{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hva laver mine tændrør lige ?
  • #1   8. okt 2010 Er det samme tændrør som på 2 & 3 cylinder?
    De bliver for varme. Kan skyldes karburatorfejl, forkerte tændrør eller fejl i tændingen. Dvs. den tændspole der styrer de 2 cylindre.


  • #2   8. okt 2010 Ja er du vimmer mand, den fejl skal findes hurtigt, det næste der sker er at den brænder hul i stemplerne..
    Er det KUN 1 og 4 der gør det, og de sidder på samme spole ville jeg give den skylden.. chancen for at to kaburatorer fejler samtidigt er ikke så sandsynligt.. Men som Jesper også skriver kan det være 2 forkerte tændrør, men igen underligt at det kun lige skulle være 1 og 4 der har det smiley
    Er det ikke spolen ville jeg kigge på styreboksen..


  • #3   8. okt 2010 Av av av

    Det er helt klar din tændspole , som er brændt af , mål over den i ohm , på den der er ok og så så på den anden , disse tal skal gerne være ens inden for ca 0,5 ohm på en alm gade mc , og du må simpelhen ikke køre mere før fejlen er fundet da du kan brænde hul i stempel osv , du får sikkert stadig en fin gnist at se på selv om den ene tændspole er brændt af
    Kaburatorfejl eller utæt indsugning tror jeg ikke på når det er så voldsomt , fordi så havde du haft så nedsat trækkraft at du sikkert havde stoppet noget tidliger , men det er jo så mit gæt !


  • #4   8. okt 2010 det har jeg set på mange hårdt belastede motore mange gange er det for ringe tændrør eller forkert varme grad jeg ville smide 4nye i køre en tur på 50km med blandet kørsel også tjekke dem igen er de så hærgede igen må du til og finde enten brændstof fejl eller tændnings fejl

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.902
    #5   8. okt 2010 Det lugter af forkert glødetal...

  • #6   9. okt 2010 Sajmon
    Ja det bliver det ved en brændt Tændspole , dvs der bliver modstanden højrer , ja som regel , uden at vide hvilken MC det drejer sig om er det normale sådan ca 3-6 ohm modstand , og tit kan modstanden ryge op på 10-20 ohm , ja sku til uendeligt ,jeg går selfølgelig ud fra at alle tændrør er ens og det er en model med 2 tændspoler
    Styreboxen har som regler ikke noget at sige her da den kun sender et signal ud eller skaber stel
    Tændrøret ligner lidt noget 8-9 E noget og er det mest brugte på MCer i dag


  • #7   9. okt 2010 Så vidt jeg kan se et ES tændrør Per smiley Men jeg vil give dig 100% ret. Det ligner bestemt en fejl på den ene tændspole på DIS tændingen. Og den fejl skal findes med det samme, ville være trist at skulle skifte motor til vinter

  • #8   9. okt 2010 Er et par CR9EIX, samme slags som jeg også kørte med for 2 sæsoner siden, og der var ingen problemer.

    Jeg må til at måle på tændspolen lyder det til


  • #9   9. okt 2010 Morten

    Er alle 4 ens , og hvilken MC snakker vi om , der er jo efterhånden mange med indbygget tændspoler i tændrørshætten


  • #10   9. okt 2010 Det er kun cylinder 1 og 4 der er brændte
    Det er en GSX-R fra 99, som har indbygget tændspoler i hætterne


  • #11   9. okt 2010 Ekstrem mager blanding eller forkert glødetal. tæt på en katastrofe det der!

  • #12   9. okt 2010 Håbede ikke du sagde den havde tændspoler i hættten , fordi så kan min dianose være forkert smiley og andre have ret Ååå hvor jeg hader det

    hvordan har MCen opført sig hidtil , taget gas osv hvor langt har den kørt på de tændrør , andre oplysninger ?

