{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
672 visninger | Oprettet:

Anden dæmper bagpå SV ´99 {{forumTopicSubject}}

Jeg leder ebay tynd efter en anden dæmper til at forbedre affjedringen på SVinet lidt. Jeg er på barsels-dagpenge og pengene til budgettet er der efter.

Kan se i dette skema (og ud fra info på svrider.dk og .com) at GSXR1000 K3 og ZX6R 03-08 er et godt bud:
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=ps_vckzc_V1BFcykul9z8Bw#gid=1

Men hvordan er det med kg/mm og slaglængde? hvad skal man holde øje med og hvordan udregnes kg/mm?

Kunne jo være der var nogle andre der kunne passe på som der er flere af på ebay. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Anden dæmper bagpå SV ´99
  • #1   24. aug 2010 jeg havde sat en hyperpro på den, alt det der med at sætte andre på, det dutter ikke i min verden, fjederen er jo ikke samme hårdhed

• #2   24. aug 2010 Men jeg har ikke lige de 366£ plus porto som sådan en koster til min. Til gengæld kan det andet købes for 70-100€ hvis man er heldig.

Og kan forstå på dem der har gjort det at der giver en verden til forskel selvom det ikke er guldløsningen.

• #3   24. aug 2010 du skal da bare købe den ved hyperpro i herning

• #4   24. aug 2010 Det gør den vel ikke meget billigere - synes ikke jeg kan finde nogen prisliste fra HyperPro DK. ? Men hvis de kan sælge den til 500-750 så er jeg da helt sikkert klar på en bestilling... Men tror ikke på det.

Så til jeg finder penge til en "ægte" ny bagdæmper nøjes jeg med en erstatning, hvis der er nogle der kan hjælpe med lidt viden?

• #5   24. aug 2010 det bliver ikke det bedste, for fjederen passer ikke i vægten, enten skal du spænde den HELT ud, eller også skal du høre med en hård fjeder, og fjederen på sv'eren er okay, det er bare dæmperen der er dårlig

• #6   24. aug 2010 At sætte en dæmper på der ikke sættes op til din SV gør den ikke nødvendigvis bedre. Den bliver bare hårdere og mere stødende.
    Hyperpro er vejen frem. Så får du en affjedring der passer dig

• #7   24. aug 2010 guuuuuudddd

jesper er vi to enige???? det var lige godt satans

• #8   24. aug 2010 men jeg har selv prøvet at køre på en gsxr750 med en gixxer 1000 dæmper på fra en nyeder model og så den billigste model fra hyperpro, begge mc var fra samme årgang, og den med hyperpro, kørte KLART bedst, ikke bare lidt bedre, men rigtig meget bedre

• #9   24. aug 2010 Kik evt efter Wilbers, de laver også fornuftig affjedring.

Men du finder ikke nogen "Bedre" affjedring for under 2500 rigtigt, så hvis pengene ikke er der, så spar sammen til de er, i stedet for købe noget halvt.

Kig efter Öhlins, White Power, Wilbers eller Hyperpro.. Sachs laver også nogle fornuftige komponenter..

Lad være med det der mix ting, standard affjedringen ændre sig, og en 7 år gammel ZX affjedring er ikke noget videre godt.

• #10   25. aug 2010 Som Wilbers tekniker vil jeg jo selvfølgelig anbefale en Wilbers dæmper, dog vil jeg anbefale IKKE at købe noget som helst, hvis du ikke har råd til en købe noget af det Tore nævner

Hyperpro, White Power og¨Wilbers er af præcis samme kvalitet, samlet forskellige steder, lavet af de samme råmaterialer

Wilbers blir skræddersyet til dig, i en større grad end de andre, dog kan de andre sagtens modificeres hen af vejen, om nødvendigt

Öhlin er også god kvalitet, dog også "Hyldevarer" der ikke tilgodeser store/små mennesker eller læs på cyklen.

• #11   25. aug 2010 Det var dog nogle utroligt negative indlæg... smiley

Men er der så i det mindste ikke nogle der kan forklare noget omkring kg/mm og den slags?

mikael E - Jeg køber nogle Promoto (Wilbers) prograssive fjedre til den, er du manden der kan forklare forskellen på de to mærker? Har spurgt vidt og bredt og mangler stadig svar. Og hvilken olie skal jeg købe til dem når jeg vejer ca. 75-80 i fuldudrystning? Den skal bruges både til de små hyggeture og til de lidt hurtigere hyggeture. smiley

• #12   25. aug 2010 Vær en rigtig mand og lav den stiv stellet hvis endeligt det skal koste gratis !! Skal man opgradere ens affjedring koster det lidt og at skifte den bagerste dæmber uden også kigge på forgaflen er synd og spild af penge.

• #13   25. aug 2010 ¤©º ° Jan ¤©º ° aka Kænguro Stylte'en¤©º ° - Som jeg skriver lige over dit indlæg, så køber jeg også nye fjedre og olie til forenden, derfor det andet heller ikke må løbe op i flere tusind kroner.

Synes bare det er mærkeligt at man bliver sablet sådan ned her inde for at lufte den slags opgraderinger, når de 30-40 personer jeg har snakket med/læst om alle har været meget glade for det. Har endnu ikke hørt om nogle der har sagt det ikke er blevet bedre.

