måtte også bruge 1,5l. pr. 1000km.
    Ville godt nok være trist hvis jeg havde en ny bil/mc der brugte 1l. på 1000km. men det må mange mærker desværre ifølge manualen.


  • #10   30. jan 2011 ok, fedt og tak for alle de gode svar.

    Hvordan med holdbarhed - jeg tænker her på; hvor mange km skal man regne med motor holder før en der er blive tale om renovering. Dengang var 100.000 km jo nærmest uhørt for en motor uden renovering.
    Så hvad skal man regne med - 30-40.000 km og så er motoren godt brugt?

    (jeg ved naturligvis godt der kan være tale om meget forskellige eksempler som afhænger af hvordan motoren vedligeholdes - men alligevel; bare sådan "tommelfinerregels-agtigt smiley


  • #11   30. jan 2011 Nu har jeg formået at købe to gamle mc'er igennem min korte mc karriere 2 år. Når man køber sådan noget gammelt noget, vil man altid tage en chance. Først så køber jeg og håber at den bare kan starte, derefter kan jeg måske håbe på at jeg kan køre en længere weekend tur. Efterhånden som man lærer den at kende, kan man give den sin tillid og evt. kører længere turer på den. Hvor langt motoren kan køre er jo også ekstremt varierende.

    Men når man har en gamle MC som bare kører, så fås de ikke bedre.


  • #12   31. jan 2011 Carsten H

    Bare sig til , ingen kværn er nemmere at skrue i end sådan en ældre BMW


  • #13   31. jan 2011 Vi sælger til mange som kører på gammel Englænder og Ural/Dnepr/Dnjepr, det er en Sunoco 20w 50 bilolie.

    http://www.ridebikesforever.dk/onlineshop/699-sunoco-bil-olie-/183-sunoco-dynalube-20-w-50/


Kommentér på:
Olieforbug gammel BMW - R51/3

Annonce