4.249 visninger
|
Oprettet:
Ryster voldsomt ved ned bremsning {{forumTopicSubject}}
Min forbremse har altid rystet lidt ved ned bremsning, men på det seneste er det blevet mere og mere.
Idag da jeg drejede af motorvejen og skulle bremse var den helt galt.. Hele forpartiet rystede så jeg kunne se forgaflen hoppe frem og tilbage.
Er der noget jeg kan gøre, chekke eller lign inden jeg bestiller nye skiver, klodser eller lign hjem..
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 20 Svar: 308
Du skal også huske at checke dine kronrørslejer - det kan være at de efterhånden har rystet sig løs pga de skæve skiver. Det har jeg oplevet på mine nogle gange.
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
Der er flydende skiver på din mc, og det vil sige de skal kunne bevæge sig over de "lejer"/bøsninger der sidder mellem centeret der der spændt på fælgen og skiven selv. hvis de er knastørre, eller der støv imellem dem, "hænger" skiven ikke flydende, og derved ryster den.. Der skal rigtig meget til før MC skiver bliver skæve, netop på grund af denne opbygning.
Tag noget WD40 og smør der her bøsninger skiven er lejret på, og tag en skruetrækker og kil fast i hullet i midten og drej dem rundt, så vil du se en masse sort gu komme med WD40 ud, også smører du noget mere - det gør du indtil du kan mærke de alle kører forholdsvis let igen, og Wupti, så ryster din bremse ikke mere. Ikke alt for meget WD40 på skiven, og får du det skal du lige sørge for at bremse hårdt en 5 - 10 gange så det bliver brændt af, så du ikke opdager det når du virkelig skal bruge bremsen.
God sommer!!
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.032
Hvis det er kronrørslejerne kan du også mærke det under kørsel på noget ujævnt, eks. fartbump og lapper i asfalten, så vil du mærke små slag i forenden. Tag evt. forbremsen og vug cyklen frem og tilbage mens du sidder på den, så vil du kunne mærke det hvis kronrørslejerne er gået.
Hvis skiverne er skæve kan du se det ved at klodse forenden op og køre forhjulet rundt... hold evt. noget tæt til skiven for at se om den bevæger sig. Hvis den kun bevæger sig meget lidt er det ikke nok til at være årsag til voldsomme rystelser.
Afbalancering er det billigste og nemmeste der kan være galt. Kan igen tjekkes ved at klodse forenden op, dreje på hjulet, stoppe det; hvis det ikke vil blive hvor du end stopper det, så er det ikke i balance.
Hjullejer kan du mærke ved at klodse forenden op, tage fat i forhjulet og se om du kan rokke med det.
Måske kan det være noget andet, men det er de ting jeg har set på andres maskiner og oplevet på egne. Det er ikke rocketscience, men hvis du vil rode med det selv så læs vejledninger i f.eks. en haynes manual eller på nettet osv. og sørg for at få alt lavet på den rigtige måde, for det er ret vitalt at styring og bremser fungerer og at der ikke er noget der bliver samlet forkert eller spændt for meget eller for lidt.
Håber det kan bruges
dec 2003
Hvis rystelserne kun opstår i forbindelse med forbremsen bruges er fejlen der.
Og på en 13 år gammel sports mc er det ikke unormalt skiverne er skæve
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.032
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 121 Svar: 807
Jeg har nu cheket kronrørslejer, at der er masser af klodser tilbage, mærket om der er slør i hjullejet eller om der er fejl i afbalanceringen.
Mine flydende skiver er blevet smurt og fået en gang massage.
Jeg vil trille en tur på den imorgen og se om det har hjulpet, hvis ikke så skal skiverne lige chekes mens de roterer og så må jeg se om de er skæve..
maj 2007
Og den ene skive slår sig som en skæv cykel fælge der havde fået tæsk på en kantsten.
Men nu kommer mit næste spørgsmål... Nye skiver.. Hvor hvad og hvorfor.
Det skal siges at cyklen ikke bruges til race eller meget hurtige svingturer så div. super skiver er ikke et must..
Håber der er nogle der kan hjælpe mig så jeg fremover kan bremse uden mine spejle falder af
dec 2003
www.mandp.co.uk
En EBC skive koster ca. 135£ pr. stk.
maj 2007
Jeg købte 2 brugte skiver af Sajmon herinde fra..
De er nu mont. med nye klodser, og det gjorde tricket..
Nu er der nul rysten og den bremser helt jævnt...
Ryster voldsomt ved ned bremsning