MEN det jeg egentligt er på jagt efter er mest hvordan kg/mm regnes ud og hvad det gør for at se hvilken der ville passe til mig, hvis ikke det skal være en ZX6R eller GSXR som folk plejer at bruge.... Men der er åbentbart ingen der ved det... smiley

• #14   25. aug 2010 negative svar? er det ikke i bund og grund ikke abre fordi vi ikke snakker dig efter munden, men giver dig et ÆRLIGT svar

• #15   25. aug 2010 Forskellen på Promotor og Wilbers fjedre er at Promotor er progressive og billigere..... olie og mængde vender jeg tilbage med, det står i en tabel jeg ikke har her hvor jeg er.

Grunden til at jeg ikke vil rådgive, er at min viden om andre MC' dæmpere, sammenlignet med din er for ringe..... hvis du finder den rigtige vil det garanteret virke.... SV' er "slanket" i pris, ved at reducerer omkostninger på affjedring som bekendt.

En ting der er sikkert er, at du skal gå efter en dæmper i samme total længde, ellers hæver/sænker du den bagi, med en ganske stor vægtforskydning som resultat, kan du finde en dæmper du kan justerer i længden er det jo fint, ( har lige solgt en RSV Mille Öhlindæmper til en SV1000 kører), du skal regne med at køber du dæmper fra en tungere cykel, er bagfjederen sikkert for hård.....stort set alle bagfjedre er 59mm indvendig, dvs. du kan anvende fjedre fra alle gængse mærker til udskiftning.

Udregningen af fjederen er som følger.... 20mm sammenpresning gir den værdi fjederen har dvs. en 130kg fjeder vil bunde en badevægt når du trykker den 20mm sammen, er den lineær vil den gi yderligere 130kg ved de næste 20mm osv... er den progressiv vil du observerer samme karakteristika, indtil du når breakpoint, der hvor den blir progressiv.....så stiger trykket fra fjederen på vægten.....

Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen...

Hilsen Mikael

• #16   25. aug 2010 hov..... glemte slaglængden.... den er som regel 40mm på dæmperen, og udvekslinger er 1:3

Det er af afgørende betydning, at den dæmper du leder efter ikke sidder på en cykel med et andet udvekslingsforhold i linksystemet, idet alle de indvendige karakteristika i dæmperen, vil virke anderledes med en anden udveksling.
    De udvekslinger kan som regel ses på producentens hjemmeside ex. www.kawasaki.com der kan du se udvekslingen i de tekniske data på den du vil ha en dæmper fra.....

Som regel er de fleste superbike og supersport600 cykler med 1:3....

• #17   25. aug 2010 Til din orientering.... jeg vejer 120 kg med alt gear på....kører en Aprilia Mille og har fået min Wilbersdæmper med en 165kg fjeder på....

og det virker..... den går slet ikke på hjul på den samme måde mere i de to første gear......bagenden skal trække sig ned når du accellererer og optage samt videreformidle kraften fra motoren ud i hjulet... så det blir til bevægelse frem..... og ikke være stiv og sende den bagover når der fyres.....

• #18   25. aug 2010 Dækmanden - Jeg har ovevejet det, men holder fast i mit udgangspunkt. smiley Overvejer om der er nogle der har erfaring inden for det som siger det ikke kan lade sig gøre?

Bla. pga. Hyperpros kundevejledning. Hvis man ringer til dem og siger man har en SV1000 med ZX10 ´05 dæmper så siger de det er MERE end rigeligt at skifte fjederen for at trille på de danske veje.

Hvis de siger det, i stedet for at sælge dig en anden dæmper så er det da fantastisk kundeservice, plus en ganske udemærket dæmper.

Der må findes en til SV 650 der vil give samme svar ved dem, men må ringe til dem og høre.

Og som Michael skriver under dig (og mange andre i gennem tiden) så er affjedringen et af de steder de har sparet på SV´eren, mon dog de har gjort det lige så skidt på ret mange af de nyere racermaskiner?

Mikael E - TUSIND TAK... Det er vist det bedste svar jeg har fået på dette forum nogensinde. Kan være jeg spørger dig direkte næste gang jeg har et lignende spørgsmål, hvis det er okay?

• #19   26. aug 2010 U Welcome Hansen...

Her er de mål du skal bruge til din gaffel....

En SV650/S fra 99 skal til gaden bruge SAE 15 olie og have 140 mm luft over olie til top af fjederben, UDEN fjeder monteret

Til banebrug er det samme olie og der opgives luft rummet til 100 mm luft...

så find din egen sætning fra dette.... begynd med 140mm og gi den så f.eks 10-15 ml fra en sprøjte af gangen, indtil du syns den blir for stødende og studs...... træk så derefter den sidst påfyldte mængde op af begge ben..... så står den sgu lige til dig!!

Hilsen Mikael

• #20   26. aug 2010 Det der er vigtigt i valg af dæmper fra anden cykel er den vægt cyklen har i vægtfordeling, nogenlunde ligner den vægtfordeling du har i din....... der ligger noget der hedder en "shimsstack", en stavl af skiver i forskellig tykkelse og diameter, med den største for neden, og den mindste diameter for oven, som en rund pyramide, der danner en ventil og efterfølgende fjeder på den første skive som er ventilen på stemplet der kører som et pumpestempel, frem og tilbage i olien, de shims bøjer bagover ved belastning af olien, som belastes af vægten på dæmperen....som trykker på stempelstangen, som påvirker stemplet, så kommer du med en dæmper fra en cykel af en helt anden vægt, vil disse shimsstacks, virke anderledes end det umiddelbare behov du har for dæmpning..... og karakteristikken af dæmpningen blir måske ikke som forventet.....det er derfor jeg ikke "bare" siger til dig at det er nemt at finde et eller andet andet produkt........

Med venlig hilsen Mikael

Kommentér på:
Anden dæmper bagpå SV ´99

Annonce