2.204 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Ældre maskiner, svampet bremse.... Ældre maskiner, svampet bremse....

Jeg har i 3år kørt på min thundercat som havde fantastiske bremser. Men grundet økonomi plus helbred er jeg ved at finde den cykel som jeg kan holde til og køre på.
Som et forsøg købte jeg klart nok en ældre cykel, min kære Kawa Z 750 fra 88. Den er udstyret med dobbelt bremseskiver i for, med armerede slanger. Ved dog ikke om det er originalt med de slanger.
Men jeg synes bare at grebet kan trykkes næsten i bund, og er generelt meget blød og svampet. Det er noget jeg generelt er løbet ind i med ældre cykler.

Der er væske nok på, belægning og skiver er fine og der er intet luft i bremserne.

Jeg forventer ikke at kunne bremse som en nyere sportsmaskine, men bare man kunne gøre den lidt mere kontant. Så drenge og piger, what dælen kan i do ???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Empty a pond, remove the fishes and stones around it. 4.500 kr.
  • Brusearmatur 1.000 kr.
  • Montering af stikkontakter til hvidevarer 1.650 kr.
  • Udskiftning af 6 fliser i et toilet. Budget 1500,- 1.500 kr.
  • Rengøring, klipning, oprydning mv af lille gårdhave 1.780 kr.
  • Lagt fliser 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ældre maskiner, svampet bremse....
  • #1   10. jan 2011 Va med lidt friskt væske..??

• #2   10. jan 2011 Burde ikke og ha noget at sige, da man jo som bekendt ikke kan komprimere væske.

• #3   10. jan 2011 Ville også prøve noget nyt væske..

• #4   10. jan 2011 Bremsevæske skal skiftes hvert 2. år..

Så ny væske og en gang udluftning burde gøre underværker

• #5   10. jan 2011 Ikke fordi jeg betvivler jeres forslag, men jeg har 10års værkstedserfaring og har aldrig oplevet et køretøj hvor det har haft indflydelse på pedalens vandring hvor vidt om væsken var gammel eller frisk.
    Grunden til det 2årige interval, er jo at kogepunktet bliver lavere med tiden, og vand indholdet hvis man kan kaldet det det bliver større og man risikere rustog ir dannelser i bremsesystemet.

Så jo lidt tvivler jeg på at det skulle være løsningen...

• #6   10. jan 2011 evt bremseslanger der ikke giver sig så meget når du putter tryk i dem.

• #7   10. jan 2011 Jeps. Luft i systemet og/eller gamle bremseslanger der udvider sig lidt som der påsættes tryk.

bremsevæskens alder betyder ikke en kæft andet end kogepunkt.

/Allan

• #8   10. jan 2011 køb en ny og bedre bremsemaster..

alternativt kan du jo forsøge at købe et reperationskit til din master (pakninger, stempel etc. har nok set bedre dage! ).. jeg havde nok valgt at købe en bremsemaster fra en nyere cykel fremfor at forsøge at reparere en master fra 88

• #9   10. jan 2011 Altså nu kan cyklerne ikke samlignes ellers men jeg har haft en honda vf 500f2 fra 86 og den bremsede bedre end min kawa vn 800 fra 2004 ..

• #10   10. jan 2011 er den 100% luftet ud har oplevet at de armeret slanger kan være svære at udlufte ordenligt

• #11   10. jan 2011 Forresten havde jeg en kammerat der havde en honda cbx 550 som han havde skiftet calibre. Skiver. slanger. Kort sagt alt bremse halløj og den var fantastisk at bremse ned... så måske nyt eller renoveret dele ville hjælpe

• #12   10. jan 2011 Den er 100 % udluftet. Og som sagt er der armerede slanger på, og det er ikke sådan så de synligt udvider sig nogen steder.

Peter når du siger bremsemaster, så snakker vi det der vil svare til en hovedcylinder på en bil ikke?
    Kan man bare ta en tilfældig som passer i styrets tykkelse?

• rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 345
    #13   10. jan 2011 Hvad med bremseklodserne, hvis de er slidt skæve, kan man næsten se at det hele vrider, og så virker grebet svampet.

• #14   10. jan 2011 Hvis dine bremseslanger er armerede flex slanger, og den er udluftet, så skifter du bremseklodser, sliber / renser dine skiver, så bremser du perfekt. Selv om klodserne ser pæne ud så kan de nemt gennem tiden fået lidt snask der har sat sig og derefter givet videre til skiverne.
    Der kan ikke være andet galt.

• #15   10. jan 2011 Skiver og klodser er næsten nye, under 4000km

• #17   10. jan 2011 Tror umiddelbart at jeg vil prøve og finde en anden bremsemaster, der ligger heldigvis en mc hugger tæt på hvor jeg bor..

Men ellers tak for de mange bud, der er da lidt og arbejde ud fra..

• #18   10. jan 2011 hej nicholai en motorcykel lufter sig selv ud hvis du tager låget af hovedcylinder.det er ikke sikkert du kan få luft ud ved kaliber.
    har også prøvet at tage kalibre af og sætte noget iklemme i stedet for skiven og så flytte dem opad.luften vil helstt opad.
    men det kan være indeni din master hvor der er 2 små huller ihvor den suger væske,det som er tættest ved slanger er nok 3 mm det længst vær er nok også 3 mm at se på men der er et hul som er mindre end en knappenål.der kan nemt være lidt skidt.
    ellers kan du købe en ny komplet master af mig for en plovmand.
    har nok også 5-10 brugte
    mvh karl k

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.408
    #19   10. jan 2011 Dine kalibre har kun et stempel, som så skal trække den inderste klods ind til skiven, kaliberne hænger derfor i nogle glidere, som bliver slidte, kaliberen vil hænge lidt skævt, så der skal flyttes en del vædske før begge klodser rører skiven, sikkert derfor den er blød,
    så de skal reneveres, en hovedcylinder med et større stempel, vil sikkert hjælpe på det, men så kræver det flere kræfter at trække bremsen.

• #20   10. jan 2011 Jeg må prøve og lege med det når jeg får maskinen hentet hjem igen. Er uddannet mekaniker, så jeg burde nok at kunne få noget stykket sammen smiley Men prøver lige at skille alt ad og tjekke en ekstra gang op på det hele...

• #21   10. jan 2011 Du kan slippe 100% af med luften ved at sætte en strips om håndtaget så den trækker bremsen, gerne list hårdt som når du bremser. Lad den stå i en 24 timers tid, af med stripsen og pump et par gange. Jeg kan også finde ud af at lufte bremser ud men lidt havde snydt mig ved skift til armerede bremser. Havde nogen spurgt miv ville jeg have svoret på der ikke var luft i, men det var der. Er bremsen stadig som en kogt spagetti er det en ny bremse master.
    Mine erfaringer med en årgang '87

• #22   10. jan 2011 taste og stavefejl er helt gratis ;o) Håber du forstår budskabet

• #23   10. jan 2011 He he jeps, forstår udemærket budskabet. Lidt fejl og magler har vi vidst alle:)

Min far har været ude og køre på den, og han har kørt meget mc i hans unge dage. Han siger at det er ganske normalt.
    Hvis det er tilfældet må man jo bare gå til yderligheder med anden forgaffel hjul skiver kaliber master osv. Så skal jeg sgu nok få den brunget til standsning smiley

Kommentér på:
Ældre maskiner, svampet bremse....

Annonce