    Cr8-9 tændrør er ikke helt forkert til din mc , men at brænde 2 tændspoler af på samme tid hmmmmmmm


  • #13   9. okt 2010 Målte ventilerne idag, og den er helt lukket på cylinder 4 ved indsugningen, så kan det tænkes at det kan være sådan noget der er skyld i det ?, men kan ikke se hvorfor det skal gå ud over cylinder 1, den var indenfor målene

  • #14   9. okt 2010 Mener den har kørt en 10.000km på dem, så de skal også skiftes, men havde kørt længere på de gamle, og de så altså slet ikke sådan der ud smiley

  • #15   9. okt 2010 Ventilerne stod vel ikke så meget forkert at ventilerne ikke åbnede sig , kan sku næsten ikke lade sig gøre

    Lukket ved indsugning , ikke helt forstået ,

    Jeg har sådan nogen hætter hvis du skal låne , bor i midt jylland


  • #16   9. okt 2010 Syntes cyklen opførte sig fint, har været på 2 trackdays og der var ikke det mindste.

    Og mærkede det først igår, da jeg var ude på motorvejen og lå med en god hastighed, så tabte den kræfter, så jeg troede det var fordi karburatorene isede til, fordi det har jeg prøvet sidste år.
    Men den kørte stadig meget underligt dagen efter, så åbnede den op og fandt så de grimme tændrør smiley


  • #17   9. okt 2010 Altså jeg kan ikke få et 0.05mm søgerblad igennem, og der skal være mellem 0.10-0.20, så vil da mene den er "lukket" =)

  • #18   9. okt 2010 Ok
    Dvs den står for stram , prøv lige at løfte kopperne og se om brikkerne ligger i sit lille hul , forsigtigt smiley og kik lige efter mens du er dernede om de 2 halvmåner der holder ventileren oppe er på plads i de 4 indsugningsventiler
    de kan godt smutte ud af greb på Skruesukier , ved ikke hvor meget du ved om det , men spørg bare
    Det der er vigtigt lige nu er du finder fejlen hvorfor dine tændrør ser sådan ud , og indsugning der hænger tja jo , men sku ikke på 1-4 samtidligt som du skriver tænker så det knager
    alså din styrebox sender bare et signal til dine tændspole som vare et x antal milli sek mener det hedder dweel time a la ladetid , men den kan du ikke ændre på og slet ikke på 2 cyl

    Når vi når så langt at alt andet er i orden , så i med 4 nye tændrør dvs ikke helt i kun i hætterne , strips dem sammen parvis 1-4 og 2-3 tørn motoren , så skal du gerne få ens gnist på alle fire 2 og 2 parvis , på denne måde behøver du ikke at tænke på om stel er ok , og du får mere rigtigt info om det , gør det gerne på et sort underlag , for at se om de også har samme farve ( blålig)


  • #19   9. okt 2010 Okay vil jeg lige kigge på

    Har også spurgt på et andet forum, og der mener de at det er mine karburatore der står forkert, 1 og 4 skal være 1 nummer højere end 2 og 3 i dyserne, men syntes det er lidt mystisk fystisk den laver sådan et nummer, når jeg har kørt på den i 3år nu og der har ikke været problemer med det før nu.


  • #20   9. okt 2010 Når man tuner motorer , eller meget højt ydene motorer kan man tilføre mere brænstof til cyl 2-3 , men det er kun for at køle mere , lidt modsat af hvad de lige siger , og dit problem , hvis ikke du har byttet rundt , men som du selv siger , du har kørt med den opsætning , så deeeet

    det skal lige siges jeg kender ikke din model , men det jeg skriver er kun alm motorviden + det løse smiley


  • #21   9. okt 2010 2 nye nændrørshætter, rens/juster/dysning af karburatorne og så en ventiljustering. Så har du fået rettet det der skyldes den bliver for varm.

  • #22   9. okt 2010 det ligner platin tændrør .. er det det den bruger sm standart

  • #23   9. okt 2010 Steffen: Det er iridium rør.

