Anmeldelse: CarbTune Pro II {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Jeg har købt en Carbtune Pro II og har i den sammenhæng tænkt mig at skrive om min oplevelse af instrumentet, så i får et lille indblik i min erfaring med det og kompleksiteten osv.. Altså en lille anmeldelse/review.
Min motor er med indsprøjtning/spjældhuse, men skal alligevel justeres i vacuum inden hver eneste sæson. Dette for at have bedst gasresponce, blødere tomgang og bedre benzinøkonomi.
Karburatormotorer skal have samme tur og resultatet er det samme, så der er ingen af jer der reelt burde undvære at eje sådan en carbtune som jeg nu vil fortælle om.
Som sagt får jeg stillet vacuum inden hver sæsonstart for at have blød tomgang osv. Igennem sæsonen ser jeg dog at det stille og roligt bliver værre og værre, og egentligt ville jeg af mine perfektionistiske interesser gerne have stillet vacuum igen midt på sæsonen. Bare sådan for at vide at alt stadig spiller som det skal... Jeg har dog aldrig fået det gjort andet end ved sæsonstart, primært af økonomiske årsager (værkstedsløn osv).
Da jeg i forbindelse med tidligere service har set hvor let det er at stille vacuum, og jeg i andre sammenhænge har lavet det på biler også, har jeg valgt at investere i en Carbtune Pro II hvormed jeg selv burde kunne lave det på cyklen.
Jeg gik derfor ind på deres hjemmeside carbtune.com og bestilte en måler til 4cyl maskiner (de har også en til 2cyl alene men den med 4 kan også bruges til 2 såe...)
Inden for en uge blev pakken modtaget fra england og alt var som lovet. Pakken indeholdt måleinstrument og tilhørende slager som jeg bare skulle klippe af i ønsket længde.
Tilbage i garagen...:
Ved hvert spjældhus er det tilslutningsstudse til vacuummåling og måleinstrumentet skal egentlig bare kobles på studserne med tilhørende slanger.
I min værkstedsmanual for cyklen står følgende:
Indstilling af vacuum bør være 180mmHg sug ved 1300 rpm.
Motorens tomgang blev altså stillet til 1300 omdrejninger efter den var blevet godt varm og jeg kunne derefter begynde at justere på luft-bypass skruerne der regulerer vacuumet til hver cylinder. Skruerne er almindelige kærvskruer så alt kan laves med almindeligt værktøj.
Jeg stillede cyl 1-2 ens, samt 3-4 ens. Derefter blev de matched ved centerjusteringen der hæver 1-2 og 3-4 samtidig så alle 4 cylindre til sidst stod på 180mmHg. Skala er afbilledet på instrumentet så der er intet hokus-pokus i det...
Med det samme jeg begyndte at rode med vacuumet blev motoren mere rolig i tomgang og hele indtrykket virker nu meget mere afbalanceret. Hele processen med tilslutning og justering vil jeg påstå kan laves på godt 10-15 min hvis man ved hvor tilslutningerne og justeringsskruerne sidder. Og så er det super nemt så 9/10 burde kunne finde ud af det!
Jeg vil i hvertfald til at lave justeringen selv, da jeg kan se hvor meget det betyder for gangen på min motor. På trods af den er moderne med indsprøjtning og elektronisk tænding osv osv er det simpelt vacuum der bestemmer hvor afstemt den lyder... Jeg er super tilfreds og kan nu lave lige så mange justeringer som jeg har lyst til, og investeringen kostede under 600kr inkl forsendelse. Det får man ikke mange værkstedstimer for hos mekanikkeren... Og så er der glæden ved at lave ting selv
Dagens pointe: Hvis du har motorik til at binde dine egne snørrebånd og gerne vil have en motor der altid går mærkbart godt i tomgang, så invester i en Carbtune Pro II. Den er alle pengene værd og du får ingen overraskelser...
Det skal lige kommenteres at den kan bruges til at justere alle motorer med flere karburatorer/spjældhuse med, så hvis du har en forvokset havetraktor eller en jetski med indsprøjtning kan den bruges til disse også. Selv gamle bobler har jeg stillet vacuum på og resultater er forbløffende hvergang...
Se evt video her http://www.youtube.com/watch?v=CYgN2-96Ik0&feature=related
og deres hjemmeside her http://www.carbtune.com/
/Jacob
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 63 Svar: 122
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.902
Den er MEGET følsom overfor den slags, så man skal lige tænke over hvordan man behandler og opbevarer den...
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
Nu passer jeg også generelt på mit værktøj så det er nok derfor jeg ikke har opdaget noget endnu
http://www.youtube.com/watch?v=ZR6Q2J4jBck&feature=related
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Er I uheldige at ødelægge eller miste en studs, så sen dem en mail, de sender en håndfuld friske i en kuvert.
Carbtune er skidegenial - og så koster den ca det samme som en times arbejdsløn. Det betyder, at efter første synkronisering, han man have en frisksynkroniseret maskine (og det er dæleme lækkert) så tit man vil for en halv times arbejde:-)
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
2 streger - og jeg<b> tror</b> faktisk det er cm, men det kan jeg da checke ved lejlighed:-)
Man skal jo ikke glemme, at atmosfæretrykket omkring os varierer snildt 2 cm in løbet af minutter:-)
Never mind - to streger:-)
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 207
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 14
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 36 Svar: 119
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 53 Svar: 188
jun 2014
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 63
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 660
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Synkronisering taber man gradvist, så man mærker det egentlig ikke, men når man så får det tilbage, sker det på EN gang, Det er som at få en spritny MC. alle bør unde sig det her!
jun 2014
Følger: 9 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 36
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.575
jul 2013
Følger: 12 Følgere: 9 MC-er: 5 Emner: 25 Svar: 226
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Anmeldelse: CarbTune Pro II