koblingsplader klister... {{forumTopicSubject}}
jeg er ved at lave en fj1200.
har lige, bland andre ting, skiftet olie efter - den har stået i 2 år.
kan se olien igen er blevet helt sort efter ca 15min. kørsel
men koblingspladerne klæber sammen så snart der kommer olie på. hvilket gør den tager ved når jeg sætter den i første gear og motoren derved dør ud.
har forsigt renset dem efterfølgende med benzin og givet dem en meget forsigtig tur med sandpapir korn 800 for lige at gøre dem ganske let ru.
før jeg hælder olie på og forsøger igen. er der noget jeg kan gøre anderledes eller skal jeg virkelig ud at købe nye koblingsplader hvis det ikke virker.
feb 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 213 Svar: 1.679
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Det du beskriver lyder helt som om dine plader bager sammen, og det sker oftest, fordi pladerne ikke er fedtede nok.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.769
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.919
ud, rense, i oliebad og i igen...
aug 2005
Lars H og trådstarter:
Hvis jeres plader først er begyndt at bage sammen, er der en del materialer, der er skadet for good. De får en forkert hårdhed, og vil bage igen. Koblingspladerne/metalpladerne kan også have slået sig, således at hele koblingen "fylder for meget" ved udkobling. Det er en sjælden foreteelse. Når I nu adskiller koblingen, så tag lige og fedt metalpladerne af og kig dem efter for brud, revner og hak. Er de hele, så læg dem på et spejl!!!! Det er den aller letteste måde af inspicere om de har slået sig. Er det også og, så en skydelære på - er tykkelser og takker inden for mål - gælder også friktionspladerne.
Så er der to sidste ting:
en af friktionspladerne er som regel tykkere end de andre - den skal sidde det rigtige sted (yderst eller inderst afh af MC-model)
I næsten alle koblinger sidder den i skålen to skiver uden for pladerne - en bølget fjedrende skive og en skive med skrå flade(konisk skive. De skal sidde rigtigt og den koniske skive SKAL vende rigtigt.
Er der skæve koblingsplade eller plader i det hele taget, der ikke holder mål, så skift sættet.
aug 2005
feb 2006
Knud:
Jeg tænkte om det kunne skyldes slagger i olien til trods for olieskift? Det nye olie ser rimelig beskidt ud. Kan det miste sin smørreevne på så kort tid pladerne brænder sammen? Skal siges den fik lov til at stå længe inden den nye olie kom på.
Jeg tænkte om
aug 2005
Derimod fortæller du selv, at du har monteret pladerne tørt, og jeg skulle tage meget fejl om ikke det er der balladen opstår.
Nu håber vi bare, at de ikke er skadet permanent, men det kan kun et forsøg vise.
Når du adskiller koblingen igen, så se lige efter om der er plader du skal trække fra hinanden med lidt vold. Er der det, så kan du lige så godt skifte både friktions og koblingeplader med det samme
feb 2006
koblingspladerne er stadig lige trælse.
problemet opstod før jeg begyndte at rengøre dem.
så må hellere bestille nye. øv!
aug 2005
Husk at samled dem drivende i olie denne gang, placer dem rigtigt og sørg for at have styr på alle skiver - god fornøjelse
koblingsplader klister...