  • #24   9. okt 2010 tændspolerne har samme ohm i alle sammen, så tror ikke det er dem der er skyld i det.
    Har skiftet shims idag, men de var ikke små nok dem jeg fik sat i, den ene ventil er stadig lukket mens den anden er blevet åbnet 0.05mm, så på mandag må jeg bytte til nogen endnu mindre, er da noget skidt når de lover fint vejr i næste uge smiley


  • #25   9. okt 2010 Hmm så den er med coil on plug. Det kan jo også være sluttrinnet den er gal med. Men i først omgang ser det ud til du har fundet noget der nemt kunne være fejlen altså de ventiler. Du skal være obs på om højden ned til styrtoppen i topstykket er lige lang på alle indsugningsventiler. Da det er set at ventilerne begynder at "vandre" op igennem sædet. Hvilket vil give strammere ventiler der er lukket hele tiden.

  • #26   9. okt 2010 M T: Piller man bare shimsen ud og måler ned til toppen af ventilen eller der hvor shimsen nu ligger ?

  • #27   9. okt 2010 MT

    ved nogenlunde godt hvad du mener , men ventilen er da lige meget åben af den grund , det er jo en fast metaldel fra ventil/ shims/Kop op til knast , giver det mening ,

    Morten når du skriver lukket hele tiden , er det når du drejer knasten rundt , du ikke mener at den ikke åben indsugnigs ventil ?


  • #28   9. okt 2010 Nej mener at når man måler ventil spillerummet så er der ingen mellemrum, den åbner og lukker godtnok når man drejer smiley

  • #29   9. okt 2010 Ok Puha

    Som du nok ved skal der være et lille spillerum , ved ikke med din model men mon ikke den siger 0,010 -0,020 på indsugning som ideel ved kold motor

    Lå alle shimes som de skulle , og på dem skulle tykkelse gerne stå , og så skal man til at regne


  • #30   9. okt 2010 Per, ja det har du jo egentlig ret i ... sad og tænkte i kompressionsbaner. Hvorfor ved jeg ikke lige smiley p.s spillerummet hedd 0,10-0,15mm på den model. Og det er kold smiley

  • #31   10. okt 2010 Haha

    nogen gange er sådanne enkle ting alså svært at skrive så det lyder fornuftigt

    Til en fest engang var der en test hvor man skulle tegne en simpel figur
    er du så færdig hvor nogen ting der kom ud af det , jo det var sjovt , enda før man var blevet fuld smiley


  • #32   10. okt 2010 Ja det var så ikke så nemt at regne ud hvor store de shims skulle være da jeg jo ikke kunne måle noget på cylinderen, så prøvede bare med nogen der var 0.15mm mindre, men det var så desvære ikke nok, så må få byttet dem til nogen der er 0.30mm mindre, de havde heldigvis fået købt nogen nye, sidste gang jeg stod med motoren åben havde de ingen shims hjemme smiley

  • #33   10. okt 2010 Jeg undre mig bare over du skal skifte til mindre , har dog hørt det før
    Du har sikkert nogen at måle efter i de andre ventiler , bare der ikke er brændt et ventilsæde , eller er blevet for meget slør i knast lejer
    Har der været knoklet meget med den motor


  • #34   10. okt 2010 Hvis ventilen har banket længe nok mod sædet bliver spillerummet mindre, for til sidst at være væk, så står ventilen aldrig helt lukket og sædet brænder af og så er vi derhenne hvor toppen skal helt af og man ikke længere kan nøjes med nye shims!
    Spillerummet kan du finde på louis.de som har en fin dataside!


  • #35   10. okt 2010 Tja er også bange for at jeg skal have toppen af.
    Men nu må vi se på mandag om jeg kan få dem indenfor området, også hvordan den køre bagefter.
    Ellers må jeg jo til at tage toppen af smiley


  • #36   11. okt 2010 Så fik jeg justeret ventilerne, den ene cylinder var gået fra 165/170 til 130/135
    Fik så en snak med mekanikeren da jeg var nede og hente de nye shims, det kan næsten kun være benzin blandingen der har stået forkert, derfor den har brændt tændrørene af, også har der været så meget varme på at ventilerne nok er blevet grillet lidt.

    Så jeg smider cyklen ned til dem i løbet af vinteren, så kan de justere karburatorene.


Kommentér på:
Hva laver mine tændrør lige ?

Annonce