8.885 visninger
|
Oprettet:
Skære i stel {{forumTopicSubject}}
Hej, er der nogen, der kender til retningslinier omkring det at modificere stel? Jeg vil ombygge XJ'eren, og skal i den forbindelse ændre på nogle ting. Især fjerne øjer og sager, og så ellers korte bagrammen op, hvis det er til at arbejde med, i relation til godkendelser.
Jeg vil gerne ombygge til en fed cykel, der ikke ligner originalen, men den skal stadig kunne godkendes. Ellers ryger en del af ideen.
Nogen, der kender til sider, hvor der er info om den slags?
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 675
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
mit indlæg var så møntet til dig..... da jeg er temelig sikker på at når vi taler om selve stellet på en mc... så er det ikke tilladt i DK at pille meget ved det..
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 675
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.770
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.283
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.770
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.770
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.770
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.810
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
feb 2007
Følger: 1 Svar: 19
der opstår under normal anvendelse og belastning af køretøjet.
Ombygning af bærende dele kan godkendes ved syn, når der foreligger fornøden
dokumentation. Dokumentationen skal være i form af accept fra køretøjsfabrikanten
(eventuelt oplyst via fabrikantens repræsentant) eller en
prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium. Hvis en prøvningsrapport
ikke er udført i henhold til TÜV’s Merkblatt 751, forudsætter godkendelse,
at der foreligger tilladelse fra Færdselsstyrelsen til, at den alternative
prøvningsrapport kan benyttes som dokumentation.
Hvis ombygningen af de bærende dele også kan have indflydelse på opfyldelse
af andre bestemmelser, fx kollisionssikret styreapparat, pkt. 4.01.021, frontalog
sidekollision, pkt. 9.01.021, eller sikkerhedsseleforankringer, pkt. 10.02.021,
skal der også fremlægges dokumentation for fortsat opfyldelse af disse bestemmelser.
Ændringerne vil blive registreret som »konstruktive ændringer«.
(2) Samlinger skal være forsvarligt udført og så vidt muligt placeret, hvor de af samlingen
omfattede dele er mindst belastet. Boltesamlinger skal være særligt sikret
mod adskillelse.
Sikring med fx fjeder- eller stjerneskive kan anses for tilstrækkeligt.
(3) Chassisramme, selvbærende karrosseri og stel må ikke være deformeret eller i
øvrigt beskadiget eller tæret i en sådan grad, at køretøjet er til fare for færdselssikkerheden.
feb 2007
Følger: 1 Svar: 19
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
feb 2007
Følger: 1 Svar: 19
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Og når du har modificeret..... takseres køretøjet som et nybygget køretøj..... og der falder ny afgift på den......*Ss*
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
Det er fra støddæmper mont. og bagud. Der kan du skære lige så tosset du vil, og det bliver hverken problemer for dig, næste ejer eller hans kanariefugl. Det er IKKE en bærende del.
okt 2006
Følger: 52 Følgere: 60 MC-er: 10 Emner: 51 Svar: 621
Skære i stel